Så här ser skadan ut,
En större bild finns här http://moke.pudenitroz.se/forum/prim%e4rdrev.jpg
Hur mycket glapp hade du om du kände på drevet när det satt på vevaxeln?
Det ser onekligen ut som det glappat ordentligt.
klapperljud vid kopplingen
-
- Inlägg: 327
- Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
- Ort: Krokom
Ja jag tror också att denna skada har uppkommet p.g.a. att lagret har hoppat/studsat på vevaxeln, hur kändes det nya drevet som du monterade?tallefjanten skrev:d var ju d som var konstigt, glappade bara litegranna uppochner.
men jag tycker slitage ser ut som "klapperskada?
Var det märkbart mindre glapp?
-
- Inlägg: 327
- Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
- Ort: Krokom
-
- Inlägg: 327
- Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
- Ort: Krokom
-
- Inlägg: 327
- Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
- Ort: Krokom
Om det är axiallagren så brukar ljudet var lite dovare och mer ett dunkande ljud, men då skall ljudet försvinna när du trampar ner kopplingen 1-2 cm för då pressar du vevaxeln framåt.
Trampar du ner helt så stannar lådan, och ett rasslande ljud kommer troligen från lådan nu när vi har uteslutet transmissionen.
Men för att bli lite säkrare så gör följande.
Har du ett stetoskop? Om inte så hissa upp bilen ta en stor skruvmejsel lägg skaftet hårt mot örat och flytta mejsel spetsen på lådan respektive transkåp.
Försök på detta sätt lokalisera vart ljudet kommer ifrån.
Trampar du ner helt så stannar lådan, och ett rasslande ljud kommer troligen från lådan nu när vi har uteslutet transmissionen.
Men för att bli lite säkrare så gör följande.
Har du ett stetoskop? Om inte så hissa upp bilen ta en stor skruvmejsel lägg skaftet hårt mot örat och flytta mejsel spetsen på lådan respektive transkåp.
Försök på detta sätt lokalisera vart ljudet kommer ifrån.