Hjälp mig identifiera och planera 1275 motor

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Danielsson
Inlägg: 105
Blev medlem: 5 augusti 2007 kl. 20:39
Ort: Timrå

Hjälp mig identifiera och planera 1275 motor

Inlägg av Danielsson »

Hej kunnigt folk!

Verkar rätt lugnt här på forumet nuförtiden, hoppas vi har några som fortfarande tittar in och kan hjälpa mig identifiera en motor som jag köpte förra sommaren. Tanken är att gå igenom den och montera i min 1972 Clubman för att få den lite mer 1275GT-ig..

Idag har jag en 998cc med steg 1 kit, remote change låda och 12" hjul.

Tyvärr är motornumret borta förutom 12 ....... 7

På blocket hittar jag 12G1279,
Enligt internet betyder det "1275GT / 1275 no tappet chest pre A plus"

På växellådan hittar jag 22G1832
Enligt internet betyder det en rod change låda efter 1973 som endera suttit på 850, 1000/1100, clubman 1100 eller clubman 1275GT. Kan man då anta att detta borde vara en clubman 1275GT låda eftersom den verkar sitta på en 1275 motor? Det hade ju varit strålande eftersom jag har 12" hjul och utväxlingen bör passa rätt bra då.

Fick även med två SU förgasare, märkta med AUC 6020.
Verkar vara HS4 SU.

Har laddat upp några bilder på Imgur: https://imgur.com/a/VyGgBQM

Finns fler närbilder vid behov.

Jag kan inte utesluta att motorn stått ute en viss tid, och har ingen egentlig koll på skick, säljaren hade själv inte kört den (han verkade främst köpa/sälja).

Frågor:

1. Vad skulle du göra i min sits, riva till grunden? Lyfta på toppen och ta en titt?
2. Vad gör jag med förgasare? Jag bävar lite över utmaningen att få två förgasare att gå fint, då jag finner det svårt nog att få en att gå bra. Tankar?
3. Kojan får inte så många mil per sommar nuförtiden, och jag prioriterar pålitlighet framför prestanda, men har länge önskat mer klös än vad jag har idag. Vilka uppgraderingar skulle ni rekommendera att göra innan jag lyfter i motorn?
4. Jag har i dagsläget remote change låda, den nya har rod change. Hittar förvånandsvärt lite om att konvertera, känns som att det borde vara rätt enkelt? Men jag måste få tag i länkage och spak. Nån som har liggandes?
5. I övrigt så har jag också köpt en begagnad uppsätning skivbromsar från en 90 tals mini som jag tänkte renovera upp och sätta i, för att inte överbelasta trummorna.
 
 
Austin Mini Clubman '72
Yamaha Chappy LB50
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Hjälp mig identifiera och planera 1275 motor

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Jo här är ganska tyst nu för tiden, tråkigt :-(
Jag är ingen expert, men skruvat en hel del med olika kojor genom åren. Så för att svara på dina frågor.

1. Börja med att lyfta på toppen och se hur det ser ut. Titta efter vändkanter i cylinder. Är det rost så blir det att lämna in till firma för att borra. Då måste du riva helt. Borra inte mer än nödvändigt, 1380 eller 1420cc är inte nödvändigt, 1293cc fungerar bra.

2. Kör med en enkel förgasare. En HS4 på ett vattenkylt (värmt) insug klarar ganska många BHP. Titta på MED Enginerings sub-stacks. Dessa hjälper till att få ett bättre flöde genom förgasaren.

https://www.med-engineering.co.uk/colle ... ack-system
https://www.youtube.com/watch?v=m6uOx6m6Qj4

3. Innan du börjar fundera på uppdateringar så kolla hur motorn mår. Troligen behöver den en genomgång, renovering.
Har själv en 1275 GT som behöver en motor renovering, bla har kamaxeln gått ner på ettans cylinder. Motorn är idag 1293cc, fast road topp och MD276 kam. Troligen kommer jag att behöva borra blocket en överdimension till, 1320cc. Toppen behåller jag som den är, kammen blir troligen SW5. Sedan nya packningar och lager överallt.

https://www.swiftune.com/camshafts/part ... kit-2.html

4. En 1275 GT har rod lådan, med samma drevning som Cooper S, 3,44 i slutväxel. Min låda är nyrenoverad och har en X-diff. Rekommenderas då original diffen är en svag länk. Golvet i bilen är annorlunda beroende på vilken växellåda som du har. Jag är osäker på om det passar rakt över, tror inte att det passar utan att golvet behöver göras om.

http://www.minispares.com/product/Class ... 0to%20shop

5. Har inte skruvat i någon så ny koja så vet inte om det passar rakt över. Det finns färdiga kit att köpa där allt passar. Kolla på Mini spares eller Mini sport.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Hjälp mig identifiera och planera 1275 motor

Inlägg av Magna-Flash »

Danielsson skrev: 27 augusti 2023 kl. 22:31 Frågor:

1. Vad skulle du göra i min sits, riva till grunden? Lyfta på toppen och ta en titt?
2. Vad gör jag med förgasare? Jag bävar lite över utmaningen att få två förgasare att gå fint, då jag finner det svårt nog att få en att gå bra. Tankar?
3. Kojan får inte så många mil per sommar nuförtiden, och jag prioriterar pålitlighet framför prestanda, men har länge önskat mer klös än vad jag har idag. Vilka uppgraderingar skulle ni rekommendera att göra innan jag lyfter i motorn?
4. Jag har i dagsläget remote change låda, den nya har rod change. Hittar förvånandsvärt lite om att konvertera, känns som att det borde vara rätt enkelt? Men jag måste få tag i länkage och spak. Nån som har liggandes?
5. I övrigt så har jag också köpt en begagnad uppsätning skivbromsar från en 90 tals mini som jag tänkte renovera upp och sätta i, för att inte överbelasta trummorna.
 


 
Tjena! Här kommer mina tankar:
  1. Lyfta toppen är minimum - men, om du tittar på mitt svar på punkt 4, så är det ändå en massa som måste väck...
  2. En förgasare är mycket enklare att få till än flera. HS4 är helt OK, även om en HIF44 är bättre... Men kör på en HS4 om du har en i bra skick!
  3. Som Patrik skriver... Jag har SW5-kam på min svarta och på den blå har jag Minispares egen Evolution 1 - den har ett bra pris och är populär bland "dom som kan det här" ;)
  4. Jag skulle kört med remote-lådan - även om det går att modda kaross/fästen så har remotelådan fördelen att den fungerar som ett extra motorfäste. Och så har du ju inte länkaget till den andra. Det du måste göra är ju dock att dela på låda och motor - men då är det ju lika bra att gå igenom allt på en gång!
  5. Bromsar från en 90-talare är väl troligen 8,4-tums skivor?! Ska du ha 10-tumsfälgar så går inte det... då är du bunden till 7,5-tums skivor (och inte ens då passar alla 10-tumshjul - och i princip dom enda som passar utan skärmbreddare är väl plåtisarna, Minilite och Rosepetal?!). Alternativet är att fortsätta med trummor. Men - jag skulle köra 7,5-tums bromsskivor (för enligt mig så ska en koja köras på 10-tummare) och sen fundera över om jag kunde tänka mig breddare - då blir valet större på vilka fälgar man kan ha... Men om du redan har fälgar som passar över de bromsskivor du redan har, så blir det ju helt klart MYCKET billigare. Kitet för att bygga om till 7,5-tumsbromsar kostar en slant: https://www.minispares.com/product/clas ... 028MS.aspx
 
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Danielsson
Inlägg: 105
Blev medlem: 5 augusti 2007 kl. 20:39
Ort: Timrå

Re: Hjälp mig identifiera och planera 1275 motor

Inlägg av Danielsson »

Stort tack för era utförliga svar!

1. Känns som att det börjar bli lika bra att riva allt och gå igenom från grunden. I slutändan river jag hellre allt nu och gör det ordentligt och påkostat så kan jag "bara" låta den vara sen, finns mycket annat som ska fixas också..

2. Låter som att det får bli HS4, borde kunna renovera ihop båda dessa till en fräsch tänker jag. Om inte annat så får jag väl ta den som sitter på min 998.

3. SW5 eller Evolution 1 kanske kan vara något då. Får läsa på lite mer där!

4. X-diff, noterat! Kanske värt att ta en extra funderare över växellådsvalet ändå. Enligt denna sida (https://www.minimania.com/pdfile/gearboxes.pdf) så borde jag ha 3.44 i min nuvarande låda (22G1128 4 Synchro Remote från Clubman 1000 med gummikors). Och denna låda borde också ha 3.44 om det är en 1275 GT (22G1132), däremot tycks någon ha bytt ut pot joints mot gummikors.

Så rent krasst så borde jag ta min nuvarande låda från 998 motorn och sätta på denna, då har jag samma utväxling som idag som passar min remote kaross. Men det tar emot att riva isär 998 motorn måste jag säga. Plus att den har trasiga gängor till oljepluggen som behöver fixas, och lådan i sig har jag alltid tyckt varit lite grötig och trög att växla, dom trillar inte direkt på plats och backen får man leta rätt bra efter. Inte jätteroligt att sätta en halvbra låda på en helt nyrenoverad motor. Kanske inte är så svårt att hitta en till likadan låda att bygga på. Nån som har känning på en som vill säljas?

5. Det var längesen jag körde 10" koja nu, Sist var nog din svarta Magnus, innan motorbytet, för vadå, 13 år sedan.. Jag kanske måste ta en sväng förbi dig igen med min och utvärdera 10 kontra 12. :wink:


Jag tog och rev av toppen igår, och det gick lite fort så nu har jag block med vevaxel+kolvar+stakar samt kamaxel+kamkedja kvar i.

En fotnot, sist jag rev en kojamotor (15 år sedan nu?), första gången jag rev en motor i huvudtaget, så tog det mig en vecka att bara få lös kopplingen. Idag kom jag till detta stadie på ett par timmar. Kul att något har hänt i alla fall.

På toppen stod det: 12G940.

Behöver lite hjälp att diagnostisera. Några anmärkningar jag kan göra:

1. Geggigt i kylkanalerna.
2. kan inte direkt känna någon märkbar kant längst upp i cylindrarna. men på cylinder 1 så är det en synbar och kännbar (med nageln) knepigt märke som täcker ca halva varvet (mot vattenpumpen, dvs i sidled). Känns inte helt bra, är detta något man honar bort eller måste det borras?
3. Lyckas inte identifiera vevaxeln mot någon online tabell, men allt tyder väl på att detta är en helt vanlig 1275 GT tänker jag.
4. Överlag känns saker tight och som det ska, men jag har inte heller jättemycket att jämföra med.

Bild

Bild
Toppen. Cylinder 4-3-2-1

Bild
Blocket, 4-3-2-1

Bild
Cylinder 4

Bild
Cylinder 3

Bild
Cylinder 2

Bild
Cylinder 1

Bild
Cylinder 4 längst upp i bild, 1 längst ner.

Bild
Titt in i vattenpumpshålet. Geggigt.

Bild
Kopplingen

Bild

Bild

Bild

 Bild
Cylinder 1 rengjord, märket till vänster i bild känns med nageln och fortsätter upp ett halvt varv typ.

Bild
Cylinder 2

Bild
Cylinder 3

Bild
Cylinder 4
 
Austin Mini Clubman '72
Yamaha Chappy LB50
Björn i Länna
Inlägg: 24
Blev medlem: 11 mars 2015 kl. 11:26
Ort: 74011 Länna

Re: Hjälp mig identifiera och planera 1275 motor

Inlägg av Björn i Länna »

Jag tycker att det står gjutnummer 12G1505 på din bild på vevaxeln. Lägg gärna in en bild av andra sidan på vevaxeln.
Vevaxeln du har med gjutnummer 12G1505 är en 1275 cc, non S , EN16T med 1,75 " diameter på ramlagret. Tuftrided
Kolla med mickrometer vad diametern är på ramlagret .

växellådan med nummer 22G1832 på huset är Rod change med litet idler bering .075" ID idler gear berings.
Inner CVs introduced June 1973

det är lite jag hittar vid sökningar Mvh Björn
 
 
Danielsson
Inlägg: 105
Blev medlem: 5 augusti 2007 kl. 20:39
Ort: Timrå

Re: Hjälp mig identifiera och planera 1275 motor

Inlägg av Danielsson »

Tack björn! Ska fixa bild på andra sidan av vevaxeln.

Jag antar att det är lika bra att riva isär resten av prylarna också när jag kommit såhär långt? Dvs ur med kamaxel, vevaxel stakar och kolvar.. Det där märket i cylinder nr 1 oroar lite.
Austin Mini Clubman '72
Yamaha Chappy LB50
Skriv svar