16v turbokonvertering

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Hej allesammans! 
Detta är egentligen ett projekt som är så gott som klart. Jag ville inte starta en tråd förän nu då jag visste redan från början att det skulle bli ett långtidsprojekt. Jag kommer att göra några inlägg varje vecka så att det blir som att projektet startar nu och går jätte snabbt. Jag har egentligen hållit på i ungefär 7-8år. Anledningen till att det har tagit sådan tid är för att jag har haft andra projekt på gång samtidigt, men även för att jag har gått en utbildning och bott i en annan stad under denna period.
För flera år sedan så tyckte jag att det här med att få ett motorcykeltopplock att passa på en hundkojamotor var en häftig grej och en kul utmaning. Men jag tyckte att det verkade vara svårt att få tag i både topplocket och ett 1275 block. Jag kollade ändå efter begagnade delar och hittade faktiskt ett 16v topplock från en BMW K1200RS motorcykel som var till salu. Till saken hör att jag vid det här tillfället jobbade på en mekanisk verkstad med en snäll chef som tillät mig att använda maskinerna utanför arbetstid. Eftersom att fräs och svarv nästan är ett måste för att få ett bra resultat så tog jag chansen och köpte topplocket för att påbörja projektet.
IMG_0449.JPG
 
  
  
 
 
 
 
 
 
Senast redigerad av Glädjesläde den 11 oktober 2020 kl. 19:35, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbo konvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Efter att topplocket var införskaffat så försökte jag att hitta ett 1275block till mitt topplock. Det var i samband med det som jag blev medlem här på forumet för att kunna skicka ut en förfrågning.
Jag vill skicka ett stort tack till malmberg här på forumet som sålde ett 1275 block och vev till mig. Men även senare en extra motor (1000cc tror jag) som jag kunde plocka kåpor och annat ifrån.
 
Bilagor
Motor att ta delar ifrån
Motor att ta delar ifrån
1275cc block och 16ventils topplock
1275cc block och 16ventils topplock
minimini
Inlägg: 827
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: 16v turbo konvertering

Inlägg av minimini »

häftigt ska bli skoj o följa
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Crona »

Ser högt ut :shock:
Hur mycket högre blir motorn med den toppen?
//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Cooper-74 »

Silverbullit här på forumet byggde ihop en sån här motor för ett par år sen.
Ryms nästan under huven!
Bara vid remhjulen det blir lite högt.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Weezak
Inlägg: 24
Blev medlem: 18 oktober 2016 kl. 17:07
Ort: Trollhättan

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Weezak »

Kul med ett sånt här bygge till!
Ska bli roligt o se hur du löst vissa delar, kommer du göra adapterkitet själv eller köper du färdigt?
Ang höjden på motorn så har jag fått ner min under en vanlig mk1 glasfiberhuv ( har dock sänkt motorn 15mm i ramen).
Vad kommer du köra för komp?
Användarens profilbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Ja, precis. En huv med borttagna förstärkningar ligger på kamremshjulet när huven är stängd. Så något måste göras för att få lite marginal där. Man kan klara sig om man väljer kamremshjul med liten diameter.
Jag gör adapterkitet själv. Kompressionen är jag faktiskt inte helt säker på än, jag fick lite strul med kolvarna och har inte riktigt bestämt mig än för hur jag ska göra.
Användarens profilbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Topplocket var väldigt avskalat då jag fick det. Det saknade både ventilkåpa och insug. Men eftersom att jag hade tillgång till maskiner så valde jag att tillverka dessa själv senare, istället för att leta mer delar.
Jag bestämde mig för att ta bort ett stort fäste på topplocket som jag ändå inte skulle använda. Men även att jag skulle göra en anslutning till kupévärmeventilen på baksidan av topplocket. Såhär i efterhand så var det onödigt att göra ett fäste till kupeventilen då det kan lösas på bättre sätt, men gjort är gjort.   
 
Bilagor
Platta svetsad på topplocket med rätt bultmönster för att kunna skruva kupéventilen rätt på topplocket.
Platta svetsad på topplocket med rätt bultmönster för att kunna skruva kupéventilen rätt på topplocket.
Inringat, fästet som jag tog bort och platsen där kupéventilen skulle ha ett fäste.
Inringat, fästet som jag tog bort och platsen där kupéventilen skulle ha ett fäste.
Användarens profilbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Enklaste sättet att ordna drivning till kamaxlarna verkar vara att konvertera både topplock och motor till remdrivna kamaxlar. Även oljedräneringen måste ändras då topplocket ligger ner på sidan i motorcykeln men sitter upprätt i hundkojan.
Aluminiumbitar formades och svetsades på plats. Innan svetsning så värmdes topplocket upp för att underlätta svetsandet och för att undvika onödiga spänningar i topplocket.
 
Bilagor
Svetsat och klart. Notera att det stora fästet är borta.
Svetsat och klart. Notera att det stora fästet är borta.
Bitarna innan de svetsades fast.
Bitarna innan de svetsades fast.
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Cooper-74 »

Ingen fantast av att fästa tüska delar i engelska bilar, men det här verkar ändå intressant pga du vill göra om inte allt själv så åtminstone så mycket det bara går 👍
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Cooper-74 »

Är väl bara tre pinnbultar som stämmer överens mellan blocknoch topp, egentligen inte ens dom..
Sätter du toppen så den passar (så) exakt den kan eller kör du på de tre pinnbultarna?
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Förstår vad du menar, men om man vill ha 16ventiler så är alternativet väldigt mycket dyrare. KAD säljer ett 16v topplock som kostar över 5000pund, jag har helt enkelt inte råd.
Ja det stämmer och jag sätter topplocket så att stiften hamnar precis i mitten av cylindern. Så inte ens de tre pinnbultarna som går att använda används.
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Cooper-74 »

Hm... vänta nu.. Turbo dessutom?!!

Nä, ska man göra ett så avancerat motorbygge kan det lika gärna göras så förbränningsrummen hamnar mitt över.

Men sen den eviga stötestenen, växellådan.
Hoppas du får ihop en som tål effekt, räkna sen med att se över den med jämna mellanrum så du inte står där med rasad diff eller värre.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Det blir att byta alla drev i lådan till rakskuret, jag hoppas att det ska hålla. Men tanken är även att köra med laddtrycksstyrning för att kunna kontrollera så att inte all effekt kommer samtidigt. På så vis kan man skona växellådan och undvika hjulspinn.
Användarens profilbild
Glädjesläde
Inlägg: 105
Blev medlem: 6 augusti 2013 kl. 21:56

Re: 16v turbokonvertering

Inlägg av Glädjesläde »

Det har varit MYCKET mätande genom hela projektet och i flera omgångar. Höjdmått och passpinnar är jätte bra att ha för att mäta ut hålbilder av olika slag.
Till och börja med så mättes topplockets alla hål och förbränningsrum upp, sedan övre delen av blocket och sidan av blocket. Dessa mått är användbara till programmeringen av fräsmaskinen men även inför vattenskärning av plattorna som ska sitta bakom kamremmen och laserskärningen av topplockspackning.  
 
Bilagor
Mätning av blocket.
Mätning av blocket.
Skriv svar