Bytt till ny termostat idag (88 grader enligt Jana) och höll tummarna, men tyvärr går mätaren fortfarande upp till "H"
Ändå osäker på huruvida motorn blir så varm som mätarn visar, pga något faktiskt fel, eller om givare/mätare visar fel.... Har inte haft någon ugnstermometer med extern temptråd att testa med idag utan bara min lasertermometer..
Det som verkar skilja mot
philssons tråd (nu lusläst) är att om bilen bara får stå på snabbtomgång så stannar mätaren strax över "N", tar jag sen en kort sväng på bakgatan så börjar mätaren direkt gå upp mot "H". När jag sen parkerar på tomgång igen så sjunker den så småningom lite.
När jag stannade till och direkt mätte med lasermätaren på toppen alldeles under termostathuset så visade den ca 80-82 grader. Och ovanpå huset och på den övre kylarslangen visar den runt 60 grader och på den undre kylarslangen ca 10 grader lägre.
Men testade även att mäta direkt på plåten vid anslutningen till kylaren och fick då ca 80 grader, skruvade då av kylarlocket och mätte direkt på vattnet till ca 77 grader.
Kan nån kanske dra till med en uppskattning om vilken temperatur som termostathus och kylarslangar+kylare "borde" ligga på när termostaten öppnar, eller inte öppnar?
Cooper-74 skrev:Kan det vara voltregulatorn som bråkar?
Hursomhelst Clain så kom jag över en sak idag som OM den fungerar som den ska, så ja då är du säkert intresserad
Inte en tempgivare!
Ska testa så fort jag hinner, så håll tummarna så länge.
Voltstabilisatorn är nu kontrollerad och den funkar visst som den skall (dvs mätresultatet pendlar fram och tillbaka hela tiden).
...Också, fortfarande nyfiken
mvh
Andreas