Leyland 1000 - X16XE

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Pipsovich »

Ombyggt fordon får ha 15kw/100 kg tjänstevikt.
Min koja vägde in på 660 kg utan förare, det är bara 20 kg mer än original :)
Leyland 1000 - 78 X16XE
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Morris »

Tack för tipset!
Har du telnr till Andreas?
Bara 20kg mer än originalet va inte illa.
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Pipsovich »

Lite bilder och bevis på att den körs!
250 mil hittills utan minsta bekymmer!

Bild Bild Bild Bild Bild
Leyland 1000 - 78 X16XE
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Morris »

Härligt!
Hur mycke bränsle drar den vid långkörning?
Har du fått till hjulinställningen? vad kör du isåfall för vinklar?
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Pipsovich »

Mycket! men det dånar ganska bra i 120, man får ha hörselskydd när man åker långt, eller hörlurar med musik.
Den drog 0,57 liter milen, fart mellan 100-120, ganska bra det med R-däck och den hjulinställning jag har.
Hjulinställingen ja, den har jag hållt på mycket med, hemma i garaget, eftersom den enda verkstan här som klarar 10" hade en lyft som den var för låg för, hehe. Men det var lika bra, eftersom jag fick lära mig en hel del på köpet!

Fram:
2 mm toe-out
-1,5 camber
6 grader caster
Tror jag har 24 cm till kanten på tröskeln i höjd fram men inte säker.

Bak:
1 mm toe-in
-0,5 camber
ca 23,5 cm till kanten på tröskeln.

Funkar bra, inte mycket torque-steer och riktigt fin efter vägen. Dock väldigt tungt att styra den... :)
Leyland 1000 - 78 X16XE
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Morris »

Låter ju som att det är en sparbössa med så låg bränsleförbrukning å inget underhåll eller haveri :D
Har du provat med mindre caster? (tänkte att den kan bli lättare att styra med typ 3gr caster)
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Pipsovich »

Jag skrev fel, har ca 5 grader caster, men det är ju ingen precision i mina verktyg. Det funkar iallafall bra. Hade mindre från början, men det känns stadigare så här :)
Leyland 1000 - 78 X16XE
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Morris »

Hej!
Har problem med min bromsvåg så jag funderar på att köpa ny huvudcylinder som du har.
Fungerar ditt bromssystem bra? tungtrampad?
Har du tagit bort bromsreduceringen som sitter på bakvagnen och använder din justerbara istället?
Behövde du justera bort mycke bromsverkan bak?
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Pipsovich »

Tjena!
Mina bromsar är faktiskt fantastiskt bra. Inte tungtrampade heller. Jag har endast den justerbara ventilen för att reglera bak. På bana får man ju så klart justera bort bra mycket, men inte annars...
Jag har ju 4-kolvsok dock, och vet inte kolvstorlek på dem, så kan ju vara osäkert om det funkar lika bra med dina!
Många som kommenterat att mina bromsar måste vara bra som klarar bankörningr dom är så små.. Hehe!
Kan tipsa dig om att köpa en 75-graders termostat och ha oljekylare på en gång, så du anpassar så det finns plats också för det.
Leyland 1000 - 78 X16XE
EMP371
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 januari 2015 kl. 13:18

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av EMP371 »

Väldigt nyfiken på vad du har för bromsskivor och pads som håller för bankörning.
Har du bromsservo ?
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Pipsovich »

Det står tidigare i tråden, och det är minisports egna kit med 4-kolvsok. Inte ventilerade. Alltså dom håller för vanliga trackdays iallafall, men ja, som är förvånande bra. Dom har en sats som är lite större och dessutom ventilerade, men då kunde man inte ha vilka 10" fälgar man ville, endast dom där som heter mamba.
Leyland 1000 - 78 X16XE
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Morris »

Jag lyckades bygga om mitt pedalställ så nu fungerar bromsar och bromsvåg till slut, men bra att veta att det fungerar bra för dig om ja ändrar mig.
Var hittade du 75 graders termostat?
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Pipsovich »

Det var ju bra, synd att det inte skulle bli använt efter allt jobb du la ner på det. Är det bökigt att justera balansen? Eller gör man det lätt i depån?
Jag har ingen servo förresten.
Termostaten köpte jag på SBD , den marknadsförs till C20XE men den passar i våra motorer. Svindyr dock, tror det finns en billigare variant här:
https://www.lmfvauxhall.co.uk/Cool-Runn ... egree.html
Men den är 82 grader.
Leyland 1000 - 78 X16XE
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Morris »

Ja hade varit mycke jobb i onödan men var nära jag gav upp.
Har en ratt under instrument brädan på höger sida där jag kan justera balansen mellan fram och bak. Har olika diameter på fram och bak cylinder och finjustera med bromsvågen så jag behöver ej någon reducering bak.
Ja har en 82 gradig termostat monterad så ja testar den först
Pipsovich
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juli 2017 kl. 14:29

Re: Leyland 1000 - X16XE

Inlägg av Pipsovich »

Har du frågat sfro om du får ha den i kupén? Jag vet iallafall att man inte får ha justermöjlighet vid besiktningen, jag fick ta bort min ratt som sitter under huven för övrigt.
82 grader borde ju funka fint, 92 som är original gick ganska bra om jag inte körde så hårt med den och det inte var värmebölja...
Leyland 1000 - 78 X16XE
Skriv svar