Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Sudden
Inlägg: 158
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 22:53
Ort: Nacka
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Sudden »

Litenmentuff skrev:din kojja har ju stått i varmgarage dom senaste 15åren typ så inte så konstigt :)
Ja, det vet ju du bättre än jag, för det var väl du som köpte den efter att den stått avställd länge?
Känns väldigt kula att den verkar så fin i plåten. Nu i vinter ska jag renovera motorn och till våren blir det eventuellt en utvändig lackering av bilen. Efter det kommer den vara tipp topp :D !
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab

Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Det har bara målats i helgen. Första litern börjar ta slut så nu är det nog dags att åka till färghandeln igen. Väntar otåligt på mina "smådelar" från England.... kommer var toknervös tills jag fått dem och kollat att allt är med. Har nog blivit lite övernervig av att läsa om alla strulaffärer :shock:

Bra info där Sudden angående värmebeständigheten (eller den icke-värmebeständiga..) på hammarlack. Jag har redan målat bromssköldarna, tror du de kommer upp över 80 grader när man kör? Har själv ingen aning om det kan bli så varmt på de delarna, isåfall har jag gjort bort mig :oops:

Tänkte försöka tvätta av motorn framöver och fixa klart med packningsbyten och sånt. Vill även måla motorn och sätta på nån snygg färg på kåpan. Tänkte köpa lite fräsha delar till den senare när jag vet vad hela detta kalas hamnar på ekonomiskt. Tur att fonderna pekar uppåt :o än så länge.

ja, jag har väl inget mer att tillägga nu. Jo, det var den där fjädern som sitter i pedalstället. Den stora som håller koppling/broms pedalen. Den lade jag i mitt berömda syrabad ett par dagar, sen har jag sprayat den med zinkspray. Det verkar inte som det är så lätt att få tag i en ny så detta blev plan-B. Vet någon var man kan köpa den? Har letat men hittar inte....

Jepp, det var allt för idag
Ha det gott/Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Magna-Flash »

Drutten skrev:Vill även måla motorn och sätta på nån snygg färg på kåpan.
Om du menar ventilkåpan så skulle jag rekommendera att köpa snygg aluminiumkåpa istället för att måla.
Förutom att det blir snyggt så blir motorn tystare och dessutom kyls oljan av bättre...
[minispares:34438]
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
Sudden
Inlägg: 158
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 22:53
Ort: Nacka
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Sudden »

Tror inte bromssköldarna blir så varma faktiskt, trummorna däremot kan bli varma så in åt he...
Det är ju friktionsytorna som får den värsta temperaturen.
Nuvarande färdmedel:
-57 Buick Super 2d HT
-65 Mustang HT 302cui V8 *SÅLD*
-70 Mini 1000 Saloon *SÅLD*
-01 BMW 320 Cab

Mitt företag:
http://www.fordonshobby.se
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Fick meddelande från UPS att mitt ena stororderpaket kommer farande hem redan på fredag :D :D :D :D :D ... Jippie!! Nu ska det bli kojande i helgen!!

/Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Har varit i garaget 2 timmar idag och målat med hammarlack. Jädrar vilken snygg finish det blir jämfört mot vanliga släta lacken, Hammarlacken är ruggigt mycke snyggare tycker jag. :D

En tanke som slog mig var att när jag var hos Jana och handlade så visade jag en bild för honom där min urplockade motor skymtades. Han påpekade då att "det ser ut som din fläkt sitter felvänd.. !" Han förklarade sen att många vänder fläkten fel och att det står "Engine side" på den sidan som ska sitta mot motorn... Mycket riktigt, när jag tog bort fläkte så satt den ju självklart felvänd.

Tänkte bara ifall någon har problem med varma motorer.. jag hade inte det men ändå ett felvänt blad.

Ha en fortsatt bra kväll!!
Bilagor
DSCN2628.JPG
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Fekkeman »

Precis, min satt också felvänd och det blev hyffsat varmt kan man säga.....

/Robban
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av MinMorris »

Ska man kyla ner kylarvätskan eller dra värme från den?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Luften ska tryckas genom kylaren och på så sätt kyla ner vattnet.... (är min tanke iallafall)
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av minijanne »

MinMorris skrev:Ska man kyla ner kylarvätskan eller dra värme från den?
Är inte det samma sak?
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Hylsan »

i princip är det samma sak fast med olika metoder. dvs man kan kyla ner en sak genom att blåsa bort den varma luften kring ett objekt eller blåsa kall luft mot objektet.

typ som en dator, CPU-fläkten blåser in luft genom kylflänsen medans chassie-fläkten blåser ut varm luft från datorn. Ok kanske fel och göra en sådan liknelse på ett bil-forum :D

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

JIPPIE!!!!! Idag kom första leveransen från England!! Fick en strålande snygg front och en ny fräsch motorhuv (som inte brunnit!! :mrgreen: ) med snygg svart hållpinne. Nu väntar jag bara på nästa leverans som levereras av något som heter "Euro48". Minisport skickade ordern igår från UK så med lite tur har jag delarna nästa vecka!

Jag är som ett barn på julafton!! :D :D :D
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av MinMorris »

Hylsan skrev:i princip är det samma sak fast med olika metoder. dvs man kan kyla ner en sak genom att blåsa bort den varma luften kring ett objekt eller blåsa kall luft mot objektet.

typ som en dator, CPU-fläkten blåser in luft genom kylflänsen medans chassie-fläkten blåser ut varm luft från datorn. Ok kanske fel och göra en sådan liknelse på ett bil-forum :D

/Hylsan
Kom ihåg på förra jobbet när vi kopplade kylarmotor till hydrauloljan (150bar). Kom ihåg att jag satte rotationsriktningen fel en gång för jag tänkte blåsa den kalla luften mot oljan men det skulle vara dra värmen från. Eller tvärtom, jag kommer inte ihåg. Får väl skicka ett mejl till förra chefen och fråga... Och hydraulolja och kylarvätska kan väl inte vara så långt ifrån varandra?
Sry för att vi lämnar tråden...
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Drutten »

Har idag målat ännu mera på de blästrade delarna med hammarlack, de tar aldrig slut känns det som.... . Började också montera in nya lager i svingarmarna.. ÄNTLIGEN åt rätt håll igen!! :D Man skulle visst brotcha ur lagren men vi hade ingen sån brotch hemma så det får vänta att göra klart de sista på dem i nästa vecka.

Det här med bromsoksfärg funderar jag lite på. Har läst lite grann här på forumet om det, man kanske borde målat de delar som med största sannolikhet kommer få bromsvätska på sig med den istället?? :shock: Ja ja.. man kan inte veta allt!!

Nu väntar jag med spänning på nästa UK-leverans då den innehåller de nya gummikoner som jag är sugen på att få montera in i framvagnen. Sen blir det att besöka svets-Jörgen och lämna över all ny plåt jag köpt. Kanske åker vi dit imorron med dem.

Har börjat sälja saker på Tradera för att finansiera hela rasket med Kojan. Tänk va häftigt om man kunde betala alla renoveringsdelar med pengar från allt bråte som står på vinden och sånt man inte använder :mrgreen:

Go kväll allihopa!
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Mr Gotland
Moderator
Inlägg: 315
Blev medlem: 17 augusti 2009 kl. 16:49
Ort: Gotland

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009

Inlägg av Mr Gotland »

Hej!

Verkar gå bra med kojan :)

jätter bra projekt men de skulle va roligare att följa om du lägger ut bilder på arbetet du gör!!
1 - Austin 850 Pickup -62
2 - Mini Marcos -65
3 - Morris 850 Super -61

// Emil
Skriv svar