Jon´s Mini 1000 Projekt

Visa upp din bil och läs om andras projekt
boltis
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 november 2004 kl. 12:42
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Jon´s Mini 1000 Projekt

Inlägg av boltis »

Då jag ser att min käre vän Jon har registrerat sig på denna sida kan jag ju presentera hans projekt oxå. Kan vara lite konstigt skrivet då jag bara kommer klistra in texten från ett annat forum då jag inte pallar skriva om allt=)





Alla bilder som tagits hittils går att finna på http://www.boltis.tk

Det nedan är som sagt inklistrat:



1. (2004-09-30)

Jaha, då va vi o hämta den idag. Min polares nya bil som är tänkt att bli vårt lilla vinterprojekt. Jag själv kan inte så mycket om det mekaniska, så det ska bli kul att kanske lära sig ett och annat. Han själv är inte heller någon stjärna på det, men som han sa, det påminner om en större stiga park=) Det e ju sånt vi sysslar med. Startrelä och flera andra detaljer ser ju nästan identiska ut.=) Ska bli skoj..



Lite info:

Mini 1000 av årsmodell 1974. Enligt uppgift 38 starka hk. Har skärmbreddare och en del extrautrustning.

Bilen har stått helt still och varit avställd sedan 1999. Har gått ca 4000 mil.

Första delen av projektet innefattar att få igång den så att den går ordentligt. Förra ägaren brände generator och tydligen starmotor vid feljordning. Generatorn är renoverad och startmotorn skall lämnas in för reparation 1/10. Senare blir det byte av bägge framskärmarna och byte av trösklarna p.g.a relativt stora rostangrepp.



En av de första bilderna:

http://www.boltis.fotopic.net/p7993211.html



Hela albumet för denna händelse:

http://www.boltis.fotopic.net/c301380.html



2. (2004-10-12)

Ett stort steg på vägen togs igår kväll! Vi fick igång kärran? Efter mycket om och men vill säga. Började med att monterar startmotorn. Gick kanon ivarjefall! Sen va vi ju givetvis sugna på att prova om det fanns något liv i motor överhuvudtaget. Vred om nycklen, wrom sa det, motorn gick runt ivarjefall, men ville inte gå igång. Höll på så lite grann, provade med startgas o det blev bättre o bättre för varje gång.Kontrollerade så att den verkligen fick soppa.No problemas. Lät den vila lite då stiften blivit lite blöta. . Jaja, skit samma tänkte vi, vi lägger ner för idag. Började packa ihop grejorna, skulle precis rulla ut bilen igen. A, va fan, vi provar en sista gång. WROOOOM.. Den startar! Värsta avgasmolnet flyger ut ur avgasrören! Vi tittar chockat på varandra, den lever! Vi visste ju inte hur motorn var när vi köpte den. Så helt plötsligt blev det 2 timmar till i garaget. Motivationen kom tillbaka som ett brev på posten! Nu ska vi bara få den till att driva, kopplingen är helt kass. Vet inte om det är lamellen som spökar eller va det kan vara. Det får vi titta på någon dag här i veckan. Måste säga att den mullrar faktiskt jäkligt gott!!=)



O så lite ny text då:

(2004-11-21)

Kan ju bara nämna att vi kommit en bit på vägen. Fick ordning på kopplingen så nu funkar det kanon maskinmässigt. Så nu håller vi på med att fixa plåten. dörren fick sig en uppsnyggning idag då rost lagades där gångjärnen sitter fast. Tyvärr inga bilder.



Kan ju säga att Jon har tillbringat en hel del timmar i garaget redan med bilen. Hoppas han får ordning på sin ögonsten. Kan nog bli riktigt bra det där till slut.
---------------------------------
Johan Broström, Ängelholm
Användarens profilbild
Ubba
Grundare & ägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 11 november 2004 kl. 10:06
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Ubba »

Kul läsning! Låter spännande, jag ser helt klart fram mot fortsättningen! Lycka till! :wink:
MVH Johan "Ubba" Åberg
Stolt grundare av Hundkoja.com
Skriv svar