BMC Mini 1000 -70
Re: BMC Mini 1000 -70
Tack Magnus!
Spindellederna hade jag redan funnit
Jag testar non-genuine på lagrena så hoppas jag det lirar. Sitter ogenuina bak redan.
Beträffande drive flange, är det alltså själva prytteln som är skruvad i bromsskivan? Den med slitsar i som går över drivaxeln?
7,5" vore fint men då blir man väl halvt ruinerad på kuppen..
Spindellederna hade jag redan funnit
Jag testar non-genuine på lagrena så hoppas jag det lirar. Sitter ogenuina bak redan.
Beträffande drive flange, är det alltså själva prytteln som är skruvad i bromsskivan? Den med slitsar i som går över drivaxeln?
7,5" vore fint men då blir man väl halvt ruinerad på kuppen..
BMC Mini 1000 -70
- Hollywood Vampire
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
- Ort: Nyköping
Re: BMC Mini 1000 -70
Stämmer bra det!är det alltså själva prytteln som är skruvad i bromsskivan? Den med slitsar i som går över drivaxeln?
Om det nu skulle vara så illa med att flangen, så kan du hålla korpgluggarna öppna efter (bättre) begagnade.
Jag tänker, så mycket som 7" bromsar snackas ned så torde det ligga drivor av sådant ute i landet!
Re: BMC Mini 1000 -70
Det är nog inte helt orimligt! Hittade en firma i England som sålde bättre begagnade för en halv förmögenhet. Sen hittade jag någon annan britt på något forum som påstod att de gick att laga upp dem på något vis.
Det bästa för framtiden vore väl egentligen att hitta 7,5" ok och sen köpa drive flangen, skivor och belägg nya. Är det något mer man behöver byta ut?
Det bästa för framtiden vore väl egentligen att hitta 7,5" ok och sen köpa drive flangen, skivor och belägg nya. Är det något mer man behöver byta ut?
BMC Mini 1000 -70
- Hollywood Vampire
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
- Ort: Nyköping
Re: BMC Mini 1000 -70
Jag och en polare hade 7" bromsar på våra kojor! Detta är 15 år sedan som vi vred och vände på dessa flanges. Polaren som är en klurig jäkel och jobbade på en mekanisk verkstad sa att; han avsåg svetsa längsgående strängar på flangen och bygga upp "nytt" material. Sedan svarva ner detta till ursprungligt mått och de toleranser så det passar till lagren!
Om jag minns rätt har min polare kvar 7"skivor (som han lät svarva upp på sitt jobb) men som passar till 7,5" flanges! Dvs 1/2" bredare än de
skivor du har idag, men vilket betyder att det krävs CV2 drivknutar till kalaset!
"Dom änte kloka" tänker säkert fler som läser detta nu, fast när jag och min partner in crime höll på med detta, så är vi nere på tidigt 90-tal, och då var det galet svårt att hitta 7" skivor samt att 7,5" S kit kostade en förmögenhet! Så vi nyttjade kunskap och resurserna vi hade tillhanda! =)
Om jag minns rätt har min polare kvar 7"skivor (som han lät svarva upp på sitt jobb) men som passar till 7,5" flanges! Dvs 1/2" bredare än de
skivor du har idag, men vilket betyder att det krävs CV2 drivknutar till kalaset!
"Dom änte kloka" tänker säkert fler som läser detta nu, fast när jag och min partner in crime höll på med detta, så är vi nere på tidigt 90-tal, och då var det galet svårt att hitta 7" skivor samt att 7,5" S kit kostade en förmögenhet! Så vi nyttjade kunskap och resurserna vi hade tillhanda! =)
Re: BMC Mini 1000 -70
Haha det låter ju.. säkert.....
Men om man nu tänker i byta-till-7,5"-banorna, vad ingår där som inte redan finns i 7"? Ok, skivor, flanegs och belägg är ju självklart. Men resten då?
Men om man nu tänker i byta-till-7,5"-banorna, vad ingår där som inte redan finns i 7"? Ok, skivor, flanegs och belägg är ju självklart. Men resten då?
BMC Mini 1000 -70
- Hollywood Vampire
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
- Ort: Nyköping
Re: BMC Mini 1000 -70
Re: BMC Mini 1000 -70
Aja, nåt ska väl skattepengarna gå till...
Någon som har erfarenhet av hur stor skillnaden blir i bromskraft om man går från 7" till 7.5"?
Någon som har erfarenhet av hur stor skillnaden blir i bromskraft om man går från 7" till 7.5"?
BMC Mini 1000 -70
Re: BMC Mini 1000 -70
"hur stor skillnaden blir i bromskraft om man går från 7" till 7.5"?"
Tja.. Sbp tillät på sin tid max 126hk i en Cooper S' och tror det var 80hk i en Cooper.
126hk i en S' hade varit kul att prova, 80hk i en Cooper med 997 bromsar hade varit ONÖDIGT spännande men med 998ans kanske det går an, om man har en kamikaze-pilots livsåskådning.
Tänk bara på att alltid anpassa hjulcylindrarna bak efter vilka frambromsar du har.
En 1275GT hade tillexempel ynkliga 1/2" (eller 12,7mm om man så vill) bak medans en 998a Cooper hade 15,88mm (5/8" kanske?) kanhända BMC gjorde dom med olika diametrerar för att jävlas med oss, eller så spelar det faktiskt nån liten roll.
(besiktigade för länge sen en koja med nyrenoverade 998 cooper bromsar fram men hade ingen aning om vad som satt bak, fick 1,0 i bromsvärde runtom Trafiksäkert? Nja.. Godkänt? Jomen )
Summa summarum:
Köp alltihop sprillans nytt, ta god tid på dig och sätt ihop det ytterst noggrant för du ska inte tro allt passar exakt..
Tja.. Sbp tillät på sin tid max 126hk i en Cooper S' och tror det var 80hk i en Cooper.
126hk i en S' hade varit kul att prova, 80hk i en Cooper med 997 bromsar hade varit ONÖDIGT spännande men med 998ans kanske det går an, om man har en kamikaze-pilots livsåskådning.
Tänk bara på att alltid anpassa hjulcylindrarna bak efter vilka frambromsar du har.
En 1275GT hade tillexempel ynkliga 1/2" (eller 12,7mm om man så vill) bak medans en 998a Cooper hade 15,88mm (5/8" kanske?) kanhända BMC gjorde dom med olika diametrerar för att jävlas med oss, eller så spelar det faktiskt nån liten roll.
(besiktigade för länge sen en koja med nyrenoverade 998 cooper bromsar fram men hade ingen aning om vad som satt bak, fick 1,0 i bromsvärde runtom Trafiksäkert? Nja.. Godkänt? Jomen )
Summa summarum:
Köp alltihop sprillans nytt, ta god tid på dig och sätt ihop det ytterst noggrant för du ska inte tro allt passar exakt..
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: BMC Mini 1000 -70
[quote="Hollywood Vampire""Dom änte kloka" tänker säkert fler som läser detta nu, fast när jag och min partner in crime höll på med detta, så är vi nere på tidigt 90-tal, och då var det galet svårt att hitta 7" skivor samt att 7,5" S kit kostade en förmögenhet! Så vi nyttjade kunskap och resurserna vi hade tillhanda! =)[/quote]
Känns igen!!!
Nåt som är svårt att förstå idag när det bara är att klicka "add to basket" och sen dimper delarna ner!
Hörredu vampyren, kan inte du ta och kolla så Sundblad får tag i en instruktionsbok och en verkstadshandbok båda helst på svenska för det blir så mycket enklare även om man "kan" engelska och håll han sen i örat tills han åtminstone bläddrat i dom
Allt som vanligt skrivet "tounge in cheek" med glimten i ögat, eller vad du vill.
Känns igen!!!
Nåt som är svårt att förstå idag när det bara är att klicka "add to basket" och sen dimper delarna ner!
Hörredu vampyren, kan inte du ta och kolla så Sundblad får tag i en instruktionsbok och en verkstadshandbok båda helst på svenska för det blir så mycket enklare även om man "kan" engelska och håll han sen i örat tills han åtminstone bläddrat i dom
Allt som vanligt skrivet "tounge in cheek" med glimten i ögat, eller vad du vill.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: BMC Mini 1000 -70
Idag kom nya grejer från Minispares, så nu är det en eller ett par kvällar i garaget innan besiktningen ska vara som i en liten ask.
Då jag är otålig som få testade jag denna gång expressfrakten och blev minst sagt nöjd!
Då jag är otålig som få testade jag denna gång expressfrakten och blev minst sagt nöjd!
BMC Mini 1000 -70
Re: BMC Mini 1000 -70
jag vill på intet sätt verka putslustig.... men på den undre leveransrapporten står det "Syndblad"...
har du bytt alias eller är det en "freudiansk felskrivning"... eller är det minispares åsikt??
har du bytt alias eller är det en "freudiansk felskrivning"... eller är det minispares åsikt??
Re: BMC Mini 1000 -70
Ja jag såg det! Kanske anses vara en synd att lägga en massa extra på expressfrakt?
BMC Mini 1000 -70
Re: BMC Mini 1000 -70
Nuså är hjullagren och spindellederna bytta och bilen är så mycket tystare och trevligare att köra. Bytte även kondensator, spole och brytarspetsar och ställde dem. Annan ratt blev det också
Nu åker vi överallt, här hälsade vi på i Huvudsta.
Nu åker vi överallt, här hälsade vi på i Huvudsta.
BMC Mini 1000 -70
Re: BMC Mini 1000 -70
Nu är det chassienummer på tapeten. vad jag förstått ska det sitta på passagerarsidan, antingen framför eller bakom balken. Nu är det som så på golvet är det limmat bitumen ich under golvet är det en massa underredsmassa. Sen är det ju högst tveksamt om ens den golvbiten finns kvar.
Vad har man för lösningar på detta för besiktningens skull? Besiktningsmannen fick för sig att det skulle sitta i motorrummet, vid hålet in till instrumenthuset. Där har jag en skyddsplåt som jag inte tagit loss, varpå han då muttrade att vi fick ta den alternativa vägen, så knappade han på sin moj och fortsatte med annat.
Hur har ni andra kommit förbi detta? Min kan ju knappast vara den enda utan tillgängligt nummer. Och att stansa in en nytt ses väl knappast med blida ögon av sbp...
Vad har man för lösningar på detta för besiktningens skull? Besiktningsmannen fick för sig att det skulle sitta i motorrummet, vid hålet in till instrumenthuset. Där har jag en skyddsplåt som jag inte tagit loss, varpå han då muttrade att vi fick ta den alternativa vägen, så knappade han på sin moj och fortsatte med annat.
Hur har ni andra kommit förbi detta? Min kan ju knappast vara den enda utan tillgängligt nummer. Och att stansa in en nytt ses väl knappast med blida ögon av sbp...
BMC Mini 1000 -70