Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

minitokig skrev:Kul bil!
Roligt att se bilder, man blir ju faktiskt lite inspirerad att själv ta sig till garaget och meka lite (fast då måste man ju städa lite först så att man kommer åt tat meka....)

Fortsätt att jobba och posta gärna mer bilder !

8)

Jo kommer fortsätta så länge jag pysslar med nått vettigt :)

har slaktat värmepaketet idag och det va fullt av kylarvätska :(
så läcker säkerligen från cellpaketet nånstanns ska ringa och jaga nytt imorgon för bilen är ju inte speciellt kul utan värme såhär års.. :P
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

Woohoo fått tag på ett begagnat men säkert fungerande vpaket nu! :)
Jana hade hem för en lagom peng.. Köpte ny tempsensor också när jag endå va där..

Fick även redo på lite nyttig info när jag endå var där... anledningen till att mina bromsar känns lite konstiga och tar ojämt kan vara att jag inte justerat dom alls... finns tydligen juster skruvar som man ska fixxa så bromsbeläggen ligger precis mot trummorna.. annars blir det tokig ..

så nu hoppas jag att jag ska lyckats fixxa till bromsarna också :)

Ska mecka ikväll och se om jag kan skruvaihop allt igen å prova att justera bromsarna :lol: hoppas på det bästa!!

bilder kommer om jag orkar ta med kameran..
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

Just ja skulle ju uppdatera med nån bild också på värmepakets historian.,.. dom har ju legat i min kamera länge nu så tar å slänger upp nån bild...

här har jag rivit ut vpaketet och slaktat det och sett allt äckligt gegga och glykol som bada där inne :D

Bild


Här är den lilla kylaren som ångade ut glykol i hela bilen och läckte som ett såll..

Bild


Här är nya tempsensorn och det "bättre begade vpaketet" ser fan 10 gånger värre ut än det gamla men tätt och tryck testat är det ...

Bild



så det va alla bilder jag hade å bjuda på idag..
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

Pärlan är på väg till besiktningen snart... då jag jobbar så skickar jag en kompis hoppas det bara blir mindre än 10st 2: or och inte körförbud :P
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
G Karlsson
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 juni 2006 kl. 11:58
Ort: Sala

Inlägg av G Karlsson »

kul att de går frammåt för dig!

Lyckatill på besiktningen, hoppas de inte blir så mycket 2or :)
BMC 1100 1965 under renovering
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

SÅDÄR NU HAR JAG PAPPRET OCH BILEN SAMLA PÅ SIG 7: anmärkningar.. så nu har man att göra...

Dock klara jag rosten denna gång men nästa gång är det nog kört...då måste man fixxa lite. fick lite "bra att veta" punkter om rost här å där.

Bromsarna klara sig tog jämt bak och lite lite ojämt fram men inom fel marginalerna.. Skönt som fan..:D

Sen va ett motorfäste paj och nått avgasfäste och nån lampa och nån tuta och nån annan grej osv osv... har lite å göra haha men men ska nog bli klar med detta snart om jag får tag på alla delar jag behöver.. :D


Jooo Co halten va typ 7% istället för 4.5 som va gränsvärdet så måste nog skruva lite på förgasaren... nån som har en aning om vilket håll på juster skruven som gör fetare blanding och tvärtom?
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

Vart på jana och handlat alla grejjer jag behöver tror jag iallafall..... måste bara handla en ny tuta på macken.. också :P


Så om jag orkar mecka imorgon så ska jag nog om det inte går allt för jätte dåligt kunna fixxa dom flesta av felen.... och kanske hinna med en ombesiktning nästa vecka :)

Sen är det bara tuta å köra lagligt i 2:år :P även om det finns massor med pill kvar att göra...

Så borde lyckas släcka alla anmärkningar efter helgen som gått... :lol:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
grozzny
Inlägg: 147
Blev medlem: 19 mars 2006 kl. 10:35
Ort: Malmö/Göteborg
Kontakt:

Inlägg av grozzny »

Lycka till!
Användarens profilbild
wolfie
Inlägg: 30
Blev medlem: 28 november 2004 kl. 13:14
Ort: Vargön

justera förgasaren

Inlägg av wolfie »

Hej, för att få en magrare blandning skruvar du in (drar åt) munstycket i botten, det gör att nålen går längre ner i munstycket oh stryper flödet.
Behövdes 1 varv på min för att få ned Co:n från 8,5 till 4,5 sen gick den illa som f_n men det är ju lätt åtgärdat igen.Sen kan du ju alltid ösa i ett par flaskor K-sprit i tanken innan bes. det funkar ju alltid. :wink:
Lycka till. :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

Sådär! Raffsade av alla dom där 2:orna på en kväll i garaget... bytt motorfästet bak.. va lite små jobbigt för det har rostat fast bultar osv som gjorde en lätt grej SVÅR!!!!

Men några timmar i garaget och bilen klarade idag besiktningen... dock skurva jag lite väl mycket på förgasaren för att få till det dåliga Co värdet.. !!

Fick ner bilen på 0.1% Co!! :P Så nu har jag ingen aning om hur bilen ska stå riktigt skruvade tillbaka nått varv på förgasaren men vet inte riktigt hur bra den står nu :P Får fin justera lite sen kanske...

Åja hur som helst allt va fixat och bilen har nu BLANK PAPPER!!! :) FAN VA GÖTT!!! gick ju 10 gånger lättare än jag trodde!!!

2år i frihet med bilen... inte dumt!!

åja ville bara dela med mig av den roliga nyheten! ha det gött gubbs...!


Wolfie- hehe jo jag skruvade in skruven ända in till botten och visst fick jag bra värde SUPER VÄRDE... men bilen går som en påse nötter och känns väldigt svag... och tomgången existerar knappt :D
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

Glömde säga att jag önskar mej en 1275 i julklapp också! :mrgreen:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

Sådär ja glömt uppdatera hära... Men nu har tidigare ägaren av minin äntligen hittat mitt dubbelförgasarkit och tillhörande insug till minin!!! Funderar på å lämna in en av topparna med större ventiler på renovering och sen smacka på dubbelförgasarkitet nu och se om man kan få nån fart på lille blå...


åja kanske orkar åka å hämta allt här under julhelgerna och börja fundera lite..... :twisted:
ha det gött.. God jul föresten!!
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

Sådär jag har varit ute i garaget och pysslat lite... Idag va det dags att ta bort det tråkiga och matta i lacken så gott det går :)


Fick assistans av herr olsson vilket va skönt å slippa pyssla själv med detta ganska enformiga och rätt lång tråkiga putsande... :!:


HÄR KOMMER LITE FÖRE OCH EFTER BILDER!! har iof bara "rubbat" upp lacken och inte polerat den än med maskin så är inte klart än...
får se om jag orkar göra mera tog sån jävla tid.... :P Tyvärr så va det ljust när vi börja så då behövde kameran ingen blixt och sen blev det mörkt och då ville kameran ha blixt å då blir bilderna väldigt annorlunda men men man ser ju skillnaden!

FÖRE:

Bild


EFTER:

Bild



Lite mera

FÖRE:

Bild


EFTER:

Bild


Och så framifrån där bilen så hemsk ut på ena skärmen helt annan nyans och allt :twisted:

FÖRE:

Bild

EFTER:

Bild


Och andra sidan

FÖRE:

Bild

EFTER:

Bild



Så blev resultatet! Är ingen pärla och krävs omlack och rostlagning för att den ska bli riktigt fin igen... Men skillnaden blev endå riktigt bra :)

GOTT NYTT ÅR!!! ska dyka under huvven nästa gång å se om det går å göra nått åt eländet! Även försöka byta till kromsido speglarna istället för dom fula svarta..!
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Inlägg av Snailspeed »

Ett tips när du ska ställa in en SU-förgasare. Det finns en liten fjäderbelastad pinne som man kan lyfta up kolven med. Lyft kolven, alltså den som nålen sitter i, ungefär 1 mm.
Vid rätt blandning så reagerar inte motorn alls, på sin höjd ökar varvtalet lite, lite.
För mager blandning så minskar varvtalet rejält eller så tvärdör den.
Vid för fet blandning så ökar varvtalet.

Justera en kant på justermuttern åt gången för de kan vara känsliga. Har du 0,1% CO så öka på tre kanter på muttern, alltså ett halvt varv. Du kan bränna ventiler om den går så snålt.

Jag brukar justera CO-halten när jag är hos Bilprovningen. Ibland blir de lite sura, men jag brukar mumla nått om miljöpåverkan och bensinpriser och återbesök. Numera görs ju avgastestet sist vilket är betydligt bättre än att reta upp gubben i början av besiktningen. Det brukar även gå att prova CO-halten gratis om man bara frågar snällt.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

Snailspeed skrev:Ett tips när du ska ställa in en SU-förgasare. Det finns en liten fjäderbelastad pinne som man kan lyfta up kolven med. Lyft kolven, alltså den som nålen sitter i, ungefär 1 mm.
Vid rätt blandning så reagerar inte motorn alls, på sin höjd ökar varvtalet lite, lite.
För mager blandning så minskar varvtalet rejält eller så tvärdör den.
Vid för fet blandning så ökar varvtalet.

Justera en kant på justermuttern åt gången för de kan vara känsliga. Har du 0,1% CO så öka på tre kanter på muttern, alltså ett halvt varv. Du kan bränna ventiler om den går så snålt.

Jag brukar justera CO-halten när jag är hos Bilprovningen. Ibland blir de lite sura, men jag brukar mumla nått om miljöpåverkan och bensinpriser och återbesök. Numera görs ju avgastestet sist vilket är betydligt bättre än att reta upp gubben i början av besiktningen. Det brukar även gå att prova CO-halten gratis om man bara frågar snällt.

tack för tipsen jo körde endast 3-4km med 0.1% i Co skruvade upp den sen men måste nog ha avgastest för å se hur bra den står .. har ställt den på känsla nu tomgången är helt ok och bilen känns bra och pigg när man gasar runt... Jo man kanske ska svänga förbi å fråga om man får låna den 1min å ställa in den... :D
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Skriv svar