England och EU

Tips och kommentarer om mini-relaterade (web)butiker
minimini
Inlägg: 827
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: England och EU

Inlägg av minimini »

det bara synd at dahlhems hemsida är så jävla rörig, jag hittar inget på den.
men att börja handla hos dom är en bra ide, så dom kan bygga upp ett bra lagar o bli nya jana
men det kräver en hemsida som fungerar
men dom är kanske inte intr
TURBO ROCKS..
henriks bygg
minimini
Inlägg: 827
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: England och EU

Inlägg av minimini »

Cooper-74 skrev: 25 januari 2021 kl. 20:12 Har någon koll på hur mycket man kan handla för innan man måste förtulla?
Alltså om man tar en bussresa så som minimini föreslog.

Sen kan det ju hända man missförstår detta belopp som i pund 😉 eller råkar glömma hälften av delarna i nåt låst skåp/bil i Danmark så man blir tvungen åka en runda till..


 
jag tänkte bussresa så man inte behöver betala moms o tull  :lol:
mitt samvete är rymligt  :D
ja i värsta fall får man ha en bil i Danmark o flytta över grejorna i
 tullen kan man slippa om det tillverkad i uk o något med 1600 kr. dokument behövs. det luddigt som fan
moms slippar du aldrig utan om när o om man är ärlig
 
 
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: England och EU

Inlägg av Cooper-74 »

När Sverige gick med i EU sa en bekant såhär:
F-n , nu kommer det inte löna sig att smuggla in delarna längre!

Före EU fick du tydligen tillgodokvitto på engelska momsen, som du sen kunde handla för vid nästa tillfälle.
Råkade du sen glömma bort visa upp det för tullen här...

Tråkiga är också att många (alla?) engelska företag kommer skippa att till exempel åka till ett IMM och sälja delar då det lär bli ett j-vla bök för dom att först eventuellt (mest troligt) bli tvungna tulla in grejorna vjd ankomst till EU och sen redovisa vad som blev sålt och om dom har begagnade delar, vad dessa blev sålda för.

Men sen emellanåt vad gäller delar som redan finns i Sverige så händer det generationsskifte då det ibland säljs ut vad en samlare sparat på sig under många år.

Vet där var en i Gävle som ordnade, ja försökte ordna veteranmarknad ifjor för Mini's and Mopar (Mopar = Chrysler Dodge och Plymouth) men som vi alla märkt har en del grejor blivit inställda på sistone.
Om folk då lastat sin koja eller annan bil med överblivna koje-delar och tagit det som en (rejäl..) utflykt så kanske åtminstone en del kommit ut på marknaden.
Kanske en i den trakten med 135 stycken 10" fälg och däck hade försökt lätta på lagret?
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
minimini
Inlägg: 827
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: England och EU

Inlägg av minimini »

har suttit ikväll o tittat genom dahlhems hemsida, dom har ju så gott som allt till hundkojan.
sidan fungerar bra när man kom på hur man gör.
så jag ska börja handla hos dom, har handlat lite hos dom innan men nu blir det allt. skit i uk
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Lalle-Man
Inlägg: 80
Blev medlem: 15 juni 2013 kl. 13:17
Ort: Karlstad

Re: England och EU

Inlägg av Lalle-Man »

Tycker det är bra att supporta de svenska shopparna men prismässigt gällande större ordar tror jag det är värt de extra kronorna det kostar att betala moms och tull

Exempel:
https://dalhems.com/sv/p/acafaaa830f244 ... K3-vanster
https://www.minisport.com/czh887-chrome ... k3-on.html
samma vara för 1173 sek eller 59 pund (ca 684 sek i skrivandets stund)

https://www.minisport.com/spd0005-mini- ... steel.html
https://dalhems.com/sv/p/6c1668e8573a4f ... gel-kromad
450 sek vs 26 pund (ca 301 sek)
Har inte tagit med rabatterna dom brukar har från minisports utan det är orginalpris jag räknat på

Kan inte kalkylen ordentligt så höftar lite med 25% +- någon krona. 1450 sek för båda delarna från minisport med frakt (16 pund - 200 sek) moms och tull jämtemot 1682 kr med frakt från dalhems

Annars kan jag nog rekommendera Bodins bilservice. Brukar ringa dit när jag behöver akuta delar. https://www.engelskabildelar.se/
 
https://www.allbrit.de/ Hittade förövrigt en tysk sida som kanske kan vara ett alternativ. Har dock inte kommit så långt att kolla om dom faktiskt skickar till sverige
 
 
 
 
 
minimini
Inlägg: 827
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: England och EU

Inlägg av minimini »

import från uk moms 25% tull 12% så skillnaden är nock inte så stor
tyskarna skickar till Sverige o man betalar med paypal
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Lalle-Man
Inlägg: 80
Blev medlem: 15 juni 2013 kl. 13:17
Ort: Karlstad

Re: England och EU

Inlägg av Lalle-Man »

Kollade på Minisport.com och de har gjort en liten ändring på sin sida.
Vi betalar inte längre engelsk moms på sidan utan svensk moms när vi får paketet.


"We will no longer charge VAT on orders received from the EU, our website prices will reflect this

Vat & Duty levied by the country you live in, will be calculated by the carrier and you will be notified before delivery. This amount can be paid directly to the carrier to avoid any extra work or inconvenience for yourselves."
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: England och EU

Inlägg av MinMorris »

Hej alla. I fredags kom mitt paket ifrån Minispares och det gick riktigt bra.
I Tisdags beställde jag för £423 vilket blev ca 5300sek.
I onsdags fick jag mejl av DHL och via länk gav dem fullmakt att klarera tullningen.
I fredags kom paketet fram till utlämningsstället.
Idag lördag kom mejl om tullavgift. Betalade via swish ca 1450sek.
Hoppas detta hjälper andra.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: England och EU

Inlägg av MinMorris »

Minispares tog bort engelsk VAT på sina priser när jag beställde. Behövde bara skapa konto och leverera till Sverige. Man såg ganska tydligt att priserna blev utan VAT.
minimini
Inlägg: 827
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: England och EU

Inlägg av minimini »

Presis så det inte sååå myvket dyrare att handla i england, o utbudet är ju mycket större
Fast kolla även med dahlhem han har mycket grejor till hundkoja
Om inte annat är det snabbare frakt
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: England och EU

Inlägg av MinMorris »

Glömde topplockspackning
Dalhems 460sek (+frakt)
Minispares ca170 (+frakt)

Men jag gillar Dalhems. De har saker på hyllan och skickar fort. Vid större ordrar går det dock fort från England och väldigt smärtfri leverans numera.
minimini
Inlägg: 827
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: England och EU

Inlägg av minimini »

Ja jag köpte oxå allt i england, med mindre det var jätte brått
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: England och EU

Inlägg av MinMorris »

Andra köpet från England och minispares. En mindre order. Utan VAT uppgick till £190 och sen fick jag nån rabatt på 7.5% vilket slutade på ca £170. Det omsattes till 2300sek. Moms med tull på det blev 700.
Har inte kollat om så liten order var värt det men i påsk ska paketet öppnas med alla godsaker!
Skriv svar