turbo bygge

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Runken
Inlägg: 83
Blev medlem: 3 augusti 2011 kl. 22:45
Ort: Sollefteå

Re: turbo bygge

Inlägg av Runken »

Håller med Patrik.
Min koja blev en dröm å köra efter uppgradering av nya gummicones,ställbara gasdämpare och hi-los. :D
// Ronnie
MK3 -73
SLK 200 -04
Berlingo -12 ( firmabil )
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: turbo bygge

Inlägg av minimini »

JE smide kolver har jag i min turbomotor
TURBO ROCKS..
henriks bygg
JBE
Inlägg: 69
Blev medlem: 1 oktober 2010 kl. 15:23
Ort: Västerås

Re: turbo bygge

Inlägg av JBE »

Hundkoja utan turbo, suger...Jag bygger också turbo, men på 1275 A+...

Du behöver massor av dyra prylar...

Jag fuskar lite med att jag köpte en 1275 A+ från en mini metro turbo, så motorn är en original turbo motor....men jag tänker åka med mera laddtryck än 0,4... :twisted:
men det kräver massor av modifiering...lägre komp, olje kylning av kolvar,mer soppa tryck, intercooler..m.m..listan är lååång..

Det du behöver är:

Dubbla soppa ledningar (matning och retur)
krafftig el bensin pump
Bensintrycks regulator för förgasarturbo (får du inte bensinen att räcka till= trasiga kolvar / brända ventiler)
bättre fördelare för turbo ( här fins det hk att hämta och körbarhet, och dålig tändning=trasiga kolvar)
Intercooler (mer hk, lägre tänd temp)
Olje kylare
m.m..
Allt under 8" är för litet....
blackpearl
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 december 2011 kl. 18:29
Ort: Nyköping

Re: turbo bygge

Inlägg av blackpearl »

EXCEL,PATRIK. skrev:Hej.
Innan du kastar bort gummidonen och lägger en massa pengar på ombyggnad av din hjulupphägningar, så ge dom en tjans.
Hur du än funderar och tänker göra så behöver du nya bussningar, så byta dessa. Nya stötdämpare lika så. Om du sen köper nya gummidon och Hi-Lo så kan du få bilen i den höjd som du vill, och en bil med mycket precis och bra väghållning.

Så skrota inte i onödan :D

Hälsningar
Patrik.

Okej då ska jag ge dem en chans :) det var ny dæmpare runt om på bilen, men har inte koll på vad det ær før några. men antar att om dom køptes 2009 ær dem bættre en orginal och så kan man jhu bara hoppas att han la ner en exstra krona før att få något bættre en det billigaste.
blackpearl
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 december 2011 kl. 18:29
Ort: Nyköping

Re: turbo bygge

Inlägg av blackpearl »

JBE skrev:Hundkoja utan turbo, suger...Jag bygger också turbo, men på 1275 A+...

Du behöver massor av dyra prylar...

Jag fuskar lite med att jag köpte en 1275 A+ från en mini metro turbo, så motorn är en original turbo motor....men jag tänker åka med mera laddtryck än 0,4... :twisted:
men det kräver massor av modifiering...lägre komp, olje kylning av kolvar,mer soppa tryck, intercooler..m.m..listan är lååång..

Det du behöver är:

Dubbla soppa ledningar (matning och retur)
krafftig el bensin pump
Bensintrycks regulator för förgasarturbo (får du inte bensinen att räcka till= trasiga kolvar / brända ventiler)
bättre fördelare för turbo ( här fins det hk att hämta och körbarhet, och dålig tändning=trasiga kolvar)
Intercooler (mer hk, lägre tänd temp)
Olje kylare
m.m..
Yes har førstått att det ær en hel del prylar som ska till på min lista, men har lite mer en vad jag skrev, men tænkte kanske inte att oljekylare , interccoler , ny brensle pump var så intressant så jag hoppade de.

jag har læst en intressant tråd om olje jet kylning av kolvarna underifrån, något du har funderat på?

och dyrt visste jag att det skulle va, derfør har jag sparat i hopp en bygg budget på 60k, men ska naturligt vis inte lægga allt det på motorn hehe

Men om du bygger en 1275 med turbo får du vell øver 140+++hp, blir det inter svårt att få den godkænd då?
:rivstart:
blackpearl
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 december 2011 kl. 18:29
Ort: Nyköping

Re: turbo bygge

Inlägg av blackpearl »

minimini skrev:JE smide kolver har jag i min turbomotor
vad før motor storlek har du byggt din turbo på? vet du vart man kan få tag på några ok kolvar till en 998 cc som ær lite vassare en orginal?
JBE
Inlägg: 69
Blev medlem: 1 oktober 2010 kl. 15:23
Ort: Västerås

Re: turbo bygge

Inlägg av JBE »

Yes har førstått att det ær en hel del prylar som ska till på min lista, men har lite mer en vad jag skrev, men tænkte kanske inte att oljekylare , interccoler , ny brensle pump var så intressant så jag hoppade de.

jag har læst en intressant tråd om olje jet kylning av kolvarna underifrån, något du har funderat på?



Men om du bygger en 1275 med turbo får du vell øver 140+++hp, blir det inter svårt att få den godkænd då?


Jag har koll på olje kylning av kolvar, och har även alla delar till det..

Då min motor är en "original" turbo motor, så ser jag inget problem att få den sfro besiktigad...
Allt under 8" är för litet....
blackpearl
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 december 2011 kl. 18:29
Ort: Nyköping

Re: turbo bygge

Inlägg av blackpearl »

fortsätter skriva lite fråger i mon tråd så får jag vell hoppas att någon orkar svara :)

behöver man göra något mer i motorn för att den ska hålla?

byta vevaxel?
annan diff?
något med vexellåda?

vet att man skall sätta ett extra stag på mittenfästet av de 3 som håller vevaxeln.

vad gör man när man portar toppen?och vart kan man få gjort det?

Ps. om man inte frågar får man inget veta :)
JBE
Inlägg: 69
Blev medlem: 1 oktober 2010 kl. 15:23
Ort: Västerås

Re: turbo bygge

Inlägg av JBE »

Tyvär vet jag inget om 1000cc vevarna.. Bygg på en 1275:a 8)
Allt under 8" är för litet....
blackpearl
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 december 2011 kl. 18:29
Ort: Nyköping

Re: turbo bygge

Inlägg av blackpearl »

JBE skrev:Tyvär vet jag inget om 1000cc vevarna.. Bygg på en 1275:a 8)
jag har læst på ett Engelskt forum att den ær klenare en 1275an, men ær jhu i førsta hand ute efter en hållbar rolig motor och inte max Hk.

men om man nu skulle bestæmma sig før att inhandla en ny sådan. Den enda skillnaden ær vell matrialet den ær gjord i før hållbarhetens skull eller finns det anndra længder på bøjarna nær ma pratar vevaxel?

føresten så læste jag att man kunde polerar vevstakarna før bættre hållbarhet, något som gør skillnad?
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: turbo bygge

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Att polera vevstakarna gör man för att få bort små ojämnheter som kan vara en början på en spricka. Det är alltså en sista försäkran om att det ska bli så bra som möjligt. Tänker du köra med orginal prylar så är detta med polering inget som du behöver tänka på.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: turbo bygge

Inlägg av minimini »

blackpearl skrev:
minimini skrev:JE smide kolver har jag i min turbomotor
vad før motor storlek har du byggt din turbo på? vet du vart man kan få tag på några ok kolvar till en 998 cc som ær lite vassare en orginal?
vet inget om 998 turbo, googla på je pistons.
min är 1293 ccm. je turbo kolvar, turbo kam, oljekylare. swiftune stålvev. allt balanserad o polerad. stage 3 top. turbo från volvo s80. turbo tändning. hif 44.
jag vete fan om det tvunget med mega stor bensin pump o regulator. jag ska testa med lagom stor pump utan retur o tryckregulator. det handlar ju bara om att pumpen hänger med att fylla flottörhuset o så inihelvete mycket bensin drar den inte. så enligt min teori är det overkill. men men tiden vill visa

http://www.swiftune.com/
TURBO ROCKS..
henriks bygg
JBE
Inlägg: 69
Blev medlem: 1 oktober 2010 kl. 15:23
Ort: Västerås

Re: turbo bygge

Inlägg av JBE »

Grejjen med tryck regulatorn är: när du får turbo över trycket så bör soppa trycket ökas...då turbo trycket skapar ett mot tryck i flotör huset...
Så att åka med ett konstant soppa tryck= att det går surt på låga varv..eller magert på höga...
Allt under 8" är för litet....
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: turbo bygge

Inlägg av minimini »

ok jag troede inte att trycket blev så stort att en vanlig pump inte klarar det . turbo är ny mark för mej, har aldrig skruvad med turbo innan så det är värdefull info jag får av dej. men då får jag nock tänka om o montera min stora pump o tryckregulator. ville bara spara en massa slangar hit o dit, det trångt nock som det är :D
har du en bild på din motor, det skoj o se hur du har drat alla slangar o sånt
TURBO ROCKS..
henriks bygg
JBE
Inlägg: 69
Blev medlem: 1 oktober 2010 kl. 15:23
Ort: Västerås

Re: turbo bygge

Inlägg av JBE »

Det är en sån här som behövs...

http://www.misab.se/fkt2mont.php
Allt under 8" är för litet....
Skriv svar