Projekt "Blåmesen"

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av Hylsan »

mm...funderar på att köpa dessa vid tillfälle;
Bild
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=133335

Har dock annat jag måste lägga pengar på så det får dröjja.
Väntar väl med att slänga på ljusen tills dess då...är inte nöjd heller.

Kan man köpa lösa glas nånstans tro???

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av El Gringo »

Speglarna kommer ju bli helt suveränt snygga! O dimljusen tycker jag inte stör något särskilt faktiskt, de smalt in med det blåa på nåt sätt tyckte jag. Behåll dem som de är sålänge iaf, tycker du inte om det sen så är det ju bara till o slänga av eller köpa ett par nya glas.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av Hylsan »

Var å putsade på bilen min i helgen (bilder kommer), och upptäckte att jag saknade "badgen" på bakluckan. Min är ju en Leyland Mini 1000, och den "badgen" är inte så vacker tycker jag. Frågan är vilken man ska slänga på istället. Några förslag;

Bild
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=36491

Bild
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=35678

Bild
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=37067

Vad tycker ni??
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av timppa »

Till din bil tycker jag nästan http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=35678 passar bäst. Men om jag skulle haft på min så skulle jag nog tatt http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=36491 . Nån av dom två röstar jag helt klart för, http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=37067 gillade jag inte alls
grozzny
Inlägg: 147
Blev medlem: 19 mars 2006 kl. 10:35
Ort: Malmö/Göteborg
Kontakt:

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av grozzny »

Helt klart nr. 2!
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av johan_palm »

35678 tycker jag
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av Hylsan »

then so it shall be :)

Ska beställa en samtidigt som jag beställer nya slangar till kylaren o fläktrem mm.

Tackar för era synpunkter!
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av Hylsan »

Lite bilder som sagt efter helgens tunga putsade o pulande.

BildBild

Sen kan jag säga att denna lilla sak hjälpte mig oerhört mycket vid byte av oljefiltret, helt suveränt verktyg!!
Bild
Biltema art 12-976 70:-

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av Hylsan »

Var i garaget i lördags och arbetade lite smått.


Bild
Dagens inköp till högtalarna (som dock inte kommer användas just nu)

Bild
Dagens lunch...ok jag tog en macka också så man kan säga att det vart dagens kaffebröd :)

Bild
Klippte ut lite matta som ska ligga bakom förarstolarna. Biltemas bagagerumsmatta. Hållbar och fint blå :)

BildBildBildBild
Tillverkade en rejäl högtalarbräda som ska sitta under baksätet. Rejäla högtalare kräver sin bräda 21mm klädselbräda, perfekt till jobbet. Dock fick jag slipa ner lite vi högtalarterminalerna. Kanske inget min slöjdlärare skulle ge toppbetyg för men rätt nöjd endå.

BildBild
Prov-monterade lådan...väldigt tight som ni ser. Blev till att vinkla den något så magneterna fick plats. Skruvade fast brädan genom sidofacken. Fint sätt att slippa synliga skruvar. Ska plana av toppen lite på bräda så det inte blir en "hylla" där.

BildBild
Påbörjade en renare skuff också. Ville inte använda spån eller MDF och hade en bunt hardboards liggande så det blev sådant. Ska styva upp det lite med en korsram där det behövs.


Tyvärr han jag inte mer, tiden försvinner snabbt när man har roligt. Dessutom börjar det bli jekligt kallt ute då jag inte har nån värme i garaget. Säsongen börjar ju närma sig sitt slut, om jag inte skaffar en byggfläkt förstås.
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av Manne »

Ang. ouppvärmt garage:
Kallt som attan var det i garaget idag. Påpälsad med fleecetröja o jacka började jag skrapa färg och u-massa. Efter ca 10 minuter hade jag bara arbetsbyxor och ett linne, jobba tillräckligt hårt så behövs ingen värme :D
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av Hylsan »

sååå...efter några månaders träda var det dax att damma av kojjan och skrämma liv i katten.
Började helgen med att flytta hela mitt garage 5m (ja dvs innehållet), då jag fick en bättre garageplats.

Sen visste jag sen tidigare att jag hade lite bromsproblem så jag bad min käre bror kolla lite på detta och efter att ha haft problem att få loss trumman så tog vi justerade ner bromsarna något. Motionerade kolvarna lite medans trummorna var ute och en strulade lite så vi joxade lite extra med den och sedan satte på trummorna.

Sen skulle vi starta bilen och provbromsa lite och till min förfäran så hörde jag det vinande ljudet av en kärvande startmotor. Precis samma problem jag stångats med i höstas och äntligen fick att fungera innan jag stängde för vintern. :cry: :cry:

Plockade snabbt bort startmotorn (fördelen med att precis ha mekat med nånting är att det lossnar snabbt), och märkte att det bara var själva drevet som kärvat och inte var löst. Lite 5-56 och rullandes med handen så åkte den fram och tillbaka utan problem. Sen när jag vred nyckeln så spann den som en katt, inga problem alls.

Drog ut på lite asfalt och tvärnitade lite och fick stopp, men inte utan problem.
Trots luftning så händer det inte mycket när jag trycker ner bromsen första gången utan först efter andra gången så tar bromsarna direkt. Vad kan detta bero på??

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av blacksaabrules »

Justera ut bromsbackarna kanske? Om pedalen känns stum, annars så är det nog fortfarande luft i systemet.

/ Erik
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av Hylsan »

njae...jag tycker nog att den känns bra andra gången, så luft är det nog inte.
Tänkte att det kanske var för att vi justerade in bromsarna för mycket så jag får väl prova att justera ut dem igen litegrann.

Ska det vara svårt att montera trumman eller?

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av MinMorris »

Enligt serviceboken eller haynes så ska man skruva in bromsarna innan man lossar trumman. Så visst kan det väl vara lite struligt att få bort den.

De första metrarna man kör så kan gärna bromsarna ligga an. Om du behöver ta i när du snurrar hjulet och hjulet snurrar så är bromsarna nästan hundra. det lilla som de ligger mot slits snabbt bort och bromsarna blir väl perfa sen? testar du det och bromsarna sen fortfarande inte tar vid första trycket så är ju problemet något annat.

Vet inte om du vet detta men om du har haft borta bromsarna och måste du jsutera bromsarna fler än en gång. Du måste centrera backarna och sedan justera igen.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av Hylsan »

Hum...känns som jag får studera lite Haynes ikväll och uppdatera mig lite.

Jag har dock ett litet problem och det är att det mesta är igen-rostat så det var ren tur att en av justerskruvarna lossade.

Återkommer när jag kollat upp, tack för tipsen!
/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Skriv svar