Mini 1380 16v
Mini 1380 16v
Hej!
tänkte att jag får väl dra mitt strå till stacken här på forumet och skriva lite om min bil.
tyvärr så är jag väldigt dålig på att ta mig tid till att ta kort.
Hösten 2016 så köpte jag mig ett lik då jag ville ha nått att göra.
Bilen hade ju en fin tvåtonslackering iaf..
Bilen hade fått en hel del lagningar och lappningar tidigare i livet, vissa riktigt usla enligt mig.
Det enda vettiga var att kapa bort allt kände jag, så sagt och gjort.
tänkte att jag får väl dra mitt strå till stacken här på forumet och skriva lite om min bil.
tyvärr så är jag väldigt dålig på att ta mig tid till att ta kort.
Hösten 2016 så köpte jag mig ett lik då jag ville ha nått att göra.
Bilen hade ju en fin tvåtonslackering iaf..
Bilen hade fått en hel del lagningar och lappningar tidigare i livet, vissa riktigt usla enligt mig.
Det enda vettiga var att kapa bort allt kände jag, så sagt och gjort.
Senast redigerad av Weezak den 14 september 2018 kl. 16:19, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mini 1380 16v
Som sagt så missas det o tas en hel del bilder så nu får vi hoppa fram ett par kapitel.
Men bilen har i alla fall fått nytt komplett golv, nya innerskärmar, ny front mm.
Karossen epoxigrundades sedan lades en slipgrund och sist två varv med färg.
Bakvagn monterad med protech coilovers och nyrenoverade/pulverlackerade bromsar/armar som sitter i en egengjord "balk infästning", armarna är fullt justerbara såklart. Hjulhusen är upphöjda då jag vill köra bilen låg för utseendets skull.
Bilen är en -77a men jag tycker att de gamla är mycket snyggare så jag har passat på att föråldra min lite när jag ändå hade svetsen i högsta hugg.
Men bilen har i alla fall fått nytt komplett golv, nya innerskärmar, ny front mm.
Karossen epoxigrundades sedan lades en slipgrund och sist två varv med färg.
Bakvagn monterad med protech coilovers och nyrenoverade/pulverlackerade bromsar/armar som sitter i en egengjord "balk infästning", armarna är fullt justerbara såklart. Hjulhusen är upphöjda då jag vill köra bilen låg för utseendets skull.
Bilen är en -77a men jag tycker att de gamla är mycket snyggare så jag har passat på att föråldra min lite när jag ändå hade svetsen i högsta hugg.
Senast redigerad av Weezak den 14 september 2018 kl. 16:23, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mini 1380 16v
Det där med 16 ventiler då? från början så hade jag bara tänkt att renovera original 998 motorn, men när jag fick se att folk satte på topplock från BMW motorcyklar så plockade jag fram 1275 blocket istället vilket borrades till 1380cc. Vevaxeln modifierades och lättades och balanserades tillsammans med ett nytt lätt svänghjulspaket.
Det här var den klumpen som jag utgick ifrån.
Ett topplock från en BMW K1200 RS införskaffades och modifierades för att passa på miniblocket. Sedan började jag tillverka adapterplattorna för att konvertera toppen till remdrivning av kammarna. (Jag har tittat på mycket bilder av bla Specialist components och Force racings färdiga kit för att sedan hitta mina egna och liknande lösningar) Remhjul kommer ifrån honda civic och remmen kommer från en mitsubishi, remspännaren från någon renault har jag för mig. Alla adaptrar och bussningar har jag tillverkat själv. det enda jag fått hjälp med är att fräsa av toppen och balansera vevaxeln.
Omega kolvar och H-profilstakar
Det här var den klumpen som jag utgick ifrån.
Ett topplock från en BMW K1200 RS införskaffades och modifierades för att passa på miniblocket. Sedan började jag tillverka adapterplattorna för att konvertera toppen till remdrivning av kammarna. (Jag har tittat på mycket bilder av bla Specialist components och Force racings färdiga kit för att sedan hitta mina egna och liknande lösningar) Remhjul kommer ifrån honda civic och remmen kommer från en mitsubishi, remspännaren från någon renault har jag för mig. Alla adaptrar och bussningar har jag tillverkat själv. det enda jag fått hjälp med är att fräsa av toppen och balansera vevaxeln.
Omega kolvar och H-profilstakar
Senast redigerad av Weezak den 14 september 2018 kl. 16:32, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mini 1380 16v
riktigt snygg koja (inte så tänd på backspeglarna men det är ju en smaksak).
Synd bara att bilderna på motorn inte verkar fungera, iaf just nu.
Synd bara att bilderna på motorn inte verkar fungera, iaf just nu.
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: Mini 1380 16v
Hej, tack, ja backspeglarna tyckte jag såg fränare ut i början men har ändrat mig över tid men vi får se vad vintern för med sig för uppgraderingar.
Nu borde alla bilder fungera då jag har ändrat länken till alla bilder nu.
Nu borde alla bilder fungera då jag har ändrat länken till alla bilder nu.
Re: Mini 1380 16v
Så här ser motorrummet ut idag då bilen är så gott som färdig (helt färdig blir den väl aldrig..) gjorde mig ett eget expansionskärl då jag kör elektrisk vattenpump och hade lite problem med att få systemet helt avluftat. Har även flyttat ut kylaren lite genom innerskärmen så att jag fick mer plats för vattenpumpen, samt att den kunde placeras lägre. Den elektriska kylfläkten körs utav styrningen till vattenpumpen (Davies Craig).
Det är ett väldigt hopkok av delar från andra bilar, men det fungerar bra och lirar gott ihop med VEMS styrsystemet. Tex så kommer tändspolen från en Skoda Octavia, tps givaren är från en Volvo v70, triggergivaren kommer från en äldre BMW 325 mm.
För bara någon vecka sedan så fick jag bilen mappad (justerad) hos Engdahl Motorsport här i Trollhättan vilket resulterade i 130hk på hjulen vilket var mer än vad jag hade förväntat mig, jag har endast snyggat till kanalerna i toppen lite från gjutningen.
Jag är otroligt nöjd med hur bilen går och bara att allt fungerar och håller (än så länge..) är ju superkul!
Det är ett väldigt hopkok av delar från andra bilar, men det fungerar bra och lirar gott ihop med VEMS styrsystemet. Tex så kommer tändspolen från en Skoda Octavia, tps givaren är från en Volvo v70, triggergivaren kommer från en äldre BMW 325 mm.
För bara någon vecka sedan så fick jag bilen mappad (justerad) hos Engdahl Motorsport här i Trollhättan vilket resulterade i 130hk på hjulen vilket var mer än vad jag hade förväntat mig, jag har endast snyggat till kanalerna i toppen lite från gjutningen.
Jag är otroligt nöjd med hur bilen går och bara att allt fungerar och håller (än så länge..) är ju superkul!
Senast redigerad av Weezak den 14 september 2018 kl. 17:44, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mini 1380 16v
Inredningen är svart numera då den original var bajsbrun vilket inte direkt passade in i mitt tema, så det vara bara fram med biltemas vinylfärg och veva över dörrsidorna och sidorna vid baksätet. sätena är de som jag fick med bilen så lite skavanker finns här o där.
den där "crashpaden", eller vad det nu heter som sittet på nedre "balken" för instrumentbrädan, rök den med då jag vill ha en look som påminner om Mk1 bilarna.
Taket klädde jag med svart högtalarmatta vilket jag tycker ser bra ut och det blev ju lite mer höjd till taket med
I bagagen så sitter det en orginaltank som har modifierats för insprutningen. Har just nu bara satt pump o filter på golvet men det låter en del från pumpen så jag får göra nån gummiupphängd lösning till den.
den där "crashpaden", eller vad det nu heter som sittet på nedre "balken" för instrumentbrädan, rök den med då jag vill ha en look som påminner om Mk1 bilarna.
Taket klädde jag med svart högtalarmatta vilket jag tycker ser bra ut och det blev ju lite mer höjd till taket med
I bagagen så sitter det en orginaltank som har modifierats för insprutningen. Har just nu bara satt pump o filter på golvet men det låter en del från pumpen så jag får göra nån gummiupphängd lösning till den.
Senast redigerad av Weezak den 17 september 2018 kl. 20:21, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mini 1380 16v
nästa projekt kommer bli att montera oljekylare bakom grillen. Och eventuellt byta backspeglarna till "Bullet racing Mirrors" från MED.
Jag skulle också vilja byta ut drevsatsen i växellådan till något som är mer tätstegat då jag tycker det blir alldeles för stort steg mellan växlarna. Känns ju som att ettan skulle kunna vara mycket längre då man typ får lägga i tvåan i 10kmh för att inte börja varva massor. är det någon som har något förslag på lämplig drevsats?
Jag skulle också vilja byta ut drevsatsen i växellådan till något som är mer tätstegat då jag tycker det blir alldeles för stort steg mellan växlarna. Känns ju som att ettan skulle kunna vara mycket längre då man typ får lägga i tvåan i 10kmh för att inte börja varva massor. är det någon som har något förslag på lämplig drevsats?
Re: Mini 1380 16v
Ojoj...
Ser kanon ut!!!!
Mikael
Ser kanon ut!!!!
Mikael
Re: Mini 1380 16v
Snyggt bygge!
Re: Mini 1380 16v
Borde du inte höja (numeriskt sänka) slutväxeln istället för att sätta i en tät låda?
Jag använde Johan Sjölinders utväxlings excel-ark för att kolla på stegning och utväxling till min och kom fram till att den vanliga lådan ihop med högre slutväxel kändes som ett bättre alternativ. Fast det beror ju på vad man har för däckdimension och hur mycket man vill varva vid olika hastighet också.
Du hittar excel-arket här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043
Sen får man givetvis skriva in utväxlingarna själv i dokumentet....
Sen håller jag givetvis med om att det är en väldigt trevlig bil du byggt ihop!
Jag använde Johan Sjölinders utväxlings excel-ark för att kolla på stegning och utväxling till min och kom fram till att den vanliga lådan ihop med högre slutväxel kändes som ett bättre alternativ. Fast det beror ju på vad man har för däckdimension och hur mycket man vill varva vid olika hastighet också.
Du hittar excel-arket här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043
Sen får man givetvis skriva in utväxlingarna själv i dokumentet....
Sen håller jag givetvis med om att det är en väldigt trevlig bil du byggt ihop!
Austin Countryman 1968
Re: Mini 1380 16v
Tack ska ni ha. Kul att bilen uppskattas även om den är långt ifrån orginal.
Jag har provat o köra med både högre och lägre slutväxel och nu har jag 3,44 som jag tycker är lagom på fyran om man skall kunna köra på vägen med bilen. Men jag tycker att det skulle gå att flytta upp de lägre växlarna då ettan varvar ur fruktansvärt fort, och steget mellan tvåan - trean sänker vartalet för mycket. Givetvis är ju allt en enda stor kompromiss då jag vill att den ska funka på gatan men ändå gå att köra runt en bana utan att bli tråkig.
Ska också tillägga att lådan kommer från en Austin Allegro så jag vet inte exakt vad det är för utväxlingar på de olika växlarna (var lite dum när jag renoverade lådan att jag inte räknade kuggarna o beräknade utväxlingen.
Jag har provat o köra med både högre och lägre slutväxel och nu har jag 3,44 som jag tycker är lagom på fyran om man skall kunna köra på vägen med bilen. Men jag tycker att det skulle gå att flytta upp de lägre växlarna då ettan varvar ur fruktansvärt fort, och steget mellan tvåan - trean sänker vartalet för mycket. Givetvis är ju allt en enda stor kompromiss då jag vill att den ska funka på gatan men ändå gå att köra runt en bana utan att bli tråkig.
Ska också tillägga att lådan kommer från en Austin Allegro så jag vet inte exakt vad det är för utväxlingar på de olika växlarna (var lite dum när jag renoverade lådan att jag inte räknade kuggarna o beräknade utväxlingen.
Re: Mini 1380 16v
Grymt bygge! Kul att läsa om.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
clubman 1330
- silverbullet 96
- Inlägg: 666
- Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
- Ort: Stehag
Re: Mini 1380 16v
Nice to see one more of these conversions!
Best thing I ever did to my mini.
Best thing I ever did to my mini.
Re: Mini 1380 16v
Thanks. Yeah i really like this little car now, but i have actually not driven a standard mini!
Now i need to sort out my suspension settings and wheel alignment before i go and beat it around a track.
Now i need to sort out my suspension settings and wheel alignment before i go and beat it around a track.