Clubman "That 70s Show"

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

"Ställa bilen på bana" kanske låter diffust, men om jag säger så här; kommer det en typ betala-500kr-köra-på-banan-banträff eller någon sådan "En dag på räser-banan"-event någonstans i Sverige, så har jag siktet inställt på att köra med bilen då! :) Har sett att dom har något på Mittsverigebanan som kallas för "Onsdagsbus"? Kanske någon här på forumet från Sundsvall, Härnösand-trakten som kan svara på det? Eller så lyfter vi det i en separat tråd i Träffar
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Jävla skit tänke jag när jag stod och lyssnade på min polare ikväll. Han som kommer hjälpa mig att bearbeta bl.a de rörliga delarna i motorn inom kort. Anledning till min irritation berodde föga på samtalsämnet, än mindre att han sa; det här blir inga problem att fixa. Nej jag vart så förbannad över den slacker jag var nittonhundraåttiokallt och hur jag hellre hängde i rökrutan, (försökte) ragga på brudarna en årskurs under.. Eller att jag drog hem med bussen och (försökte) ragga på brudarna utanför macken i byn, medelst moppe... Vi snackar givetvis om teknik-lektionerna på högstadiet, och den för många, grundbult till metallen, hållfastheten tillika motordelarnas bearbetning samt tekniken för ändamålet. Metallsvarv, fräs etc..
Bild

Vi gick igenom delarna i olika faser ikväll, dvs bearbeta svänghjul & stakar i första skedet (så det kan komma iväg på balansering/vikjustering)
Stakarna som dom kommer lättas i storändan (bilder nedan lånade från död motorbyggartråd från engelska Minifinity-forumet
Bild

Sedan blocket (deckyta) och ramlagerförstärkningen.. Samt lite info kring insex/stoppluggar för numera urborrade oljekanaler!
Bild

Polaren är ju inte bara en klinisk teknisk svar&fräs särskild sakkunnige utan han precis som många av oss här på forumet, har han bensin i blodet, dvs håller på och trimmar tillika har koll på läget med trim-motorer! Det var en super sjysst kväll, med mycket snack och lite verkstad i ordets rätta bemärkelse. Vid nästa garage-tillfälle (lördag 9 okt) kommer jag dels sortera ut motordelarna för bearbetning, men också köra bilen till sitt vinteride.. ;)
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av mojoman »

Äääääh det där är väl inget o bli sur o irriterad över, bättre och sköta en sak i taget. Ung o dum tänker med "lilla" hjärnan men har jäkligt kul tack vara det. Sen blir man gammal och stadgar sig så kan man läsa det man missade i plugget på nätet. Medans den som flitigt satt vid skolbänken och brann för detta fick varken mus då eller idag. Då var det böckerna och idag är garaget och bilen :D

Väntar bara själv på att få börja skruva på motorn den roligaste biten i hela projektet. Kommer följa denna tråd så man lär sig nått :lol:
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Äääääh det där är väl inget o bli sur o irriterad över
Jag är absolut inte sur eller irriterad. Jag är dock barn av min tid och skriver projekttråden med en god portion ironi. ;)
Användarens profilbild
Runken
Inlägg: 83
Blev medlem: 3 augusti 2011 kl. 22:45
Ort: Sollefteå

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Runken »

Onsdagsbus är en klassiker här upp på sommaren. Brukar vara en blandad komplott med bilar.
Vet dock ej vad de kostar, men har tillbringat några kvällar där i min ungdom :D
Har även blivit populärt i driftvärlden.
// Ronnie
MK3 -73
SLK 200 -04
Berlingo -12 ( firmabil )
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Magna-Flash »

Har varit på onsdagsbuset ett par gånger. Humana priser! Men vet inte vad dom tar för att hyra banan privat - onsdagsbuset är ju ett arrangemang liksom... Kanske en mini-träff där? Det finns boende och restaurangmöjligheter mm
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman

Inlägg av Hollywood Vampire »

Magna-Flash skrev:Har varit på onsdagsbuset ett par gånger. Humana priser! Men vet inte vad dom tar för att hyra banan privat - onsdagsbuset är ju ett arrangemang liksom... Kanske en mini-träff där? Det finns boende och restaurangmöjligheter mm
Trevligt trevligt! Kan vi klassa er som agent in place iom att ni bor i närheten av banan? :) Fortsätt gärna konversationen i denna tråd:
http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=13&t=10837
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Skivbroms-kitet anlände i fredags. Hann kolla lite på delarna igår, en sak som slog mig var; Fasen vad kralligt allt är (har bara plockat med 7" skivor innan) Så detta kompletterat med Superminifins bak kommer göra susen! :)
Bild

Idag är det ju fars dag! Min första sådan! :) Brukar man inte få en present då? Hoppas jag får en 6" vacuumservo! ;)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Fixade med blocket idag så jag kan plugga igen oljegalleriet efter bearbetning!

Innan min grovrengöring borrade jag ur mässingpluggarna vid de gröna pilarna. Nu borrade jag upp hålen (grön pil) till 7mm
Bild

Stoppskruv M8 till ändamålet!
Bild

Smorde som fan och gängade hålen!
Bild

Klart!
Bild

De "stora" oljeplugghålen på gavlarna (12mm) ämnade jag gänga upp till M14!
Bild

Tog en M14 bult som jag fimpade, ämnat stoppskruv!
Bild

Satte "gäng-stumpen" i en M14 mutter och drog ett gäng varv med bågfilen, sedan testa den i det nygängade hålet!
Inte vackert kanske, men med lite loctite så fyller det sin funktion.. Har jag en "fåfängd" dag så kanske jag köper insex-stoppskruv istället!
;)
Bild
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Magna-Flash »

Underbart att följa din tråd (och blogg!). Särskilt som du gör ungefär samma sak som mig (fast jag bygger en 1100) - fast du ligger steget före, vilket är bra för då tjuvar jag helt enkelt dina erfarenheter! ;)
Var fick du tag i stoppskruvarna?
Tar du inte bort kylvattenpluggarna?
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Trevligt! :) Cool med 1100cc ;) Klart du ska "tjuva" det är därför jag lägger upp bilder och lite "steg för steg"
Skulle något av mina moment & åtgärder gå åt helvete så får jag väl göra forumkontot inaktivt(?) Haha! :D

Stoppskruvarna M8 x 10mm köpte jag på en traktorverkstad/reservdelslager för en tjuga!
M14 gjorde jag själv! (snik)

Vilka kylvattenpluggar menar du? Hur som, så väljer jag att inte ta bort dom!
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Magna-Flash »

Hollywood Vampire skrev:Vilka kylvattenpluggar menar du? Hur som, så väljer jag att inte ta bort dom!
En av dom jag menar skymtar längst till höger i din sista bild... :wink:
Jag har plockat bort mina, och blåst ur och dammsugit ur säkert ett halvt kilo rostpulver!!! :shock:
Det är en motor som stått minst 20 år och dessutom satt det en motorvärmare i ena pluggen så den måste bort...
Hade inte ens funderat över oljepluggarna förrns jag läste din tråd - men nu ryker nog dom också :lol:
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Mitt nöt! Klart det är (i min värld) frostpluggar du menar! :)

Oljegalleriet är en god idé att göra rent, eller snarare känns det lite säkrare bara med vetskapen att all sköns skit
därinne är väck! En gigantisk skvätt YES, högtryck och ev. vapenborstar.
Men jag tog mig en tankeställare nu när du nämnde dom kylvattenpluggarna och rengöring av ditt block!

Ska förkovra mig i ämnet kaustiksoda tror jag! ;)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Efter "bakslaget" med att min polare kastat sina verktyg för kamlager, så pratade jag med den lokala motorrenoveraren. Jodå! De kan smeta i nya lager o c h skrapa lagrena anpassat till ämnad kamaxel! En beställning från Minispares anlände härom dagen, så jag fiskade upp block & kamaxel och lämnade in detta tillsammans med de nya kamlagren.

Motorfirman drivs av far&son, så idag var det sonen jag pratade med. Det visar sig att firman har maskin och kunskapen i balansering av vevparti. Så han gav mig ett pris på kalaset, vilket gör att jag inom kort måste lämna iväg svänghjul och eventuellt vevaxel för bearbetning (lättning)! Två klassiska deviser denna fredag:

Varför gå över ån för att hämta vatten...

Katten på råttan, råttan på repet...
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Motorblocket är kvar på motorfirman. Jag har inte hunnit kontakta min polare som ska bearbeta vev-partiet! Men ett paket anlände från brittiska öriket! Gmax 25% Uppgraderade stötdämpare, Minisports justerbara camber-vad-kallas-dom-på-svenska(?) brackets
Bild
Ett renoverings-kit ämnat den högra svingarmen bak, som axeln i mitt tycke snurrade ganska trööögt (efter lite hempul/bonn-renovering). När jag slog ihop bakvagnen i våras så var ju intentionen att bilen skulle besiktigas under sensommaren, så jag lät det vara och "fixa senare"! Backjobb säger säkert några(?), men jag har en svingarm liggandes, så den kan jag pyssla om under vintern/våren. Det övriga var diff-lager och packningar dito..

Min parallell i projektet dvs; väghållning/utsortering i ena filen. Och trim-motor/växellåda i andra funkar bra hittills! :)
Skriv svar