Mini 1000-68 "Rudolf"
- Snillethans
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 20 maj 2018 kl. 18:50
- Ort: Kungälv
Mini 1000-68 "Rudolf"
Pratat i många år om att ha koja igen som hobbyfordon.
2018 hämtade vi "Rudolf" i Eksjö, resten av familjen som döpte den stackaren till rudolf, Hade nåt med röda mulen å göra...
https://photos.app.goo.gl/ymtBt1LjamTyFAim7
Hysteriskt liten bil....
https://photos.app.goo.gl/5HWLqoVFK1GQ29Am7
Grabben är lika förtjust som mig i honom
https://photos.app.goo.gl/M9CwcmcCR5k284UJ9
Fint sällskap med lägre höjd och större bredd
https://photos.app.goo.gl/Zra9WAV1jHFt6smw9
Finns ju en långtidsplan som rullande objekt, Mest småpillat häråvar, men under vintern 2019/2020 var det dags att tag tag i ett av de hemskare områdena....
https://photos.app.goo.gl/kD4TCJvR7Ezbx8KF9 Gäller att inte vara mörkrädd...
Arbetet tar sig och igår såg det ut såhär
https://photos.app.goo.gl/RkeC16fkeDqyXvsdA
Dessa skall på så småningom
https://photos.app.goo.gl/ivVDqhpMCFvWB2o6A
Den jäveln...... https://photos.app.goo.gl/vVLhJqmfXNHEGxCo7 .....satt bra men gick fint å borra ut från mitten å utåt med olika borr.
Skall se om jag inte kan fixa till detta med bilderna bättre framöver.
BIlen är iaf en Mini1000 -68 Som verkar ha rullat strax under 10000mil, någongång på -90 talet har den fått en "renovering" med tidsenligt rostlappande och nytt ytskikt på karossens utsida.
Under vintern när jag fräschar upp motorrummet och även lyfte toppen fick den en lätt portad och planad 12g202 topp som tillsammans med en HS4 och separerade grenrör för insug och avgas skall få den att bli lite mindre astmatisk.
Finns å göra på bilen, men vi tar det bit för bit
2020-04-18
Så nu är allt ihopskruvat, varmkört, efterdraget m.m. Inte fått rätt extrainstrument panel än så bredbandslambdan får husera i en "Pod" tills vidare.
Imorgon byter vi bakre fästena till avgasröret å kör en sväng å kollar om nålen är rätt, har en AAU i nu.
https://photos.app.goo.gl/9e7xsdGhy9v3upQx8
2018 hämtade vi "Rudolf" i Eksjö, resten av familjen som döpte den stackaren till rudolf, Hade nåt med röda mulen å göra...
https://photos.app.goo.gl/ymtBt1LjamTyFAim7
Hysteriskt liten bil....
https://photos.app.goo.gl/5HWLqoVFK1GQ29Am7
Grabben är lika förtjust som mig i honom
https://photos.app.goo.gl/M9CwcmcCR5k284UJ9
Fint sällskap med lägre höjd och större bredd
https://photos.app.goo.gl/Zra9WAV1jHFt6smw9
Finns ju en långtidsplan som rullande objekt, Mest småpillat häråvar, men under vintern 2019/2020 var det dags att tag tag i ett av de hemskare områdena....
https://photos.app.goo.gl/kD4TCJvR7Ezbx8KF9 Gäller att inte vara mörkrädd...
Arbetet tar sig och igår såg det ut såhär
https://photos.app.goo.gl/RkeC16fkeDqyXvsdA
Dessa skall på så småningom
https://photos.app.goo.gl/ivVDqhpMCFvWB2o6A
Den jäveln...... https://photos.app.goo.gl/vVLhJqmfXNHEGxCo7 .....satt bra men gick fint å borra ut från mitten å utåt med olika borr.
Skall se om jag inte kan fixa till detta med bilderna bättre framöver.
BIlen är iaf en Mini1000 -68 Som verkar ha rullat strax under 10000mil, någongång på -90 talet har den fått en "renovering" med tidsenligt rostlappande och nytt ytskikt på karossens utsida.
Under vintern när jag fräschar upp motorrummet och även lyfte toppen fick den en lätt portad och planad 12g202 topp som tillsammans med en HS4 och separerade grenrör för insug och avgas skall få den att bli lite mindre astmatisk.
Finns å göra på bilen, men vi tar det bit för bit
2020-04-18
Så nu är allt ihopskruvat, varmkört, efterdraget m.m. Inte fått rätt extrainstrument panel än så bredbandslambdan får husera i en "Pod" tills vidare.
Imorgon byter vi bakre fästena till avgasröret å kör en sväng å kollar om nålen är rätt, har en AAU i nu.
https://photos.app.goo.gl/9e7xsdGhy9v3upQx8
Senast redigerad av Snillethans den 18 april 2020 kl. 21:55, redigerad totalt 1 gånger.
Hans "snillet" Hellström Laxing
Austin Mini1000-68 återfall i April 2018.
Körde mini1000-77 i mitten av -90 talet.
Austin Mini1000-68 återfall i April 2018.
Körde mini1000-77 i mitten av -90 talet.
Re: Mini 1000-68 "Rudolf"
Fint litet projekt där, lagom mycket att göra
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: Mini 1000-68 "Rudolf"
Kul, fin bil, och bra att du tar det eftersom och inte river ner helt med risk för att tappa sugen.
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Skickat från min E5823 via Tapatalk
- Snillethans
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 20 maj 2018 kl. 18:50
- Ort: Kungälv
Re: Mini 1000-68 "Rudolf"
Har väl haft en 50 tal bilar sedan man fick körkort -94 och ett par innan också, så är det något man lärt sig av sig själv och andra så är det ju att om man inte har ett stort gaarage med plats över där man kan pyssla lite då och då, så blir totalprojekt ocfta insomnade.
Enda fördelen för oss andra med de projekten är att de ofta bidrar till våra alltför stora samlingar med "bra att ha grejer" i kartonger eftersom de sällan blir ihopskruvade utan säljs när de inte "kan stå där längre".
Nä där skall vi inte hamna.
Var uppstart idag!
Gick helt ok, nu skall ha få svalna helt innan efterdragining av toppen.
Satte tändkablarna i exakt baklängesordning först
Enda fördelen för oss andra med de projekten är att de ofta bidrar till våra alltför stora samlingar med "bra att ha grejer" i kartonger eftersom de sällan blir ihopskruvade utan säljs när de inte "kan stå där längre".
Nä där skall vi inte hamna.
Var uppstart idag!
Gick helt ok, nu skall ha få svalna helt innan efterdragining av toppen.
Satte tändkablarna i exakt baklängesordning först
Hans "snillet" Hellström Laxing
Austin Mini1000-68 återfall i April 2018.
Körde mini1000-77 i mitten av -90 talet.
Austin Mini1000-68 återfall i April 2018.
Körde mini1000-77 i mitten av -90 talet.
- Snillethans
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 20 maj 2018 kl. 18:50
- Ort: Kungälv
Re: Mini 1000-68 "Rudolf"
Toppen efterdragen, kört några tiotal mil.
Känns jättebra på en höft efter uppgraderingen av topp+förgasare, helt klart bättre vridmoment nu, men AAU nålen är inte riktigt rätt, Beställt en AAF som troligen passar bättre, annars får jag börja slipa till nåt. Går för fett på tomgång och motorbroms nu. AAF rekommenderar minispares för "stage1+head" vilket ju är typ det jag har...typ... , Jämfört med vad jag ser på lambdamätaren vid körning och skillnaden mellan AAU och AAF så bör det vara i rätt riktning iaf.
Kom faktiskt på det INNAN jag såg att de sålde den nålen till just det, var när jag kollade om de hade den som jag såg att det stod "stage1+head"...
Avgasröret har en underlig profil, vill gärna ligga emot i "kardantunneln", får kapa svetsa lite senare i sommar.
Nu är ju bilen på vägen igen iaf
Känns jättebra på en höft efter uppgraderingen av topp+förgasare, helt klart bättre vridmoment nu, men AAU nålen är inte riktigt rätt, Beställt en AAF som troligen passar bättre, annars får jag börja slipa till nåt. Går för fett på tomgång och motorbroms nu. AAF rekommenderar minispares för "stage1+head" vilket ju är typ det jag har...typ... , Jämfört med vad jag ser på lambdamätaren vid körning och skillnaden mellan AAU och AAF så bör det vara i rätt riktning iaf.
Kom faktiskt på det INNAN jag såg att de sålde den nålen till just det, var när jag kollade om de hade den som jag såg att det stod "stage1+head"...
Avgasröret har en underlig profil, vill gärna ligga emot i "kardantunneln", får kapa svetsa lite senare i sommar.
Nu är ju bilen på vägen igen iaf
Hans "snillet" Hellström Laxing
Austin Mini1000-68 återfall i April 2018.
Körde mini1000-77 i mitten av -90 talet.
Austin Mini1000-68 återfall i April 2018.
Körde mini1000-77 i mitten av -90 talet.
- Snillethans
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 20 maj 2018 kl. 18:50
- Ort: Kungälv
Re: Mini 1000-68 "Rudolf"
Med AAF nål blev det mer ordning på torpet. Kanske nåågot snålt på slät landsväg på 3000rpm, cirka 15.5-16 afr, menmen, close enough med förgasare.
Nuuu kan man hänga på katalysatorn , så slutar tanten förhoppningsvis gnälla över att det luktar illa
Nuuu kan man hänga på katalysatorn , så slutar tanten förhoppningsvis gnälla över att det luktar illa
Hans "snillet" Hellström Laxing
Austin Mini1000-68 återfall i April 2018.
Körde mini1000-77 i mitten av -90 talet.
Austin Mini1000-68 återfall i April 2018.
Körde mini1000-77 i mitten av -90 talet.
Re: Mini 1000-68 "Rudolf"
Vad ska du ha för kat?
http://cowspiracy.com/
http://earthlings.com/
http://blackfishmovie.com/
http://forksoverknives.com/
Fyra filmer varje människa bör se.
http://earthlings.com/
http://blackfishmovie.com/
http://forksoverknives.com/
Fyra filmer varje människa bör se.
- Snillethans
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 20 maj 2018 kl. 18:50
- Ort: Kungälv
Re: Mini 1000-68 "Rudolf"
Just nu en ganska enkel jag kom över för ett bra pris, e nån variant på magnaflows "spun sports cat", tror det är en 200cells med metallisk monolit.
Så småningom skall jag köra Megasquirt på bilen med så bibehållet utseende som möjligt med förgasare, får se om katen överlever tills dess annars får jag hänga på en ny då.
Vill ha ordning på bilen med förgasare först så man har en backup å falla tillbaka på om nåt händer "på vägen".
Så småningom skall jag köra Megasquirt på bilen med så bibehållet utseende som möjligt med förgasare, får se om katen överlever tills dess annars får jag hänga på en ny då.
Vill ha ordning på bilen med förgasare först så man har en backup å falla tillbaka på om nåt händer "på vägen".
Hans "snillet" Hellström Laxing
Austin Mini1000-68 återfall i April 2018.
Körde mini1000-77 i mitten av -90 talet.
Austin Mini1000-68 återfall i April 2018.
Körde mini1000-77 i mitten av -90 talet.
Re: Mini 1000-68 "Rudolf"
hur fungerar det att köra med Megasquirt o förgasar
Megasquirt är väl för insprutning
Megasquirt är väl för insprutning
TURBO ROCKS..
henriks bygg
henriks bygg
- Snillethans
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 20 maj 2018 kl. 18:50
- Ort: Kungälv
Re: Mini 1000-68 "Rudolf"
Megasquirt är insprutning ja, skall köra med spridare i "kröken" från luftrenare in i förgasaren, så förgasaren sitter kvar och agerar gasspjäll, tänkte första att jag skulle låsa förgasarkolven i uppläge men insåg sedan att det inte är nödvändigt(kan t.o.m. vara fördelaktigt ur fyllningssynpunkt på dellast, moderna bilars styrsystem försöker ofta efterlikna samma effekt som SU kolven ger med de elektroniska spjällen). Testar först med att bara låta den vara där som vanligt fast utan att pumpa bränsle till den.
Hans "snillet" Hellström Laxing
Austin Mini1000-68 återfall i April 2018.
Körde mini1000-77 i mitten av -90 talet.
Austin Mini1000-68 återfall i April 2018.
Körde mini1000-77 i mitten av -90 talet.
Re: Mini 1000-68 "Rudolf"
aha
det var en udda lösning, har jag inte hört om tidigare
ska bli spänande att följa projektet
det var en udda lösning, har jag inte hört om tidigare
ska bli spänande att följa projektet
TURBO ROCKS..
henriks bygg
henriks bygg
- Snillethans
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 20 maj 2018 kl. 18:50
- Ort: Kungälv
Re: Mini 1000-68 "Rudolf"
Den uppdaterade toppen är definitivt detdär lilla extra som behövdes på 998:an, vridet ökade markant i mellnvarvsområdet, lite som att man ökat cylinder volymen. Nu tuffar den på fint i de flesta vanliga backar häromkring på 4:an i 40-50 med 4fullvuxna i bilen.
Minns att jag hade en liknande upplevelse med min gamla 998 som jag satte 12g940 topp på, att den blev mer kraftfull vid vardagskörning fast den hade nog momentkurvan mer uppåt och var snäppet tröttare strax över tomgång, vilket ju är logiskt med större ventiler m.m.
Minns att jag hade en liknande upplevelse med min gamla 998 som jag satte 12g940 topp på, att den blev mer kraftfull vid vardagskörning fast den hade nog momentkurvan mer uppåt och var snäppet tröttare strax över tomgång, vilket ju är logiskt med större ventiler m.m.
Hans "snillet" Hellström Laxing
Austin Mini1000-68 återfall i April 2018.
Körde mini1000-77 i mitten av -90 talet.
Austin Mini1000-68 återfall i April 2018.
Körde mini1000-77 i mitten av -90 talet.