Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Jag har ont i halsen och känner mig allmänt hängig.. därför har det inte blivit nåt kojmek idag.

Imorron ska Svets-Jörgen och mannen ta tag i startskottet för svetsningen. Hoppas verkligen det händer något och att det går bra för dem. Kan inte själv hänga med då Svets-Jörgens hund skulle skrämma skiten ur våra barn som är en aning hund-rädda för den typ av hund som denna är. Eftersom det blir några timmar så får jag snällt vara hemma och fixa istället.

På måndag kommer nya kojadelar från UK och då ska jag ta motortvätten på rejält allvar... har köpt färgen så lite har hänt :D

I övrigt har jag sett på Mr Bean :bean: då han åker på taket och sen på Italian Job (1969) idag. Blev lite förskräckt då kojorna efter rånet så lätt bara kastades bort sådär på slutet... :x

Angående Sump Guarden ska jag invänta måttbeskrivningen som läggs ut i den andra tråden och sen be hyggliga killen på verkstaden böja till en åt mig. Vill eg bara skydda underredet så det är eg inte så viktigt med utseendet.

Ha en god fortsättning på julen

Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Idag har kojan blivit uppspettad. Skickade med kameran utan laddat batteri så mannen tog några med sin mobil.. som inte tar så högupplösta men man ser lite ändå. :wink:
undersidan
undersidan
uppspettad koja
uppspettad koja
Så imorron sätter de väl igång och skär i henne... :mrgreen: så nu ska hon bli snygg :mrgreen: :mrgreen:

Hittade också den här bilden på fälgarna som jag var sugen på uppe hos Jana.. de är rätt fina tycker jag
snygga fälgar
snygga fälgar

Jag funderar allvarligt på att trots min jätteförkylning :twisted: gå ut i garaget en stund och måla lite på drivaxlarna... de är rätt rostiga.. så där blir det hammarlack.

Ha det varmt i kojorna!! /Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Lite foton på vad jag pysslat med igår......

Mannen och SvetsJörgen sliter som sjutton i svets-garaget och jag har pulat lite hemma. fick dessutom en leverans idag med delar från Minispares. Ventilkåpa, grill, kofångare (vääääldigt blanka) och annat smått och gott..

Återkommer senare...

Vad gör ni andra förresten? Dissar ni garagen och har julefrid??

HejsSvejs!!
Bilagor
DSCF2265.JPG
bytt lakarn hos delarna :-)
bytt lakarn hos delarna :-)
torkarmotorn.jpg
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Efter 11 timmar åstadkom Svets-Jörgen o mannen detta; (Snygga Svartvita bilder)
Bilagor
Hål i golvet
Hål i golvet
Bytt golv och ostgolvet
Bytt golv och ostgolvet
inre tröskeln klar...
inre tröskeln klar...
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av crowan »

Med den här takten kommer du lätt att köra koja till våren! Själv har jag precis lyft ur motorn för att byta växellåda. Tänkte passa på att byta kabelhärvan till en GT härva också så det bara blir att plugga in den nya GT mätaren som jag fått tag i med varvräknare. Kanske lite off topic, hoppas det är OK. Men det är iallafall vad jag roar mig med :D
clubman 1330
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Hylsan »

Ja jag skyr garaget då det är ett kallgarage....tyvärr.

Men jag är lite avis på de som kan meka...tummen upp :)

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Idag har jag varit i garaget igen och känner nu bensinångorna i svalget... Vi fick inställda nyårsplaner så vi firar själva (delvis i garaget då...) istället.

Idag har vi monterat handbromswire-trianglarna på svingarmarna bak, satt ihop båda drivaxlarna och satt på gummiskydden, försök ta isär rodchangelådan så mkt det gick för rengöring och uppfräschning, monterat nya gummiskydd på styrstaget (styrstången..kanske det heter..jag vet inte), och lagt lite delar i syrabadet. Ska ut och måla dem i helgen för då har nog syran gjort sitt.

Imorgon ska Svets-Jörgen och mannen göra dag 3 på karossen. Det är passagerarsidan som ska bli klar och förhoppningsvis hinner de en bit på förarsidan också. Allt beror väl på lagen om allt djävlulstyg.

Hittar ju direkt nya delar som måste köpas... fattar inte att jag inte kan hitta dem innan jag beställer utan dagarna efter jag fått hem dem??

Sen en fråga.. om bromsrör: Hur långt i cm är bromsröret mellan bromsslangen och hjulcylindern bak?? Vet någon på rak arm? Vi tror vårt rör är för kort då det är väldigt spänt??

GOTT NYTT KOJÅR TILL ALLA!!!!
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av minitokig »

Härligt kämpat!

Gott slut och hoppas att du/ni får ett härligt kommande kojaåkarår!

Du är en verklig inspirationskälla för oss andra!

Här i Uppsala står vår Austin Cooper -62 på parkeringen och fryser, men jag tog en sväng förut för att värma upp den inför natten!

ha det bäst
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av minitokig »

Bild
Austin Cooper -62 firar nyår...
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Jag är en beundrare av dig "minitokig" som åker koja mitt i vintern... och till er alla andra vinteråkare såklart också. :D

Idag har det inte hänt så mycket i hemmagaraget utan mer ute hos Svets-Jörgen. Min man drog vid 09.30 imorse och är inte hemma ännu. Bara för att försöka vara den där hemmafrun (som jag inte är) så har jag storstädat bort julen och bytt lite gardiner och bäddat rent till oss alla 4.. :|

Ok, detta är INTE vad forumet är till för (jag vet) så nu slutar jag jiddra om massa hemmastök. Jag återkommer med rapport om svets-status ikväll eller imorron beroende på hur länge de jobbar idag.

Annars har jag bestämt att växelspaksstängerna mellan rodchangehuset och växellådan ska bli röda!!!! Bara jag får bort skiten utanpå huset först.. sitter hårt och fastkletat sen många kojår antar jag.. :lol: :lol:

God fortsättning på nya kojåret allihopa och tack för att ni följer mig och stöttar mig!! :mrgreen: :mrgreen:
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Här kommer bilder från dagens övningar hemma hos Svets-Jörgen. Passagerarsidan är nu klar och sen puttrar Svets-Jörgen vidare med nästa sida hoppas jag :D !!


By the way: Jörgen hälsar till alla sina fans här på forumet :D :D :D :mrgreen:
Bilagor
DSCN3195.JPG
DSCN3196.JPG
DSCN3202.JPG
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Funderingar kring snedheten i karossen....


Satt igår och malde igenom alla bilder på skitiga bakvagnsdelar och kom då på att eftersom den var sned när vi demonterade den så kanske karossens infästningspunkter inte stämmer med den nya.. :? :? Får nog undersöka det ordentligt innan vi börjar underredsbehandla den. Inte kul om man upptäcker det då man ska banka på bakvagnen senare i vår......

Annars sitter jag på busfabriken och surfar på kojadelar och läser miniworld.. (supernördigt... :mrgreen: :mrgreen: )
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Igår satte vi ihop de främre hubbarna med bromsskivorna. Så fint och bra med nytt lager på ena sidan. Kändes i efterhand lite snålt att jag inte bytte hjullagren på båda främre sidorna :?

Sen fick RodChangehuset sig en omgång med sprayfärg. Var på Swedol och köpte på mig mera färg då vi ändå var i Norrköping.
Har även fixat lite med huvudbromscylindern (eller HUVUDROSTCYLINDERN som den borde kallas). Den är INTE i bra skick (den metalliska delen alltså) så där får vi se vad vi gör med den....
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Var ute nån timma idag också och lyckades måla handbromsen röd!!! Sen fick de andra delarna sig en omgång till med färgsprayen. Mycket mer hann jag inte innan det var dags att vara social med familjen och sedan vidare till vänner för lite samvaro. I veckan jobbar jag igen men troligen hittar jag säkert ut nån timma varje kväll...

Hittade en mycket bra sida på minispares :D hemsida under "tech downloads"... där kan man gå in och söka på ett lättare sätt och dessutom få veta vad som sitter på alla delar..

https://www.minispares.com/Sec/Auth/Dow ... ts_manual/ ... dock måste man logga in för att komma åt dessa sidor.. men nu blev det lättare att leta elsystem och bromsrör... (Bara ett tips!! :P )
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Det har eg inte hänt så mycket sen sist men måste ändå visa va fin den där skitiga rodchangelådan blev till slut. Sen måste jag också passa på att skryta lite över hur bra det där syrabadet är.... jag ger en före och efter-bild.. :mrgreen:


Är också glad att justerskruvarna för bromsarna fram gick att rubba... var lite osäker på att de skulle vara medgörliga då jag målat in dem i hammarlack... men turen var med mig idag.

Väntar på att få hem karossen så snart det är möjligt i övrigt... men kylan är jobbig... stoppar jobbet när det är som värst.

Ja, det var vad jag hade idag.. god natt!!
Bilagor
snygga rodchangelådan
snygga rodchangelådan
efter syrabad
efter syrabad
före syrabadet
före syrabadet
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Skriv svar