1380cc problem

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
TommyHedstrom
Inlägg: 68
Blev medlem: 2 augusti 2010 kl. 15:55
Ort: Ullånger

1380cc problem

Inlägg av TommyHedstrom »

Hej har en 1380 som ja hade för en massa år sen hon Jana som han fick renovera, men nu när ja tagit fram den för säsongen så går den som en påse skridskor.

Den har dålig komp på 1 (3kg) 2 (3kg) 3 (15kg) 4 (12kg)

Den har inte gått mer än 10mil sen renoveringen :meck:
Ska lyfta toppen och se om de kan va topplockspackning som gått mellan 1 och 2s cylinder.

Har provat med omega 636 i cylindrarna för att se om de va kolvringarna som fastnat.

Nånannan som kan ha nått tips på va de kan va?
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 449
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1380cc problem

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Roligt att det skrivs något här och inte bara på FB.
Hade det varit min motor så hade jag lyft toppen och bytt topp packningen.
Kolla också att ventilenrna stänger som dom ska, A motorn har en förmåga att inte stänga riktigt på avgassidan om dessa får stå öppet en längre tid. Hoppas att detta är vad som behövs för att rätta till motorn. Om det skulle behövas en borrning så är där inte mycket kvar på en 1380. Vet att det går att borra till 1420cc men då är där inte mycket material kvar mellan 2:an och 3:an.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
TommyHedstrom
Inlägg: 68
Blev medlem: 2 augusti 2010 kl. 15:55
Ort: Ullånger

Re: 1380cc problem

Inlägg av TommyHedstrom »

Tack för tipsen🙏🏼 den hade spruckit mellan 1-2 och en flisa🫣
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 449
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1380cc problem

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

En flisa, aj då. Går det att rädda blocket? Är inte så många block kvar, så var rädd om ditt. Går att sätta foder. Mycket jobb och är lite osäker om det går till 73,5mm borr.

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
TommyHedstrom
Inlägg: 68
Blev medlem: 2 augusti 2010 kl. 15:55
Ort: Ullånger

Re: 1380cc problem

Inlägg av TommyHedstrom »

Tänkte faktiskt va otrogen nu och byta till en Honda d15z6 för ja har krånglat med denna motor ett tag nu.

Så finns de nått intresse för en "ny" renoverad JANA 1380 så kan den va tillsalu med en spricka🫣😮‍💨
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 449
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: 1380cc problem

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Allt går att sälja om priset är rätt. Är det en flisa i cylindern så kan det vara svårt att rädda motorn. Kanske andra delar så är "bra att ha" saker.
Lägg gärna ut en bild och ett pris.

Hälsningar
patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Skriv svar