Jo jag fick till svetsen men det var ett tag sen jag använde den. Lyckades ställa om den till 4-takt, dvs den startar på första trycket sen svetsar den till nästa tryck på avtryckaren. Jag var lite oförberedd när den inte stängdd sv när jag släppte avtryckaren så jag lyckades komma åt choke wiren och jorda den vägen. Den brann av så nu har jag ingen choke.
Men det är som du säger en hobbybil så jag blir inte särskilt störd när sånt händer.
Morris 850-66
Re: Morris 850-66
Hittade en värmefläkt på tradera, är till någon tidigare engelsk bil och fläktkåpan är i aluminium.
Den som satt på bilen var ett hopplock av en likadan överdel i alu och en original underdel i plast.
Plasten var sprucken och det fattas lite delar Har målat och snyggat till den nyinskaffade i aluminium.
Har kvar att få till dom undre fästhålen och koppla sladdarna till den.
Men det ser helt OK ut tycker jag.
Plasten var sprucken och det fattas lite delar Har målat och snyggat till den nyinskaffade i aluminium.
Har kvar att få till dom undre fästhålen och koppla sladdarna till den.
Men det ser helt OK ut tycker jag.
Intressant, har dålig koll på de tidigare modellerna. Den ena jag har är en 78:a o de har ju värmepaketet inne i kupén.
Men du skrev att den inte var original hundkoja så det är kanske därför den är under huven istället?
Är den helt eldriven eller är den kopplat till vattnet?
Men du skrev att den inte var original hundkoja så det är kanske därför den är under huven istället?
Är den helt eldriven eller är den kopplat till vattnet?
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Nej det är bara fläkten i den där. Det är en extra effektiv fläkt som monterades i hundkojor för kallare klimat.
Själva värmepaketet sitter i kupén.
I England satt det en svagare fläkt i kupén.
Dom här fläktarna satt även i fabriksrallybilarna.
I hundkojan var huset i plast medan denna jag hittade är i aluminium, tror den kan vara från en mg magnet eller liknade 50talare.
Tror dom satt i mk1 och mk2. Den -69an vi hade när jag var ung hade i alla fall en.
Själva värmepaketet sitter i kupén.
I England satt det en svagare fläkt i kupén.
Dom här fläktarna satt även i fabriksrallybilarna.
I hundkojan var huset i plast medan denna jag hittade är i aluminium, tror den kan vara från en mg magnet eller liknade 50talare.
Tror dom satt i mk1 och mk2. Den -69an vi hade när jag var ung hade i alla fall en.
Här kan man se dom olika värmealternativen på äldre modeller.
Tror Sverige körde med 4kW värmepaket och extern fläkt
https://www.somerfordmini.co.uk/fresh-a ... ts-1959-69
Tror Sverige körde med 4kW värmepaket och extern fläkt
https://www.somerfordmini.co.uk/fresh-a ... ts-1959-69
Tog bilen till jobbet igår, det blev riktigt bra med värmefläkten.
Körde lite tjockare olja i förgasaren och fick den att gå lite bättre när man ska iväg från stillastående.
Tycker dock att den är lite för slö och ovillig att varva, misstänker att kamkedjan är rejält slack. När man försöker ställa tändningen varierar tändpunkten rejält på tomgång vilket också pekar på kamkedja och/eller sliten fördelare.
Jag får ta och plocka isär motorn lite i vinter, tänker även städa ur toppen lite enligt Vizards skisser.
Körde lite tjockare olja i förgasaren och fick den att gå lite bättre när man ska iväg från stillastående.
Tycker dock att den är lite för slö och ovillig att varva, misstänker att kamkedjan är rejält slack. När man försöker ställa tändningen varierar tändpunkten rejält på tomgång vilket också pekar på kamkedja och/eller sliten fördelare.
Jag får ta och plocka isär motorn lite i vinter, tänker även städa ur toppen lite enligt Vizards skisser.