Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

skit också, det finns ingen sån platta på min motor, jag har verkligen kollat alla foton och förut var jag ute i garaget och skärskådade efter nummer... :((

Vad gör man nu då? Och vad betyder de ingjutna siffrorna isf??

Ja, ja... jag får väl sova på saken...
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av heemini »

Jag kan ha fel...... men 1275 har väl inga "luckor" på baksidan. Det är väl bara 998 som har det?
Har du kollat topplockets nummer? 12G940 har jag för mig är det vanligaste numret på 1275 standardmotorer. Men även om det är ett sådant topplock så betyder det ju inte att resten är 1275......
De ingjutna siffrorna och tecknen är nog bara batch-numbers, dvs var och när blocket gjöts. :meck:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av timppa »

Här finns ett litet script med visuella ledtrådar om vad det kan vara för motor:
http://www.minimania.com/images/id_mini/engine.html
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

Hallå igen

Lyfte bort ventilkåpan imorse och såg att toppen är en CAM4810 vilken jag tror är standard för 998cc, sen vad jag fattade när jag läste på olika minisidor är blockets tillverkningsnr det jag svamlade om igår..

Hur som är motorn en 998cc och den har tappat brickan med serienumret... tyvärr, jag vet var den skulle suttit.

Har lånat grannens dremel och jävlarimejfan va bra det gick med den lilla ståltrissan... :D :D :D :D :D :D


nu kom svägerskan och svågern... ska fika nu, återkommer
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Mini Maz »

heemini skrev:Jag kan ha fel...... men 1275 har väl inga "luckor" på baksidan. Det är väl bara 998 som har det?
Har du kollat topplockets nummer? 12G940 har jag för mig är det vanligaste numret på 1275 standardmotorer. Men även om det är ett sådant topplock så betyder det ju inte att resten är 1275......
De ingjutna siffrorna och tecknen är nog bara batch-numbers, dvs var och när blocket gjöts. :meck:
Det finns en modell på 1275 som har luckor och det är MKI Cooper S. Resten har inte luckor.
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av heemini »

Ja då hade jag ju nästan rätt. Den motorn är ju inte speciellt vanlig idag :mrgreen:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

Men för att återgå till grunden till min motors luckor...... håller ni med Minijanne om att de verkar vara fel lucka till min typ av motor? Det där röret på ena luckan förresten... det är förlängt med ytterligare ett kopparrör i efterhand... usch... inget stämmer och jag blir förvirrad.. men luckor, är det nån som har en inåtvänd lucka över nånstans?? Kanske nåt skuret lik i verkstaden?

I övrigt är jag i garaget nu och leker med grannens dremel, har polerat och slipat bort gamla glykolrester från diverse olika delar, sen sprayar jag de flesta delar svarta eller silver. Längtar tills jag kan ta ut motorn och tvätta bort de skitrester som sitter kvar sen förra gången,,,

har tagit isär kopplingens slavcylinder och huvudcylinder och fixat med dem också (ja, mannen hjälper mig såklart lite) Sen tänkte jag göra rent sprängkåpan men jag får vänta tills jag kan ta ut och ta högtrycket på den..

Ratten har fått sig en omgång med sprayfärg också, likaså handbromsen som fick slipas ner pga rinningar och sen återgå till svart. Kom på att jag inte har klart för mig vilken röd nyans det blir så man vill ju inte vräka på för mycket med hammarlacks röda ifall det skär sig.. :lol:

Har slipat kopplingens huvudcylinder med liten ståltrissa och den blev som ny, sen sprayade jag den silverfärgad. Ska fota lite och lägga ut till kvällen....

Mors sålänge... (fan va färglukten sätter sig i svalget.. blääääää)
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av heemini »

attachment=0]motor.jpg[/attachment]
Bilagor
motor.jpg
motor.jpg (35.82 KiB) Visad 5046 gånger
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

Försökte göra ett inlägg från jobbet men det misslyckades... så här kommer en version 2

Först vill jag tacka för all feedback jag får från er, NI ÄR BÄST!! Eftersom mina tjejkompisar inte orkar lyssna när jag tjattrar om kojan (eller de förstår inte) så blir det er och några andra få insatta som får vara bollplank!!

Sen tror jag jag byter ut den där felaktiga luckan som syns på motorbilden i föregående inlägg. Kostade 40 spänn från Moss så det blir enklast.

Vidare har jag upptäckt en skattkammare i källaren på jobbet, en GLASBLÄSTER!!! JIPPIE, mina delar ska nu bli som nya.... :P :P :P

Har också börjat använda ansiktsmask när jag målar och slipar, jätteskönt.. nu kan man andas ordentligt.

Köpte mig en Dremel 300 JD och lite ståltrissor och började gå loss på motorn.. är lite ivrig på att få den fin, verkar ju som kylan inte ger sig så jag får vänta med avfettningen och slipa skiten istället..

Imorron och på torsdag ska min man ge sig ut till Svets-Jörgen igen och förhoppningsvis fixa förarsidan. Jag ber till högre makter att de ska ha flyt med jobbet.

Tänkte lägga en ny order på bromsrör, småpackningar och diverse andra delar snart igen.. alltid fattas det nåt. Sen förstås inredningen också... men jag velar fram och tillbaka över vad jag ska ha..

Återkommer som vanligt inom kort!!

Ha det gott/Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av minitokig »

Härligt jobbat!

Ansiktsmask är bra vid slipning och målning och tvättning med starka lösningsmedel. :-)

Håller med om att det är lite svårare att jobba när det är kallt ute, inte kan man dra ut och spola av saker och svårt att tvätta av inne i garaget. :-(
men är man lika enträgen som dig så löser det sig ändå, du ger oss andra bra ideer :-)

Här så rullar Cooper -62 efter laddning av batteri, kul att fräsa omkring på de snö/is-fyllda gatorna/vägarna :-)
Och kul att man kan glädja folk som man åker förbi, de tittar först förvånat och ler sedan :-)

Kämpa på !
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

De där leendena när man åkte förbi med kojan är de jag verkligen saknar... så kul att nästan alla reagerar som om de såg ett nyfött barn :D :D

I somras så åkte jag ner till hamnen med familjen och gick på bilträffarna som är där varje onsdag, när vi skulle hem igen stod en familj och verkligen beundrade kojan... så vi hoppade leende in i bilen och åkte iväg.. !

Antar att det blir ännu roligare i sommar när den kommer vara mycket finare!!

Kämpa på allihopa, sommaren är snart här!
:rivstart:
/Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

Blästring på lunchen.... Fasiken va skönt det är när skiten försvinner... eller vad tycker ni andra??
DSC00079.JPG
Före
DSC00082.JPG
Efter


Angående svetsningen så ser det bra ut... vänster innertröskel och golvet fram är bytt. Imorron återstår yttre tröskeln och sparklådan. Sen går de loss på frontens alla delar... Idag höll de igång i ca 10 timmar i garaget, mycket bra jobbat!! :D

Här är utgångsläget för idag, återkommer med slutresultatet senare:
DSCN3295.JPG
//Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av minijanne »

:!: Såg att du hade blästrat motorfästet - ett tips är att byta båda motorfästena eftersom gummit trycks ihop genom åren - kostar inte många kronor och är krångligt att byta senare.
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Fekkeman »

minijanne skrev::!: Såg att du hade blästrat motorfästet - ett tips är att byta båda motorfästena eftersom gummit trycks ihop genom åren - kostar inte många kronor och är krångligt att byta senare.

En bra investering, blir lite tajt när motorn skall i bara så ett gott tålamod är att ha framme till hands. :wink:

/Robban
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

Fekkeman skrev:
minijanne skrev::!: Såg att du hade blästrat motorfästet - ett tips är att byta båda motorfästena eftersom gummit trycks ihop genom åren - kostar inte många kronor och är krångligt att byta senare.

En bra investering, blir lite tajt när motorn skall i bara så ett gott tålamod är att ha framme till hands. :wink:

/Robban
Tålamod????? Usch, det har jag sålt :lol: :lol: Uthållig men otålig är nog rätt beskrivande på mig.. en del av mina vänner kallar mig besatt också :P

Igår hade jag en vilodag från kojan (bortsett från de 45 minuter jag blästrade delarna då) så på kvällen grundade jag bara de nyblästrade delarna och sen fick det bli annat.

Tyckte det var jättekul att få se att Svets-Jörgen och mannen gjort så mycket på kojan igår. Vet inte vad jag ska förvänta mig idag för hållpunkt men jag hoppas ju de kommer hinna börja på frontpartiet och fixa dörrstolparna...
Hittade in på http://forum.autoclassic.no/ och hittade massor av roliga bilder i "brukarnas bilar", fanns t ex ett par 76:or att beskåda!

Nej, nu är det väl dags att börja jobba igen.....


/Morsning
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Skriv svar