Projekt "Blåmesen"
Re: Äntligen Garage! projekt 2008
mm...funderar på att köpa dessa vid tillfälle;
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=133335
Har dock annat jag måste lägga pengar på så det får dröjja.
Väntar väl med att slänga på ljusen tills dess då...är inte nöjd heller.
Kan man köpa lösa glas nånstans tro???
/Hylsan
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=133335
Har dock annat jag måste lägga pengar på så det får dröjja.
Väntar väl med att slänga på ljusen tills dess då...är inte nöjd heller.
Kan man köpa lösa glas nånstans tro???
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: Äntligen Garage! projekt 2008
Speglarna kommer ju bli helt suveränt snygga! O dimljusen tycker jag inte stör något särskilt faktiskt, de smalt in med det blåa på nåt sätt tyckte jag. Behåll dem som de är sålänge iaf, tycker du inte om det sen så är det ju bara till o slänga av eller köpa ett par nya glas.
Re: Äntligen Garage! projekt 2008
Var å putsade på bilen min i helgen (bilder kommer), och upptäckte att jag saknade "badgen" på bakluckan. Min är ju en Leyland Mini 1000, och den "badgen" är inte så vacker tycker jag. Frågan är vilken man ska slänga på istället. Några förslag;
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=36491
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=35678
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=37067
Vad tycker ni??
/Hylsan
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=36491
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=35678
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=37067
Vad tycker ni??
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: Äntligen Garage! projekt 2008
Till din bil tycker jag nästan http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=35678 passar bäst. Men om jag skulle haft på min så skulle jag nog tatt http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=36491 . Nån av dom två röstar jag helt klart för, http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=37067 gillade jag inte alls
-
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
- Ort: kävlinge
Re: Äntligen Garage! projekt 2008
35678 tycker jag
Re: Äntligen Garage! projekt 2008
then so it shall be
Ska beställa en samtidigt som jag beställer nya slangar till kylaren o fläktrem mm.
Tackar för era synpunkter!
/Hylsan
Ska beställa en samtidigt som jag beställer nya slangar till kylaren o fläktrem mm.
Tackar för era synpunkter!
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: Äntligen Garage! projekt 2008
Lite bilder som sagt efter helgens tunga putsade o pulande.
Sen kan jag säga att denna lilla sak hjälpte mig oerhört mycket vid byte av oljefiltret, helt suveränt verktyg!!
Biltema art 12-976 70:-
/Hylsan
Sen kan jag säga att denna lilla sak hjälpte mig oerhört mycket vid byte av oljefiltret, helt suveränt verktyg!!
Biltema art 12-976 70:-
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: Äntligen Garage! projekt 2008
Var i garaget i lördags och arbetade lite smått.
Dagens inköp till högtalarna (som dock inte kommer användas just nu)
Dagens lunch...ok jag tog en macka också så man kan säga att det vart dagens kaffebröd
Klippte ut lite matta som ska ligga bakom förarstolarna. Biltemas bagagerumsmatta. Hållbar och fint blå
Tillverkade en rejäl högtalarbräda som ska sitta under baksätet. Rejäla högtalare kräver sin bräda 21mm klädselbräda, perfekt till jobbet. Dock fick jag slipa ner lite vi högtalarterminalerna. Kanske inget min slöjdlärare skulle ge toppbetyg för men rätt nöjd endå.
Prov-monterade lådan...väldigt tight som ni ser. Blev till att vinkla den något så magneterna fick plats. Skruvade fast brädan genom sidofacken. Fint sätt att slippa synliga skruvar. Ska plana av toppen lite på bräda så det inte blir en "hylla" där.
Påbörjade en renare skuff också. Ville inte använda spån eller MDF och hade en bunt hardboards liggande så det blev sådant. Ska styva upp det lite med en korsram där det behövs.
Tyvärr han jag inte mer, tiden försvinner snabbt när man har roligt. Dessutom börjar det bli jekligt kallt ute då jag inte har nån värme i garaget. Säsongen börjar ju närma sig sitt slut, om jag inte skaffar en byggfläkt förstås.
Dagens inköp till högtalarna (som dock inte kommer användas just nu)
Dagens lunch...ok jag tog en macka också så man kan säga att det vart dagens kaffebröd
Klippte ut lite matta som ska ligga bakom förarstolarna. Biltemas bagagerumsmatta. Hållbar och fint blå
Tillverkade en rejäl högtalarbräda som ska sitta under baksätet. Rejäla högtalare kräver sin bräda 21mm klädselbräda, perfekt till jobbet. Dock fick jag slipa ner lite vi högtalarterminalerna. Kanske inget min slöjdlärare skulle ge toppbetyg för men rätt nöjd endå.
Prov-monterade lådan...väldigt tight som ni ser. Blev till att vinkla den något så magneterna fick plats. Skruvade fast brädan genom sidofacken. Fint sätt att slippa synliga skruvar. Ska plana av toppen lite på bräda så det inte blir en "hylla" där.
Påbörjade en renare skuff också. Ville inte använda spån eller MDF och hade en bunt hardboards liggande så det blev sådant. Ska styva upp det lite med en korsram där det behövs.
Tyvärr han jag inte mer, tiden försvinner snabbt när man har roligt. Dessutom börjar det bli jekligt kallt ute då jag inte har nån värme i garaget. Säsongen börjar ju närma sig sitt slut, om jag inte skaffar en byggfläkt förstås.
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: Äntligen Garage! projekt 2008
Ang. ouppvärmt garage:
Kallt som attan var det i garaget idag. Påpälsad med fleecetröja o jacka började jag skrapa färg och u-massa. Efter ca 10 minuter hade jag bara arbetsbyxor och ett linne, jobba tillräckligt hårt så behövs ingen värme
Kallt som attan var det i garaget idag. Påpälsad med fleecetröja o jacka började jag skrapa färg och u-massa. Efter ca 10 minuter hade jag bara arbetsbyxor och ett linne, jobba tillräckligt hårt så behövs ingen värme
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Vespa Touring 150 (1960)
Re: Äntligen Garage! projekt 2008
sååå...efter några månaders träda var det dax att damma av kojjan och skrämma liv i katten.
Började helgen med att flytta hela mitt garage 5m (ja dvs innehållet), då jag fick en bättre garageplats.
Sen visste jag sen tidigare att jag hade lite bromsproblem så jag bad min käre bror kolla lite på detta och efter att ha haft problem att få loss trumman så tog vi justerade ner bromsarna något. Motionerade kolvarna lite medans trummorna var ute och en strulade lite så vi joxade lite extra med den och sedan satte på trummorna.
Sen skulle vi starta bilen och provbromsa lite och till min förfäran så hörde jag det vinande ljudet av en kärvande startmotor. Precis samma problem jag stångats med i höstas och äntligen fick att fungera innan jag stängde för vintern.
Plockade snabbt bort startmotorn (fördelen med att precis ha mekat med nånting är att det lossnar snabbt), och märkte att det bara var själva drevet som kärvat och inte var löst. Lite 5-56 och rullandes med handen så åkte den fram och tillbaka utan problem. Sen när jag vred nyckeln så spann den som en katt, inga problem alls.
Drog ut på lite asfalt och tvärnitade lite och fick stopp, men inte utan problem.
Trots luftning så händer det inte mycket när jag trycker ner bromsen första gången utan först efter andra gången så tar bromsarna direkt. Vad kan detta bero på??
/Hylsan
Började helgen med att flytta hela mitt garage 5m (ja dvs innehållet), då jag fick en bättre garageplats.
Sen visste jag sen tidigare att jag hade lite bromsproblem så jag bad min käre bror kolla lite på detta och efter att ha haft problem att få loss trumman så tog vi justerade ner bromsarna något. Motionerade kolvarna lite medans trummorna var ute och en strulade lite så vi joxade lite extra med den och sedan satte på trummorna.
Sen skulle vi starta bilen och provbromsa lite och till min förfäran så hörde jag det vinande ljudet av en kärvande startmotor. Precis samma problem jag stångats med i höstas och äntligen fick att fungera innan jag stängde för vintern.
Plockade snabbt bort startmotorn (fördelen med att precis ha mekat med nånting är att det lossnar snabbt), och märkte att det bara var själva drevet som kärvat och inte var löst. Lite 5-56 och rullandes med handen så åkte den fram och tillbaka utan problem. Sen när jag vred nyckeln så spann den som en katt, inga problem alls.
Drog ut på lite asfalt och tvärnitade lite och fick stopp, men inte utan problem.
Trots luftning så händer det inte mycket när jag trycker ner bromsen första gången utan först efter andra gången så tar bromsarna direkt. Vad kan detta bero på??
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
- blacksaabrules
- Inlägg: 353
- Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
- Ort: Öland
Re: Äntligen Garage! projekt 2008
Justera ut bromsbackarna kanske? Om pedalen känns stum, annars så är det nog fortfarande luft i systemet.
/ Erik
/ Erik
Re: Äntligen Garage! projekt 2008
njae...jag tycker nog att den känns bra andra gången, så luft är det nog inte.
Tänkte att det kanske var för att vi justerade in bromsarna för mycket så jag får väl prova att justera ut dem igen litegrann.
Ska det vara svårt att montera trumman eller?
/Hylsan
Tänkte att det kanske var för att vi justerade in bromsarna för mycket så jag får väl prova att justera ut dem igen litegrann.
Ska det vara svårt att montera trumman eller?
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: Äntligen Garage! projekt 2008
Enligt serviceboken eller haynes så ska man skruva in bromsarna innan man lossar trumman. Så visst kan det väl vara lite struligt att få bort den.
De första metrarna man kör så kan gärna bromsarna ligga an. Om du behöver ta i när du snurrar hjulet och hjulet snurrar så är bromsarna nästan hundra. det lilla som de ligger mot slits snabbt bort och bromsarna blir väl perfa sen? testar du det och bromsarna sen fortfarande inte tar vid första trycket så är ju problemet något annat.
Vet inte om du vet detta men om du har haft borta bromsarna och måste du jsutera bromsarna fler än en gång. Du måste centrera backarna och sedan justera igen.
De första metrarna man kör så kan gärna bromsarna ligga an. Om du behöver ta i när du snurrar hjulet och hjulet snurrar så är bromsarna nästan hundra. det lilla som de ligger mot slits snabbt bort och bromsarna blir väl perfa sen? testar du det och bromsarna sen fortfarande inte tar vid första trycket så är ju problemet något annat.
Vet inte om du vet detta men om du har haft borta bromsarna och måste du jsutera bromsarna fler än en gång. Du måste centrera backarna och sedan justera igen.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Re: Äntligen Garage! projekt 2008
Hum...känns som jag får studera lite Haynes ikväll och uppdatera mig lite.
Jag har dock ett litet problem och det är att det mesta är igen-rostat så det var ren tur att en av justerskruvarna lossade.
Återkommer när jag kollat upp, tack för tipsen!
/Hylsan
Jag har dock ett litet problem och det är att det mesta är igen-rostat så det var ren tur att en av justerskruvarna lossade.
Återkommer när jag kollat upp, tack för tipsen!
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"