Sida 2 av 5
Re: 1275cc motor från Allegro 1300
Postat: 1 april 2014 kl. 20:46
av Crona
minijanne skrev:Å andra källor ska Austin 1300GT haft 12G1683...
Janne
12G1683 är väll bara numret på vevaxel??
Jag goggla numret och får upp det som en vevaxel till Mk3 'S' and Austin 1300GT.
//Thomas
Re: 1275cc motor från Allegro 1300
Postat: 3 april 2014 kl. 14:28
av Flundran
Har börjat behandla cylindrarna med syra, kolvarna ser lite bättre ut nu:
Jag utläser 2125i std, eller 21251 kanske...
Re: 1275cc motor från Allegro 1300
Postat: 2 maj 2014 kl. 15:42
av Flundran
Jag fick ett erbjudande att köpa ett topplock från en Metro Turbo tillsammans med lyftare för 62 UKP och slog till på det. Topplocket är i bra skick och ska ha kommit från en Metro som inte gått så många mil. För det priset hade jag nog inte ens kunnat renovera det gamla topplocket (som kom med motorn).
Det här topplocket har ingen bypass för vatten, det hålet är pluggat med en bult. Hur kommer det sig att vissa modeller har denna anslutning och andra inte? Jag tänker att jag kan plugga anslutningen på vattenpumpen också och sedan ha det så?
Re: 1275cc motor från Allegro 1300
Postat: 2 maj 2014 kl. 20:38
av EXCEL,PATRIK.
Hej.
Kör man tävlignsbil utan termostat så pluggar man bypas, gissar att om termostaten sitter på något annat ställe så gör man det samma. Jag hade satt en slangnippel i stället för skruven och kört med bypas mot vattenpumpen som brukligt på våra motorer.
Hälsningar
Patrik
Re: 1275cc motor från Allegro 1300
Postat: 20 maj 2014 kl. 17:28
av Flundran
Tack för tipset Patrik, jag såg nu att det finns slangnippel att köpa. Skruven verkar sitta riktigt hårt, jag kan inte dra loss den med skruvmejsel i alla fall. Jag har en idé om att prova en huggmejsel (med sexkantigt skaft) som man sätter i en hylsnyckel med rätt hylsa. Borde bli lite mer vridmoment då.
Efter några vändor med citronsyra i cylindrarna försvann det mesta av rosten. Dock finns en fläck i 4:e cylindern med skrovlig yta som inte syran rådde på. Området syns i mitten på bilden (för den med bra ögon)
Hur cylindrarna ser ut under kolvarna vet jag inte, motorn är inte demonterad ännu. Jag har ännu inte rätt verktyg för detta. Men det lutar väl åt att borra upp blocket i alla fall. Jag fick ett pris från en lokal motorrenoverare som kan göra det för 1700kr. Bör jag köpa kolvar med rätt dimension först och ge till renoveraren samtidigt med blocket?
Här en bild på kamaxeln som åker i motorn, en lätt begagnad Piper 255 som enligt uppgift bara suttit i en motor i några mil.
Re: 1275cc motor från Allegro 1300
Postat: 12 juli 2014 kl. 20:52
av Flundran
Re: 1275cc motor från Allegro 1300
Postat: 21 juli 2014 kl. 07:07
av Flundran
Re: 1275cc motor från Allegro 1300
Postat: 21 juli 2014 kl. 12:21
av crowan
Slå i diesel eller fotogen som du låter stå över natten.
Re: 1275cc motor från Allegro 1300
Postat: 21 juli 2014 kl. 12:51
av Sundblad
Det är väl det som crowan säger, eller värma kanske?
Re: 1275cc motor från Allegro 1300
Postat: 21 juli 2014 kl. 15:49
av Flundran
Jag har nu hällt i fotogen i cylindern där kolven sitter fast. Jag fick förut en idé om att bygga som en svänghjulsavdragare som trycker ner kolven. Blocket har ju gängade hål i en triangel runt cylindern (där topplocksskruvarna ska sitta). Hoppas dock att fotogenet tar istället. Har inget bra att värma med heller.
Re: 1275cc motor från Allegro 1300
Postat: 21 juli 2014 kl. 16:36
av Crona
Dum fråga kanske men slår du kolven uppåt blir tveksam då du skriver pressa ner
/ / Thomas
Re: 1275cc motor från Allegro 1300
Postat: 21 juli 2014 kl. 17:33
av Flundran
Jag har gjort olika med de tre första faktiskt. Två slogs ner i blocket och togs ut underifrån, en slogs först nedåt men sedan uppåt p.g.a. för dåligt med plats i blockets nedre del. Det är lättare att slå på kolven uppifrån, för kolven är ju hyffsat plan där. Underifrån är lite bökigare att komma åt p.g.a. kolvarmen (eller vad den nu kallas).
Re: 1275cc motor från Allegro 1300
Postat: 21 juli 2014 kl. 18:45
av Crona
Det normala demontering och montering förfarandet är uppåt, men om kolven har varit i sitt bottenläge så kan man ju testa att slå den neråt så den släpper och sen bearbeta cylindern så den kan tas ut uppåt om ramlageröverfallen eller blocket tar emot.
Men kolven som sitter fast är ju nästan i sitt över läge och att då försöka att slå den neråt i all den rost som finns under är dömt att misslyckas
Vänd upp och ner på blocket rakt på golvet ingen träpall i mellan ev. en träregel så du inte skadar ytan.
Ta sen en fyrkantig träkloss placera den på vevstaken underifrån och slå med en rejäl handslägga kolven kommer garanterat att lossna, när den har lossnat så lägger du två träklossar under blocket och slår ut den helt.
//Thomas
Re: 1275cc motor från Allegro 1300
Postat: 22 juli 2014 kl. 03:08
av Flundran
Crona skrev:
Ta sen en fyrkantig träkloss placera den på vevstaken underifrån och slå med en rejäl handslägga kolven kommer garanterat att lossna, när den har lossnat så lägger du två träklossar under blocket och slår ut den helt.
//Thomas
Håller vevstaken för denna behandling utan att deformeras? Tänker främst på delen som greppar runt vevaxeln. Jag vill ju kunna återanvända.
Re: 1275cc motor från Allegro 1300
Postat: 22 juli 2014 kl. 08:55
av Crona
Flundran skrev:Håller vevstaken för denna behandling utan att deformeras? Tänker främst på delen som greppar runt vevaxeln. Jag vill ju kunna återanvända.
Inga problem den tål mer än du tror tänk på vilken påfrestning det är när motor går
Men gör som jag skriver använd en träkloss slå aldrig rakt på vevstaken men en hammare eller slägga och håll staken rakt så det svarar ordentligt.
//Thomas