Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

Så höll på med bromsarna igår.. och ja höger fram va helt ihop rostat.. alltså bromscylindrarna va tvär låsta...


Så har ringt runt å jagat nya idag så blir en shopping tur här i veckan.. då ska jag köpa 4 nya bromscylindrar och nytt oljefilter och luftfilter osv sen om bakbromsarna inte låst sig totalt så kommer det bli besiktning nångång nästa vecka om det finns tid... ;)


Sparklådorna är rätt rostiga så ska nog försöka ta det som projekt att kapa bort dom och sätta dit nya.,.. och i samma veva svettsa ¨på nya plåtar framför dörrarna där dom är rätt risiga.. rost är skoj... eller inte :twisted:
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

så har handlat lite idag... nya bromcylindrar och bromsrör till vänster fram. luftfilter... osv.. så om allt går bra idag vilket jag hoppas så kan jag prov köra den ikväll... bara jag får hjälp att lufta bromsarna så jag kan ut å svänga lite. . ;)
Användarens profilbild
igel_son
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 maj 2006 kl. 16:40
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av igel_son »

trevligt! :D hoppas du får provaköra den idag då!
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Inlägg av johnson »

Lufta lungt.. kör man ner pedalen helt så kanske packningarna i huvucyl kan ge sig me.. om den har stått länge å sånt..
Så blev det för mej iaf tyvärr.!!
men hoppas du får rulla lite iaf!! sketakul :D
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

johnson skrev:Lufta lungt.. kör man ner pedalen helt så kanske packningarna i huvucyl kan ge sig me.. om den har stått länge å sånt..
Så blev det för mej iaf tyvärr.!!
men hoppas du får rulla lite iaf!! sketakul :D
mmm ska tänka på det... har en hel del luft som ska ut sen när jag bytt bromscylindrar :P
Pinnmannen
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 september 2006 kl. 20:25
Ort: Varberg

Inlägg av Pinnmannen »

Hej.
Kul att läsa om dina mek-övningar med din mini. Jag köpte en för ett par månader sedan som jag ska börja pilla med inom det snaraste. Jag har noll erfarenhet av biltypen men det ska nog fixa sig med hjälp av handbok och tips från alla på den här sidan.
Lycka till.

/Pinnmannen.
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

Pinnmannen skrev:Hej.
Kul att läsa om dina mek-övningar med din mini. Jag köpte en för ett par månader sedan som jag ska börja pilla med inom det snaraste. Jag har noll erfarenhet av biltypen men det ska nog fixa sig med hjälp av handbok och tips från alla på den här sidan.
Lycka till.

/Pinnmannen.
om man bortser från alla fast rostade bultar så är mini:n väldigt enkel.. å skruva med...


UPDATE: Vart ute och gjort gatorna farliga ikväll ;) tog en premiär tur på 5km typ ;) Hade en fungerande broms å det va den jag renoverat upp vänsterfram alla andra var i princip döda :P Men ack så skoj det va å få köra lille blå för första gången :D Vi full gas så blöddrar den bara å vill inte ge nån kraft... men men vid halv gas pinnar den på riktigt fint...

Kändes väldigt basic å köra ... kommer nog bli skoj med lite bredare däck och hårdare dämpare... och en ny motor med mera pollar :D

blir å handla nya cylindrar till alla trummor så har jag å göra i helgen :P Även serva den med lite ny olja och luft filter osv..
Användarens profilbild
igel_son
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 maj 2006 kl. 16:40
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av igel_son »

haha trevligt :D Angående det där med att den inte vill ge någon kraft vid full gas hade jag problem med när jag tog ut den ur garaget i våras efter vinter vilan. Då var den riktigt trött och ville inte kämpa sig över 80 km/h... Men de fanns bot. Efter ca. 2 mil körning och några ordentliga utvarvningar på växlarna så var den pigg som vanligt igen med otroliga 135 km/h som topp 8)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

får hoppas slöheten i motor ger med sig med tiden då... den har ju trotts allt inte bara stått 1 vinter utan massa vintrar :D
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

Ja då har jag bytt alla bromscylindrar på bilen och nu fungerar alla bromsar men den drar fortfarande till vänster när man bromsar tyvärr...

vi höll på lufta systemet som fan men det gick inte få det lika bra på båda sidorna :( Får kämpa vidare och lufta mer sen... Brummat runt och lekt lite här på gatorna... iallafall! :lol: Känns som man kör as fort när man ligger i 60-70km/h haha bara för att motorn varvar och det låter som fan sen att man typ sitter nere på gatan å kör gör väl sin del också.. :P


Ska lufta bromsar lite till sen ska jag boka besiktning å se hur mycket svetts jobb det blir..
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
G Karlsson
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 juni 2006 kl. 11:58
Ort: Sala

Inlägg av G Karlsson »

lycka till på besiktningen!

Jag är i ungefär samma skede som dig med min bmc 1100, jag väntar på packningar till huvudbromscylindern sen ska de bara luftsa och provköras.
Om det funkar så kan det nog bli en första besiktning på ca 10år nån gång under vintern :D
Senast redigerad av G Karlsson den 25 november 2006 kl. 21:09, redigerad totalt 1 gånger.
BMC 1100 1965 under renovering
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

G Karlsson skrev:lykca till på besiktningen!

Jag är i ungefär samma skede som dig med min bmc 1100, jag väntar på packningar till huvudbromscylindern sen ska de bara luftsa och provköras.
Om det funkar så kan det nog bli en första besiktning på ca 10år nån gång under vintern :D
tack tack! lär behöva lite lycka! :)
lär väl åka på å byta packnigarna i den också säkert :(


inte kunnat mecka denna vecka varit sjuk tråkigt men sånt som händer...
ska se om jag orkar lite idag.. :wink:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

Sådär dags för en liten update!!!

tog hem kameran från garaget idag... Lufta systemet en gång till idag blev lite bättre med bromsarna men inte helt 100% tyvärr. Fick även igång värmen i bilen idag tyvärr så läcker "värmepaketet" massa vatten så det sprutar ånga så fort man fick på värmen :P inte kul och luktar inte mums om glykol!!!

Ute och kört runt en hel del också :) Testat och haft mig... jag som trodde soppa mätaren va trasig visade sig att den funkade jätte bra för jag fick soppa torsk helt plötsligt.. tur att den är lätt att putta så vi kom till macken iallafall... som låg 300m bort... i med 20liter och vips hade man 3/4 fulltank ;)

Bilen är matt som fan lacken provade om det fanns hopp om livet för den gamla lacken vilket det gjorde.. kul då den såg för taskig ut.. kom bara taket idag orka inte mera.. men ska väl gå igenom hela bilen och sen vaxa och rost skydda så gott det går under... Så man stoppar det så mycket man kan iallafall..

Dåså nog med text och mera bilder!!!

Börja med att åka till Jana och köpa bromscylindrar och nya bromsrör till bilen. (självklart råka man köpa fel sida fram först)

Bild

Upp med bilen på pallbockar så man kan jobba säkert ;)

Bild

Här fick man äntligen loss bromstrummar högerfram!! woohoo tog bara 20-30min...

Bild

Bort med bromscylindrarna som rostat ihop..

Bild

Här är reglaget till värmen som öppnar å stänger för om kylarvattnet ska komma till vpaketet... smörjde och "runka" den i 10min så började den till slut fungera... tyvärr så va det inge bra å få kylarvatten in till vpaketet som då spruta glykol i ångform vilket inte va så mysigt :P
Bild


Här lite TVSHOP med mirkael "cleaner" så blir det SÅ HÄR STOR SKILLNAD....det är kul å putsa när det blir märkbar skillnad :) och ja taket är ny tvättat så det är inte skitigt utan så matt :P
Bild

här nästan hela taket klart..
Bild


Ja det va allt för denna gång ska väl försöka riva loss vpaketet och se om det går att "laga" eller om man ska leta bättre... Svingar in på besiktningen i början av december ;)

Det va allt för denna gång!! puss å kram!!
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Inlägg av Litenmentuff »

Glömde att jag tog lite bilder på minin utan för garaget!! dock har jag plockat bort bling bling navkapslarna i kromplåt och front kromplåten så den är ju lite fulare så här men lite bilder skadar ju inte..

Bild

Bild

Bild
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av minitokig »

Kul bil!
Roligt att se bilder, man blir ju faktiskt lite inspirerad att själv ta sig till garaget och meka lite (fast då måste man ju städa lite först så att man kommer åt tat meka....)

Fortsätt att jobba och posta gärna mer bilder !

8)
Skriv svar