Mazze skrev:Jag vill inte missa IMM denna gång, men jag hittar inte sista anmälningsdag någonstans. Är jag blind?
*edit* Hittade detta nyss: "Please note that all bookings and payments must be before the 1st June 2009."
Pärlan får stanna hemma p.g.a priset (och att köra vänstertrafik känns inte bra). Vilka är det som ska dit med bil och vilka får man i så fall åka med?
/Mazze
Hittade detta under FAQ:
Q. When does the IMM 2009 booking close?
A. Booking will close at the end of May/beginning of June 2009. However we would not advise you to wait until the last minute before booking in case the event sells out before then.
Jag ska åka över nu snart och hämta en ny motor till Polisbilen och den billigaste vägen är att köra från Malmö via Danmark till Tyskland och vidare ner til Hoek van Holland. Därifrån tar man färjan till Harwich och kör sedan ca 24mil till IMM. Jag planerar att köra kl4 på morgonen och vara framme i norra London ca kl 22 på kvällen. När man kör med kojan till hösten får man väl räkna om körtiden lite.
Det är StenaLine som har båtrutten från Holland till England.
Min resa fram och tillbaka och hämta motorn har jag räknat på ca 5000kr inkl. besin, broar och båtar. Det är 87mil från Malmö till Hoek van Holland och ca 25mil från Harwich till IMM.
Två pers i hytt med fönster o fruskost (natt-båten) = 2.816:- ToR
112mil malmö - IMM ~1liter/mil =224liter bensin ~10kr/litern?? = 2.240:-
Broavgift Malmö-köpenhamn 345:- (124:- BroPass) = 690:- (248:-)
Rødby-Puttgarten 1250:- ToR (625x2) eller Stora Baelt bro 620:- ToR (310x2) (lite rabatt med bropass).
Summa än så länge ~ 7000:- (via Rødby-Puttgarten)
Vad är det mer för kostnader??
Tänkte bena upp det lite så att folk ser lite mer konkret vad det kostar innan de bestämmer sig för att åka med.
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
ja, om du tar färjan (Rødby-Puttgarten), i så fall omformulerar jag mig: glöm inte bort avgifter för färja och/eller bro(ar)
Öresund + Stora/lilla bält-broarna är visserligen 20 mil längre men i gengäld slipper du passa färjetiden i Rødby och eventuella köer. Dessutom är broavgiften 215 DKK (310SEK) medan färjan kostar 625 enkel resa. = tur och retur blir det en nettovist på ca 400 SEK (bensin inräknat) att ta stora bält bro jämfört med Rødby-Pruttgarten.
Man får va lite om sig om man ska ha pengar kvar till mat när man kommer fram. Finansiering av de här resan är ju en strid på kniven. Dessutom måste man väl hyra in en engelsk chafför så man inte kör åt pipan i vänstertrafiken.
köra i england är inget problem man vänjer sej snabt första gången jag var där tänkte jag oxå detta går åt helvete men piece of cake som dom säger där borta på ön. båten rödby puttgarden går varje 20 minut så det ytterst sällsynt att man behöver vänta mer än en avfärd. va jag kan se är båten ifrån göteborg inte så dyr meeeen den tar 36 timer
minimini skrev:köra i england är inget problem man vänjer sej snabt första gången jag var där tänkte jag oxå detta går åt helvete men piece of cake som dom säger där borta på ön. båten rödby puttgarden går varje 20 minut så det ytterst sällsynt att man behöver vänta mer än en avfärd. va jag kan se är båten ifrån göteborg inte så dyr meeeen den tar 36 timer
Vilken båt från göteborg? Menar du DFDS TorLine så kostar den 10200:- tur och retur för bil och två personer...inte så dyr - beror ju på vad man jänför med
Två pers i hytt med fönster o fruskost (natt-båten) = 2.816:- ToR
112mil malmö - IMM ~1liter/mil =224liter bensin ~10kr/litern?? = 2.240:-
Broavgift Malmö-köpenhamn 345:- (124:- BroPass) = 690:- (248:-)
Vad är det mer för kostnader??
Tänkte bena upp det lite så att folk ser lite mer konkret vad det kostar innan de bestämmer sig för att åka med.
/Hylsan
Ja, som sagt var - Själland är ju en ö och holland ligger på europeiska fastlandet så antingen Rødby-Puttgarten 1250:- ToR (625x2) eller Stora Baelt bro 620:- ToR (310x2) (lite rabatt med bropass).
runt 7000pix ToR då för det dyraste alternativet (se några inlägg ovan).
mmm...tål att tänkas på under dessa stränga ekonomiska tider.
Sen ska man ju tälta och äta och säkert försöka trycka ner massa reservdelar på vägen hem också ...
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
eller så åker man båten helsingborg till helsingör och sedan rodby till puttgarten då kan man köpa en kombinerad biljett detta gjorde jag sist jag åkte till tyskland gick på runt 900 kr tur och retur och så båten om den kostar 1300-1500 och sedan om blir det strax över 300 mil fram och tillbaka för mig så 900+1500+3000=5400kr och det var ju inte så väldigt saftig för 2st som vi blir i min bil ./marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
bulten08 skrev:eller så åker man båten helsingborg till helsingör och sedan rodby till puttgarten då kan man köpa en kombinerad biljett detta gjorde jag sist jag åkte till tyskland gick på runt 900 kr tur och retur och så båten om den kostar 1300-1500 och sedan om blir det strax över 300 mil fram och tillbaka för mig så 900+1500+3000=5400kr och det var ju inte så väldigt saftig för 2st som vi blir i min bil ./marcus
Fakta:
1. Den enda 900 kr hbg-hör+rdby-puttg är endagarsbiljetten (återfärd till sverige sensat 24.00 samma dag) Vanlig enkelbiljett kostar (för båda färjorna 995:- enkel resa)(http://www.scandlines.se/SEFront/Front_SE)
2. det är ca 200 mil sthlm - birmingham (+/-20mil beroende på vägval) dvs 400 mil ToR (x10 kr/liter=4000:-)
Så 5400 är nog en glädjekalkyl! Jag har räknat på alla möjliga sätt och det går inte att komma under 8000:- Jag har till och med varit i kontakt med två åkerier för att kolla vad det kostar att ta ner bilarna på trailer och det är faktiskt inte heller så tokigt: 8800:- per bil och sen flyger man över med Ryanair till Birmingham (ca 1200:-/pers). Bilen kommer fram säkert och fint, den egna resan tar typ fyra timmar och man är pigg och fräch på plats. Nackdelen är ju att det inte blir nåt äventyr så jag kommer nog att bila oavsett vad det kostar. Nån som vill hänga på och åka karavan?!
Jag åker från Bromma på tisdag morgon den 4 augusti 2009. och jag tar broarna - jag hatar färjor.