16v turbokonvertering

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Vissa kojor har vevhusventilation inbyggt i sprängkåpan, min hade inte det.
Vevhusventilation är viktigt när effekten höjs, speciellt med turbo. Därför valde jag att helt enkelt borra upp ett hål för vevhusventilation i sprängkåpan där det brukar sitta.
 
Bilagor
Extra vevhusventilation.
Extra vevhusventilation.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Jag passade även på att tillverka ett lock till hålet där fördelaren brukar sitta. Tanken är att köra ett styrsystem med så kallat "wasted spark", alltså att gnistan kommer varje gång som kolven är i topp istället för varannan gång. På så vis minskar man antalet givare och skapar mer utrymme under huven, något som är en bristvara i det här projektet. 
Bilagor
Tillfälligt hopmonterad motor.
Tillfälligt hopmonterad motor.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Jag kan passa på att berätta lite om vad motorn ska sitta i. 
Jag har sedan tidigare en hundkoja som jag har renoverat, en Leyland Mini 1000, 1978. När jag började att renovera den så var tanken att renovera den till originalskick och sälja vidare. Renoveringen tog längre tid än jag trodde och efteråt har jag inte riktigt haft lust att sälja den. Så tanken var att göra om den så att den blir mer som jag vill ha den, sportigare och med mer effekt. 
Så på kommande bilder så kommer motorn att sitta tillfälligt monterad i den kojan.  
 
Bilagor
Några år senare, en fungerande bil.
Några år senare, en fungerande bil.
Min första hundkoja, direkt efter inköp.
Min första hundkoja, direkt efter inköp.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Men en bit in i projektet så insåg jag att det var ganska dumt att bygga om en fungerande bil, speciellt en som är i så pass bra skick. 
Jag har två andra koja-karosser, en standard och en kombi. Jag hade andra planer för dessa karosser men dessa planer ändrades. Så det kändes mer vettigt att sätta turbomotorn i en av dessa karosser.
 
 
Bilagor
Närmaste karossen är den som får turbomotorn.
Närmaste karossen är den som får turbomotorn.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Jag monterade motorn tillfälligt för att kunna ta mått inför resten av delarna i motorutrymmet. Delar som insug, grenrör, laddluftkylare, vattenkylare, luftfilter med mera.
När dessa saker byggdes så försökte jag till varje pris konstruera dem så att jag kunde undvika att såga i karossen, något som jag lyckades med rätt så bra.
Det första som jag började ta mått inför var insuget, det kommer härnäst.
 
Bilagor
Motorn tillfälligt på plats. Ännu mer mätande framöver.
Motorn tillfälligt på plats. Ännu mer mätande framöver.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Insuget görs i olika delar som sedan svetsas ihop. Det följde inte med något insug över huvud taget med topplocket så allt måste göras. Jag vill helst behålla huvöppningsmekanismen så insuget kan inte ta allt för mycket plats.
Delen där spridarna sitter gjordes först. Sedan själva "tratt"-delen.  
 
Bilagor
Största delen av insuget påbörjat.
Största delen av insuget påbörjat.
Halvvägs klar.
Halvvägs klar.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Eftersom att insuget är ganska litet med många tvära radier så valde jag att fräsa det knepigaste delarna istället för att bearbeta plåt till rätt form. 
 
Bilagor
Ena sidan klar.
Ena sidan klar.
Grovfräst.
Grovfräst.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Insugets form gör det knepigt att spänna fast i maskinen. Men det gick ganska bra genom att låta biten sitta fast i råämnet så länge som möjligt.
 
Bilagor
Baksidan av insuget halvvägs klart.
Baksidan av insuget halvvägs klart.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Gavlarna på insuget svarvades ur ett stycke. Nedre mittersta delen är uppsågade rör-böjar och resten kommer att bli plåt.  
 
Bilagor
Bara plåten kvar.
Bara plåten kvar.

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Sista biten gjordes (plåten). Jag gjorde en fläns till gasspjället men jag misstänker att jag kommer att byta till ett elektroniskt gasspjäll i framtiden.
Hål till olika givare gjordes på baksidan av insuget. Notera även att tätningen mellan insug och topplock kommer att ske med hjälp av O-ringar som ligger i spår som gjordes i insuget. 
Än så länge är insuget endast punktat. Tyvärr så är jag inte lika bra på att svetsa aluminium som jag är på att fräsa och svarva det. Så jag kanske ber en expert att helsvetsa det i framtiden.
Bilagor
Färdigt insug. Endast helsvetsning kvar.
Färdigt insug. Endast helsvetsning kvar.
Baksida av insug.
Baksida av insug.

Användarvisningsbild
Crona
Inlägg: 1137
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Crona »

Så vackert så man nästan blir tårögd ;-)
//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg

Användarvisningsbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 1993
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Hylsan »

Håller med, mycket fint arbete med svarven och det mekaniska!
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"

Användarvisningsbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Tack så mycket! :D

Cooper-74
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Cooper-74 »

Imponerande är en underdrift..!
Om du inte redan gör det så borde du köra denna projekttråd på nåt engelskt forum.
Skulle tro du kunnat få en del beställningar på insug m.m.
Ja om du nu ens vill göra fler förstås.

Ps, vad är det som skymtar under kojakarosserna, Mazda Rx4?
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!

Cooper-74
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Cooper-74 »

Elektroniskt gaspjäll
Köper du ett Maxx ecu kan du även få möjlighet till farthållare ihop med dylikt spjällhus  :wink:
 
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!

Skriv svar