Motor renovering

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Tobbe

Motor renovering

Inlägg av Tobbe »

Helt ärligt nu boys!!! var inne hos Jana och komp mätte bilen och kommpet kunde vara bättre han rekommenderade en motor renovering plocka isär allt och byta samtliga packningar. Han ville ha ca 17000 tusen för detta.

Om jag nu vill försöka att göra detta själv vad är chansen att jag lyckas. Är ju meck kunnig men kan inte så värst mycket om motorer. Men har ju meckat hela mitt liv fast med helt andra grejer inom process industrin.

tacksam med några funderingar kring detta
palman

Inlägg av palman »

svårt och svårt. beror på hur mycket du ska göra. bytta toppa packning o dylikt klarar du garanterat själv. men ska du bytta kolvringar så kan det vara till en fördel att ha lite kunskap inom det.

iom att det är stötstångs motorer så är det en baggis när det gäller toppen. kanske det räcker att du plockar av den och skickar in den så att dom slippar in ventilerna. brukar vara dom som slits upp.
mvh
Tobbe

Inlägg av Tobbe »

vart skickar med det?
Användarens profilbild
Larsa
Inlägg: 68
Blev medlem: 19 november 2004 kl. 21:24
Ort: Umeå

Inlägg av Larsa »

Alltså...ska du lämna det till han så ska du i princip få en helt ny motor för de pengarna.
Kolla vad du får för pengarna. Vad menade han med motorrenovering? slipa in ventiler eller borra om blocket och sätta i nya kolvar, ny vev ? osv.

Mitt tips är att kolla runt med lite andra aktörer på marknaden.
Hundkojemotorerna är ganska basic och inte så svåra att skruva i.

mvh

Lars
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Ja...

Inlägg av johan_palm »

HJa kolla vad han menar för han verkar vara en lurig typ.Har bara handlat en gång av honom för jag fick inget förtroende för honom...
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Helipop »

joo fan 17000 är ju ett jävla överpis. även om han tar en dyr timavgift så är det ändå med rågor. om han som är helvan vid en motor ska renovera den från löst tillstånd så kan det inte ta så lång tid. han har nog rutin på det där så det verkar vara ett jävla pris, oavsett om han byter alla lager och lagerbanor. fixar ventilsäten osv..

fast ur en annan synvinkel så fick jag en offert på att porta min topp på ett ställe för 6000kr. fast det var på ett ställe som arbetade just inom ämnet, motortrimning och performance.


och en tredje synvinkel. jag gav 5000 för en mg1300 med nyrenoverad motor i mycket fint skick, till och med lackad och aningen portad topp, jag gav 5000 för hela bilen men behåll iof bara motorn..
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Inlägg av Ola »

Helipop : jag gav 5000 för en mg1300 med nyrenoverad motor i mycket fint skick, till och med lackad

Har du funderat på om den kanske bara är tvättad och lackad .

tillbaka till ämnet:


Ska du renovera en motor seriöst ( som säkert Jana gör) och att du skall kunna lämna nån sorts garanti på det........... så blir det dyrt.

Du lämnade lite knapp händig info vad som ingick i de 17000.
skulle han plocka i å ur motorn , nya kolvar, borra blocket.. med mera.
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Helipop »

det tror jag inte, jag tar honom för hans ord.. och motorn verkar fräsh över huvud taget och var delvis nerplockad tills jag köpte den.. och den går runt. och han beskräv ganska ingående vad han gjort med den och varför, så det är nog inget påhitt.. =) (hoppas och tror jag)
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
Användarens profilbild
Per_cooper
Inlägg: 301
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 17:48
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Per_cooper »

jag har plöjt ner mycket över 10000 kr i min motor, borrad, slipad vevaxel, ny topp, ny kam och en hel del annat smått och gott och jag har gjort all skruvning själv, så lite beroende på vad som ingår i de 17000 kr kan det inte vara en orimlig summa
Per Eklund
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 12:26
Ort: Åseda

Inlägg av Per Eklund »

Jag fick ge lite över 10K åxå för min renovering, men jag gjorde jobbet själv..
jag tror nog att det ligger runt 15K och upp om man vill lämna in till någon som gör jobbet åt en.

//Per
DirtBag

Inlägg av DirtBag »

å jag är väl uppe i nästan 20k nu på min 1385cc 8)

Om ja inte redan har sprängt den gränsen :wink: och jag skruvar allt själv.
Machnow
Inlägg: 85
Blev medlem: 17 januari 2005 kl. 23:13
Ort: Borås

Inlägg av Machnow »

Om jag nu inte har missupfattat det hela så är det väll så att Tobbe skulle renovera motorn och flera av er som har skrivit har trimmat era motorer vilket inte är något som går att gämföra på långa vägar... Eller?
Hur svårt kan det va?
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Helipop »

så tycker jag med..
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
DirtBag

Inlägg av DirtBag »

jag skriver ut vad min motor kommer att kosta så han har nått att jämföra med..... eller är de en dålig ide??
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

är det bara motorn han går igenom?ska du bara skicka med motorn eller ska lådan sitta på motorn så blir det ju lite mer jobb,men 17000 är nog ett ganska bra pris tycker jag,visst e det mkt pengar men han ska ju livnära sig på det också,sen är alla delarna dyrare än man tror och som Ola sa,han lämnar ju garanti på jobbet och delarna så händer det nått när du startar motorn så gör han ju om det hela gratis,om du gör det själv,som tar dubbelt så lång tid minst och du missar nått så nått går galet så har du ju satt dig själv på pottkanten å får stå för hela kalaset själv,men om jag vore du så skulle jag leta efter en färdig byggd motor,kan bli nån krona dyrare men då får du garanterat med en bra vxllåda me,eller varför inte göra slag i saken å pröva renovera själv,kan ju va kul om du har tid,
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Skriv svar