Sida 2 av 2

Re: boost?

Postat: 12 mars 2006 kl. 14:49
av ilarisilander
Addam skrev:Tjabba igen!
Nu blev det ju som att jag stal tråden här... inte min mening.
Ang. boost(eller vad det nu kan heta) har jag hört om det på chalmers. Jag går där men kurserna som innefattar det programmet kommer jag inte kunna välja förrrän i trean. Det borde gå att fixa på egen hand dock. Jag ska göra lite efterforskningar på vad det heter och hur det används...
Återkommer med info.
Mvh
addam
(kanske borde flyttas till mekanik? ubba?)

ingen fara :) har fått den informationen som jag sökte, så det är bara
att breda ut sig på tråden så mycket ni bara vill, för det är ju som sagt
ett intressant ämne :)

mvh ilari

Postat: 13 mars 2006 kl. 16:46
av Peder
Ett program som jag själv inte använt men som sägs ska vara bra på
en engelsk lista som jag är med på är WinSU som framförallt räknar ut
vilken nål man ska ha i sin SU-förgasare beroende på hur motorn är
trimmad. Det ska visst grovt beräkna prestandan också.

http://www.winsu.co.uk

Postat: 13 mars 2006 kl. 22:39
av jonaskellander
Jimbo skrev:Hej, jag har hela bilen uppcaddad i autocad, med exakta mått, motorn o allt sitter i. Kan konvertera om den till catiaformat om du föredrar det.

//Jimbo 8)
Hej.
Är det 2D eller 3D cad. Jag provade filerna i ett enkelt 2D program (cadintosh), ser alla lager osv men det ser väldigt rörigt ut.
/Jonas

Postat: 13 mars 2006 kl. 23:27
av Jimbo
jonaskellander skrev:
Jimbo skrev:Hej, jag har hela bilen uppcaddad i autocad, med exakta mått, motorn o allt sitter i. Kan konvertera om den till catiaformat om du föredrar det.

//Jimbo 8)
Hej.
Är det 2D eller 3D cad. Jag provade filerna i ett enkelt 2D program (cadintosh), ser alla lager osv men det ser väldigt rörigt ut.
/Jonas
hehe förstår de, det är i 3D, ladda hem autocad 2005 LT o testa igen :D

Postat: 14 mars 2006 kl. 01:14
av Mazze
3D... Aha, det är därför bilderna liknar ihjälkörda igelkottar här... :D
Se själva (rätt stor bild, seeeeg med smalband): http://i42.photobucket.com/albums/e343/ ... /dump2.jpg

Postat: 14 mars 2006 kl. 07:49
av jocke.carlsson
Jag kör med autocad 2006 men jag kan inte soma ut så jag ser hela ritningen. Utsomat max står det är det någon mer som har det problemet. Det är bara den ena filen jag kan öppna den en är ett tomt blad ser det ut som. Kan någon konvertera dom till standard ritningsformat till autocad så kan ag prova igen.

Postat: 14 mars 2006 kl. 10:50
av Per_cooper
Jag hade samma problem, men om man tittar på dem i 3d så kan man zooma ut så man ser hela ritningen. skriv: vpoint (tryck enter) 1,-2,1 (tryck enter) så får du en bra vy på ritningen.

Postat: 14 mars 2006 kl. 11:18
av Addam
Hej hopp... Har lite info ang. motorprogrammen. Det som jag hade hört talas om heter BOOST och ska vara ganska så avancerat. Sedan finns det ett som heter GTPOWER som ska vara ännu mer avancerat. Skillnaden verkar vara att GTPOWER jobber på ngt sätt i 3d fattade jag det som. Dock är det typ 30 parametrar som ska matas in på varje liten grej. Typ vinklar, avsmalningar och flödeskoefficienter etc. Var tydligen lite meckigt att använda på nyare motorer, turbo och sånt. Man får höfta ganska mkt. Men ev skulle det fungera bättre på enklare motorer. Men det kanske får bli en annan gång. Ev om jag läser den kursen om några år. Förbrännigsmotor fortsättning hette den.

ciao/addam

Postat: 14 mars 2006 kl. 16:36
av Jimbo
jocke.carlsson skrev:Jag kör med autocad 2006 men jag kan inte soma ut så jag ser hela ritningen. Utsomat max står det är det någon mer som har det problemet. Det är bara den ena filen jag kan öppna den en är ett tomt blad ser det ut som. Kan någon konvertera dom till standard ritningsformat till autocad så kan ag prova igen.
Kolla på den i en isometric veiw...så ser du skönheten

Re: Ritningar på mini?

Postat: 2 september 2009 kl. 12:34
av blacksaabrules
Är det någon som vet fler ställen som det kan vara möjligt att hitta koja modeller? Jag är inte superhaj på alla format som finns, men någon "neutral" 3D modell borde det väl finnas någonstans.
Har tillgång till ProE och då borde det väl inte vara omöjligt att lyckas....
(ProE ska ju vara världens bästa..... :roll: )

/ Erik

Re: Ritningar på mini?

Postat: 2 september 2009 kl. 13:45
av timppa
Om du inte behöver ha en riktigt bra modell och nöjer dig med en med något mindre polygoner så kan du alltid göra som jag gjorde ett tag sedan när jag pillade med en 3D mini. Jag lånade grundmodellen från GTR Evolution, finns nån classic mod man kan slänga in i spelet som innehåller en mini. Sen med gratis specialprogram jag hittade kunde jag importera bilen där och exportera som en fil som fungerade i mitt 3D program.
Tyvärr slarvat bort alla filer jag hade och även glömt bort namnet på convert-programmet, enda som återstår är denna bilden :(
[bild]http://www.timppa.se/stuff/mini_roadster.jpg[/bild]

Re: Ritningar på mini?

Postat: 2 september 2009 kl. 14:08
av John Doe
Fasen vad mustigt med avgasrör på bägge sidorna ;D

Re: Ritningar på mini?

Postat: 2 september 2009 kl. 14:44
av blacksaabrules
Det jag har mest behov av är väl egentligen skalet och torpedväggen. Sen kan jag klistra in hjulupphängningar och motor själv. Det är ju det som jag vill experimentera med.
Vore betydligt enklare att slippa göra karossen, är egentligen ruskigt kass på datorer :oops:

/ Erik