Sida 2 av 2

Re: Projekt, Swift besiktning.

Postat: 4 oktober 2010 kl. 23:32
av Helipop
jonas skrev:Åk in till bilprovningen och testa!
:rivstart:
Jag menar, vad är det värsta som kan hända?

:meck:

Jag kanske skulle göra det med 1275gtpapprena från början då? Så dom inte märker att det först var en clubman, som sen blev en clubman gt, som sen blev en cooper. =)

Re: Projekt, Swift besiktning.

Postat: 12 oktober 2010 kl. 00:11
av n.trane
Bilprovningens hotline e nog tyvärr inte alltid helt konsekventa i sina tolkningar av deras egna regler.
Om man byter bromsar till cooper s för att klara effekt kraven så kan man bara byta motor ej växellåda.
Man kan oxå byta bromsar + växellåda.
Bromsar+motor+växellåda= ombyggt fordon=SFRO. :(
Min sfro bes kostade bara 2000kr, :)
och jag behövde inget buller test. kanske ett krav som tillkommit efter juli 2009 då min swift koja blev road legal. 8)
Hoppas dock att du har samma flyt som Ola vars bil bara dansade igenom utan sfro:s inblandning.
Lycka till/Niklas.

Re: Projekt, Swift besiktning.

Postat: 13 oktober 2010 kl. 20:31
av Helipop
n.trane skrev:Bilprovningens hotline e nog tyvärr inte alltid helt konsekventa i sina tolkningar av deras egna regler.
Om man byter bromsar till cooper s för att klara effekt kraven så kan man bara byta motor ej växellåda.
Man kan oxå byta bromsar + växellåda.
Bromsar+motor+växellåda= ombyggt fordon=SFRO. :(
Min sfro bes kostade bara 2000kr, :)
och jag behövde inget buller test. kanske ett krav som tillkommit efter juli 2009 då min swift koja blev road legal. 8)
Hoppas dock att du har samma flyt som Ola vars bil bara dansade igenom utan sfro:s inblandning.
Lycka till/Niklas.

Tack för det svaret, ska höra mig för mer nu då. Men ett tekniskt utlåtande från sfro kanske ger mer matnyttigt för regbesiktningen att gå på, eller tror du att man måste göra en riktig sfro för 4000kr? tekniskt utlåtande kostar 2000.

Re: Projekt, Swift besiktning.

Postat: 13 oktober 2010 kl. 23:11
av n.trane
Jag besiktigade som ombyggt fordon hos Sfro, blekgröna bilden, priset var 2000kr
men det kanske e dyrare nu.

Re: Projekt, Swift besiktning.

Postat: 14 oktober 2010 kl. 15:36
av Helipop
n.trane skrev:Jag besiktigade som ombyggt fordon hos Sfro, blekgröna bilden, priset var 2000kr
men det kanske e dyrare nu.

Jag ska höra om man kan förhandla lite. För det är väl inte så mycket dom ska gå igenom liksom? Allt är ju orginal utom att jag har nya bromsar och ny motor på samma framvagn med samma geometri till hjulupphägningen sett. Borde väl vara en mindre kontroll tycker man.. Dock så har jag en följdfråga, jag har inget tändningslås, har en såndär switch och en startknapp, så jag undrar, måste man ha tändningslås? Och fråga nummer två, det är en swiftrattstång i nu antar jag, inte orginal rak rattstång, utan en med två leder, ställer det till det kanske? Vill ha den för den funkar skitbra och ser bra ut med.

Re: Projekt, Swift besiktning.

Postat: 14 oktober 2010 kl. 17:26
av n.trane
Startknapp e inget problem, har själv huvudbrytare och startknapp.
Rattstången kan kanske klara sig om man inte byter styr växeln,
annars går det under ombyggt fordon om man byter motor med
växellåda och eller bromsar, bild 3 ombyggt fordon.
men kolla med din sfro kille.
Eller montera orginal och byt sen :roll:

Re: Projekt, Swift besiktning.

Postat: 14 oktober 2010 kl. 19:17
av Helipop
n.trane skrev:Startknapp e inget problem, har själv huvudbrytare och startknapp.
Rattstången kan kanske klara sig om man inte byter styr växeln,
annars går det under ombyggt fordon om man byter motor med
växellåda och eller bromsar, bild 3 ombyggt fordon.
men kolla med din sfro kille.
Eller montera orginal och byt sen :roll:
Yes funderar på det sistnämnda, hänga på ett orginal och byta sen. Det borde dom väl inte notera på dom vanliga besiktningarna sen att det är bytt?!

Re: Projekt, Swift besiktning.

Postat: 7 september 2014 kl. 16:49
av Majk_
Lyfter fram en gammal tråd :-P

Fick du den reggad med motorn? Eller gav du upp?

Re: Projekt, Swift besiktning.

Postat: 7 september 2014 kl. 19:16
av Cooper-74
Majk_ skrev:Lyfter fram en gammal tråd :-P

Fick du den reggad med motorn? Eller gav du upp?
Tror du hittar ett sorts svar här: http://www.blocket.se/dalarna/Hundkoja_ ... a=23_7&w=3

Regbes verkar den inte vara!

Re: Projekt, Swift besiktning.

Postat: 7 september 2014 kl. 20:34
av Majk_
Cooper-74 skrev:
Majk_ skrev:Lyfter fram en gammal tråd :-P

Fick du den reggad med motorn? Eller gav du upp?
Tror du hittar ett sorts svar här: http://www.blocket.se/dalarna/Hundkoja_ ... a=23_7&w=3

Regbes verkar den inte vara!

Jaha, var det samma :lol: Var den jag var lite småsugen på, tänkte om "Helipop" fått ordning på sitt åk, men tydligen inte då :lol:

Re: Projekt, Swift besiktning.

Postat: 15 oktober 2014 kl. 20:05
av Turbovan
Litt sent kanskje, men vis til Spec på ERA turbo på bremser evt, samt sfro sin bok, kap fordonsbyggnad s 160. Der står det "BLMC tillåter 126 hk i cooper s och 123 i MGB. Usikker på hvilket år boken er fra.
G13b har ca 101 hk, så det burde ikke være noe problem.