För hög CO halt vid bes.

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Rock_FrassE

För hög CO halt vid bes.

Inlägg av Rock_FrassE »

Tjenare alla här på forumet.

Är helt ny här, funderar nämligen på att skaffa mig en Mini.

Den har fått nedslag på besiktningen att det var för hög CO halt.
Vad kan det vara? Motor mm är renoverat och knappt körd efter det.

Byta Olja/ Filter och luftfilter och testa att bes sen?
Eller hälla i K-sprit å så?

Tacksam för snabbt svar


MVH: TobbE
Användarens profilbild
Per_cooper
Inlägg: 301
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 17:48
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Per_cooper »

Om det är en gamal med förgarare kan du skruva ned soppan, sitter en skruv på undersidan av förgasaren. Att hälla i k-sprit brukar funka bra det med.
mongoose

Inlägg av mongoose »

Ovanstående svar+ att motorn ska vara riktigt jävla varm! Då visar det mest rättvist CO-halt enl. SBP:s CO-makapär! (Ett tips är ju att åka till
SBP med ventilen till värmepaketet stängt!)
"Hotter than hell"/Mongoose
LO

Inlägg av LO »

Inte helt enkelt att besvara.. Hög cohalt är för mycke bränsle om hc, syre co 2 är ok.. men skulle oxå kunna vara ett tecken på dåliog komp.. har du alla avgas värden?
Frejkan
Inlägg: 65
Blev medlem: 12 maj 2005 kl. 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Frejkan »

Jag är väl en miljöbov av såna mått så jag borde släpas till krigsförbrytartribunalen i Haag där jag kan blanda ihop mina mediciner, men jag har haft min hundkoja i tjugo år och den har alltid haft för högt Co-värde. När det blivit dags för besiktning har jag bara skruvat på förgasaren, hackat mig fram till SBP och blivit godkänd och sedan skruvat tillbaks inställningarna på förgasarna. Vid förekommande fall har det nog skruvats till och med på plats inne i bilprovningshallen för att värdet skulle bli rätt.

/Fredrik
mongoose

Inlägg av mongoose »

Det är så sant det Frejkan skriver, om man ändå är på och fingrar själv eller t.o.m pular bort förgäsaren inför besiktning så kan man ju ändå göra rent vid justerskruven, och be SBP personal skruva till rätt CO-halt! (För att sedan idka miljöbov och skruva tillbaka när man kommit 2 kvarter ifrån SBP!)
/Mongoose
Frejkan
Inlägg: 65
Blev medlem: 12 maj 2005 kl. 21:51
Ort: Stockholm

Re: För hög CO halt vid bes.

Inlägg av Frejkan »

Rock_FrassE skrev:Tjenare alla här på forumet.

Är helt ny här, funderar nämligen på att skaffa mig en Mini.

Den har fått nedslag på besiktningen att det var för hög CO halt.
Vad kan det vara? Motor mm är renoverat och knappt körd efter det.

Byta Olja/ Filter och luftfilter och testa att bes sen?
Eller hälla i K-sprit å så?

Tacksam för snabbt svar


MVH: TobbE
Ja, jo. Det var ju det jag skulle skriva att hög Co-halt inte skulle få mig att avstå från att köpa en hundkoja. Det är väl mer som att reglerna vi har idag inte stämmer med hur en gammal bil som kojan fungerar. Men inställningen hos besiktningen är ju för det mesta pragmatisk. Åker ju dessutom med däck och fälgar som sticker ut utanför skärmkanterna, men det har hittills inte varit något problem det heller.
LO

Inlägg av LO »

Jo,, inte sitter det i miljö med att ha rätt co för mig.. MEn prestanda & förbrukning även om den inte heller känns viktig blir bara sämre med hög co...

Så alla är vinnare på rätt bränsleluft blandning & sverige har ganska generösa värden .. så det borde inte vara några större problem..

Men maila mig samtliga avgasvärden så kan jag säkert berätta vad som är fel,

Mvh LO -
Skriv svar