ljud

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
MiniMartin

Inlägg av MiniMartin »

hei

ta en titt innom min hjemmeside...

http://www.mini.brubak.no/mstereo.htm



http://www.mini.brubak.no/ggbilder.htm



jeg kommer til å oppdatere denne siden med flere bilder snart...
Goopher

Inlägg av Goopher »

Har själv funderat lite på hur jag ska lösa ljudet i min Koja. Vet inte om det är samma höjd på facket som är under flaket som det är under sätet. Men jag har räknat lite på min och har konstaterat att om man vinklar basen lite så ska det gå att trycka dit en 8" Kicker Solobaric bas. Ni vet de där fyrkantiga.. De är grymt bra ljud i dom oxå. Men vet bara inte vart jag ska placera steget. De tar ju lite plats.
Niobium

Baslåda - BASRÖR!

Inlägg av Niobium »

Well mina vänner, jag löste basfrågan genom att köpa ett aktivt basrör på BRL av märket GAS, ställdes på golvet bakom förarstolen, basporten riktad in mot mitten av bilen.



Ställbar fasskruv 0-180 grader. Frekvensomfång 35Hz-2kHz. Uteffekt 160W max. 80W RMS. LP-filter ställbart mellan 80-120Hz. Hög/lågnivåingång 160mV-5,5V. 11-14,4V/10A. Mått 400xØ240mm.



Har snabbkontakter och i detta fallet strömmatas direkt från batteriet, då genomföringshål finns i ryggstödet på baksäte och i bottenplåten på sätet.



Monterade även ett avstörningsfilter.



Röret kostar runt 1000kr. Inga lösa skramlande steg eller massa kablar. Samlade ihop de kablar som väl är med spiralkabelsamlare = rent, propert och trasselfritt. :P
Andykidden

Inlägg av Andykidden »

Ingen som har gjort någon baslåde-lösning i bagageutrymmet? Alltså byggt en?
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: ljud

Inlägg av johan_palm »

Tänkte bara lägga mig i detta med ljud i mini lite.

Nr ett då. Man ska helst ha basröret på samma vägg som basen. P.g.a. basvågorna studsar ju i motsatt vägg och tillbaka. alltså så kommer dom ut genom basröret direkt om man sätter det på samma vägg som basen.



Sen hur jag har tänkt göra i min.

JAg ska ha en kicker 10" (fyrkants) i ryggstödet.Har redan kapat upp hål.Kommer använde en sluten låda. dels för att kicker spelar bra i slutna lådor och små samt att man slipper göra fler hål för basrör m.m.



sen är det ju att dämpa alla och då är det verkligen all plåtytor så gått det går för att inte få plåt resonans......
Marcus.ingemarsson

billjud i koja, inga problem bara en massa jobb

Inlägg av Marcus.ingemarsson »

Hej alla glada koja åkare, våren närmar sig och dax att ta fram kojan kanske, har kört hela vintern. Jag har lagt ett fruktansvärt jobb på mitt billjud och sedan blev det bra med. Fick slänga ut reservhjulet och gjute en sluten låda i glasfiber, men för att få en så liten låda som möjligt fick jag montera subben åt "fel" håll. Med magneten upp. Nu sitter den där, en gti 12" bas av den nya serien. Men framsystemet fick inte plats i dörrsidorna, då va det bara att ta fram sina plasttallanger i gen och gjuta nya dörrsidor.
Så nu har man fått ett GOTT tryck i bilen men man får ju hoppas att man inte får punktering.
Användarens profilbild
Babas
Inlägg: 219
Blev medlem: 14 november 2004 kl. 12:17
Ort: Halmstad

Re: billjud i koja, inga problem bara en massa jobb

Inlägg av Babas »

Marcus.ingemarsson skrev:Men framsystemet fick inte plats i dörrsidorna, då va det bara att ta fram sina plasttallanger i gen och gjuta nya dörrsidor.
Så nu har man fått ett GOTT tryck i bilen men man får ju hoppas att man inte får punktering.
kan du inte ladda upp bilder på dörrsidorna. hade varigt kul att se.
jocke.carlsson
Inlägg: 350
Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
Ort: Ulricehamn

Inlägg av jocke.carlsson »

Jag hjälpte en polara att bygga i koferten på hans kojja för ca 10årsen. Vi satte 4st 8" Costik basar (vet i faan hur det stavas) i en skiva som vi anpassa till att sätta mot ryggstödet sen tätade vi hela koferten med fogskum och satte kär mattor i luckan och hatthyllan. De basarna krävde ju dock ganska stor låda. Men annars är det ju bar att bygga en låda som passar in på högersida om man inte har dubbel tank.
Användarens profilbild
MR-T
Inlägg: 104
Blev medlem: 21 juni 2005 kl. 20:57
Ort: Haparanda
Kontakt:

Inlägg av MR-T »

Satte in en stor stereo i bilen. Inget bök med isolering av själva spelaren endast slutsteget. Stereon är en Sony Ericsson W900 och det låter en hel del.
Bild
Bild
Bild
Per Eklund
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 12:26
Ort: Åseda

Inlägg av Per Eklund »

tjena
Förut när jag funnderade på att bygga ljud i min koja, så tänkte ja dela sittdynan bak, o bygga en låda som ser ut som ett liggand L ... alltså blir baslådan som ett armstöd, sen så viker lådan ner mot golvet. Och där hade jag tänkt montera en 12" ,med detta alternativet får man ut rätt så mycket lådvolym, om man nu måst ha det till sin bas. Så kan man ju då klä lådan med tyg i den färg som sätet är, smälter nog in rätt fint.
/Mvh Per
Användarens profilbild
HELLvis
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 april 2006 kl. 23:44

baslåda

Inlägg av HELLvis »

jag hjälpte polarn att bygg en låda me fyra isobarik kopplade tio tummare, sjunde ordningens. ut me baksätet bara......
vilket ruskigt drag det blev....... i love it loud!!!!!!

no BASS, no FUN!!!!!!!
NO mini
NO fun
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Inlägg av Hylsan »

Lånar tråden lite eftersom min fråga handlar om ljud :)=

Tänkte falla in i ledet och slänga in lite nytt ljud i kojjan. Mitt gamla system var;
JBL GT400 (4-kanals slusteg)
Panasonic 6" under instrumentpanelen (passade min blåa kojja)
Panasonic Tweeters vid rutan
Hemmabyggd baslåda med 1 8" och en 8" slav, basreflex.

Problemet är mest att jag vill ha bagaget till annat.

Min tanke är att slänga in antingen två JBL 6" under baksätet, eller ett par JBL 9x6" på samma ställe. Framdelen blir nog ett 4"-kit.

Vad tycker ni...6x9"or eller bara 6"or???

/Hylsan
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Inlägg av El Gringo »

Jag har gett mig fan på att det ska gå o få in två tolvor under baksätet, men har inte riktigt lyckats få till det än. Hmm...

Som jag tänkt hittills så blir det till att "lyfta" balken som sätet ligger emot o sno lite plats där, o sen montera basarna lite snett därunder. Det är nog det enda sättet man kan få till o plasta en 50-liters låda därunder o även ha plats för basarna! Men jag vet inte om balken är kritisk för stabiliteten i bilen, så har nån koll på detta vore jag tacksam!

Har som sagt inte mätt tillräckligt på detta än, men jag vill helst ha dem där! Blir det helt omöjligt så får jag väl fylla bagaget, men jag vill helst ha kvar det.
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Helipop »

Kommer låta skrammel som fan när plåten börjar vibrera... men du kan ju alltid arbeta i golvet.. =) göra hål och göra som små downtunnels så det blir som små coola halvcirklar ner i golvet som verkligen kommer lyfta fram synen av högtalarna.. =)

----.O.-----------.O.----
:: är bara en nyfiken glappkäft med ödmjuk attityd ::

SWIFT 1.3 Gti twincam 1300 g13b clubman - saloon reggad -71 orange med silverränder
Austin mini 1000 -74 BRG + OEW tak
Per Eklund
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 12:26
Ort: Åseda

Inlägg av Per Eklund »

Du kan ju alltid ta bort sittdynan, och göra hål för basarna där i plåten. Sen göra ett krafting galler som håller att sitta på.. då får du ju hela facket som låda. hoppas du förstår hur jag menar.

//Per
Skriv svar