Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

Nu är båda a-panelerna på plats (den ena sidan hade den monterad redan innan så det var ju ingen nyhet men ändå). SJ och gubben har jobbat på bra igår. Det var lite trixande innan dörren passade igen men även nya delen som ersätter dörrkarmen kom på plats nu så rosten är ett minne blott.

Hade tänkt lägga upp lite nya foton, men glömde dem hemma så det blir i nästa inlägg

det går sakta framåt :D :D :D
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av John Doe »

Låter bra det drutten :D
Användarens profilbild
Sudden
Inlägg: 158
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 22:53
Ort: Nacka
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Sudden »

Ser fram emot en bilduppdatering från dig, vad kul det måste kännas att ha blivit av med all rost! Underbart, nu har du ju faktiskt bara roliga saker kvar. Den värsta biten är ju snart förbi.
Jag är riktigt nyfiken på att se din bil när den blir klar nu när man haft förmånen att följa projektet från början.

Du borde skicka in din story med bilder till något motormagasin, de kanske är intresserade av att göra ett reportage sedan!

Jag är själv ganska ivrig för tillfället, såg på min e-post att delarna från England kommer på onsdag, då kan jag äntligen sätta igång ordentligt. Tyvärr är jag inte hemma i helgen så det blir nog inte mycket gjort denna vecka :( .

Lycka till med hus och koja!
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab

Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

Känns att jag nästan övergett er här, men så är inte fallet. Det kom bara ett "hus" ivägen... :roll:

Det som gjorts nu är att vi har 80 kvm garage/verkstad istället för 30 som innan. Det innebar dock att huset fick lov att fräschas upp rejält innan vi flyttade så både jag och mannen har jobbat vardera 30 timmar/veckan i 6 veckors tid med att renovera, tilläggsisolera, byta fönster och annat och nu flyttade vi in för en vecka sen. vad hände sen?? Jo, jag blev dundersjuk så nu väntar jag på att kunna komma iordning för att återuppta kojbygget... jag återkommer!!
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av heemini »

Tänk om man hade din energi..... :roll:
Lycka till med både hus och koja!
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

Uppdatering sen sist.

Nu har de sista flyttkartongerna packats upp (efter TVÅ månader) och i nya verkstaden står plåthyllor med mina fina kojadelar uppställda i. Sommaren har mest inneburit att fixa klart alla sista detaljer på huset (lister, elkontakter och sånt) så hösten kan bli lite mer lugn.... (dock ska huset dräneras...hmm får se hur lugnt det blir...). Igår tittade jag ner i hamnen i hemstaden och fick träffa 4 kojor.. det var MYCKET inspirerande.. har ju efter en tid nu äntligen accepterat att kojan får ligga på is till nästa sommar men nu återkom mekarlusten med stormsteg. Så nu saknas bara några dagars jobb från min man och Svets-Jörgen att få kojan i helt skick och därefter tror jag det blir ett återbesök hos blästerfirman.

Är det vettigt att lämna in den igen för att blästra den nya plåten?? Jo, jag tror det.. det blev så mycket ytrost i vintras då plåtarna låg i snörusket som blåste in på dem så även om vi sprayat rostskydd på dem så tror jag en ny blästring skulle vara rätt bra för rostskyddet.

Så till sist bjuder jag på en fröjd för ögat: En bild på en räddad koja från rostfördärvet.. en mycket fin sådan!!
bild.JPG
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av minijanne »

Välkommen tillbaks - jag ser fram emot att ta del av din energi. Drar själv snart igång mitt vinterprojekt :wink: ska försöka vara lika duktig som du att uppdatera min tråd :roll:.
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

I onsdags var det dags att få nytt tryne på pärlan.
Redo att få ny front
Redo att få ny front
Svets-Jörgen och Peter jobbade hela kvällen med detta och jag fick äran att handla skolväska och kläder till en av våra söner istället :lol:



Bilderna är inga bra bilder jag vet men det syns rätt bra vad som gjorts ändå....

Fronten sitter med nya motorhuven inpassad. Nu är det mest småhål i golv och plåten under kofångaren bak som ska på plats sen är detta långa arbete till ända.

Eftersom vi (IRONI) känner att vi har så mycket fritid ska vi börja gräva upp runt huset i helgen och börja dränera så jag är glad att kojbygget ändå kommer framåt i dessa tider :wink:

Ha det gott, fler uppdateringar kommer inom kort.... :)
Bilagor
IMAG0129.jpg
IMAG0122.jpg
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Sudden
Inlägg: 158
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 22:53
Ort: Nacka
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Sudden »

Man kan inte annat än bli imponerad av ditt slit och kämparanda. Jag är riktigt nyfiken på att se det färdiga resultatet när du väl kommit så långt. Det kommer i alla fall bli en koja i toppskick, det syns ju.
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab

Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av minitokig »

härligt kämpat :-)
Mangaloranga
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 juli 2008 kl. 10:35
Ort: Skellefteå

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Mangaloranga »

Drutten skrev:
Mangaloranga skrev:Ni jobbar på bra!!!

Själv har jag fastnat i en riktig svacka, har inte rört ett finger på minin på säkert 6 veckor!!!
Men det är oftast bättre att ta en paus när man känner så, och jobba som f-n när man får upp ångan igen!!
//Magnus
Var inne på din projektsida och kollade för att fräscha upp minnet.. då mindes jag vilken koja du fixar med... herregud, att du tar en paus är inte konstigt. Det man inte fattar är hur en koja som ser så okej ut utanpå kan visa sig vara MISTER OXID-EXPRESSEN själv....jag känner verkligen med dig.

Hoppas frugan uppskattar vad du gör för henne. Jag är otroligt tacksam för att min man tar sig an min... :mrgreen:

Har hållit på med huset (källaren) hela sommaren, så minin har fått stå tillbaka.
Blir karossbyte för min del, den gamla är för dålig för att fortsätta på.
Som tur är så hittade jag en bra utanför Östersund, som nu står i garaget.
Sparar nog en jädra massa timmar i rostlagning.

Jag kommer att lämna över källaren till en byggfirma för gjutning i kväll, sedan har jag bestämt att jag ska skifta fokus till minin ett par månader. Känner mig lite taggad igen!!

Men först måste jag rensa ur garaget och göra en riktig storstädning.

//Magnus
Mangaloranga
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 juli 2008 kl. 10:35
Ort: Skellefteå

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Mangaloranga »

Hur går det för er?

Ingen uppdatering på över en månad hör inte till vanligheterna den här årstiden......

//Magnus
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

Jodå, jag lever och mår bra. ca 2 svetsdagar återstår på pärlan innan det är dags för hemfärd till garaget..... hoppas få till dem snarast.

Senaste händelserna i våra liv är att vi för 1½ månad sen drog igång projekt: dränering på huset vilket tagit en helsikes massa tid. Sen fyllde mannen jämna år och vi hade stor fest hemma. Därefter sålde vi av av husvagnen för att få lite mer tid över till våra bilprojekt och huset. Idag ska vår amerikanare in på cab-byte och därför har kojan fått stå tillbaka lite. I och med försäljningen av husvagnen fick vi loss lite pengar som kommer väl till pass till både hus och koja. Så jag har varit fullt sysselsatt med andra måsten... har dock suttit och drömt och visualiserat min färdiga pärla... :lol:

Jag upptäckte nyligen till min stora glädje att en närboende har en gul fin koja ståendes på sin uppfart endast 2-300 meter hemifrån oss.. ska ta reda på vem det är så man kan få höra lite om den.

På återseende!!!

Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

Fan, får snart panik... INGET händer med svetsningen och snart blir det vår och sommar.... Mannen försökte få till lite svetsning under julhelgen men tyvärr hade svets-Jörgen fullt upp med annat, så fortfarande står vi i samma läge som tidigare. Garaget hemma har förberetts och städats upp för återkomsten av THE KOJA.

Har tänkt beställa nya snygga fälgar och däck inom kort. Har inte riktigt bestämt hur de ska se ut men makaron-fälgarna leder just nu. Om nån har tips på bra däck så är det välkommet :D

Nej, inte kul att framfarten hänger på andra än mig själv ...... känner mig lite ledsen i ögat :cry:

Jag ville bara titta in och hälsa på lite för att få tillbaka orken...

KRAM på er ALLLA :P
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Mangaloranga
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 juli 2008 kl. 10:35
Ort: Skellefteå

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Mangaloranga »

Det är surt när det fastnar pga andra,men inte mer att gör åt det än att gilla läget.

Ni får vila nu och köra tvåskift när ni får hem den!! :D

//Magnus
Skriv svar