Mini1000 med Webastotak.
Mini1000 med Webastotak.
Tack för insläpp!
Jag håller på att knåpa ihop en rat-koja i källaren under lediga stunder, en 1000 från -73.
Hela hundkojefebern drabbade mig den 16:e december, när jag fick nys om en koja som tillbringat sina 16 senaste år i en plåtlada i Hässleholm.
Jag hyrde ett bilsläp och åkte dit, och den såg så liten och ensam ut att jag kände mig tvungen att "rädda" den....
Problemen hopade sig redan på plats-
Ägaren hade, efter ett antal flyttar, lyckats förlägga nycklarna.
Som tur är stod hjulen rakt, så vi fick vara noga att vinscha den rakt ut, utan att rattlåset gick i.
Väl hemma och i dagsljus började jag utforska köpet lite närmre...
Kojan var ju rätt mycket rostigare än jag sett,och inredningen var en sanitär olägenhet efter att huserat råttor.
Den luktade hemskt, och det som inte var uppätet var nerpissat.
Det blev att riva ut rubbet och köra till tippen; Mattor, säten, rubbet.
En grovtvätt av 16 års samlat damm också, innan jag kröp in och borrade ur tändnings-/rattlås.
Den rullades ner i mitt källargarage, och sen började samlandet av delar.
Många här anser säkert att det är ett helgerån med jänkedelar i en koja, men jag har en gammal förkärlek för Grant-rattar.
Hittade en rimligt prisad träversion, som jag petade dit istället för den obehagliga läderversionen som satt i:
Jag skar ner rattnavet som satt på plats och moddade dit Granten.
Tycker nog att den gifter sig bra med träpanelen!
Nästa steg i att skaka av kojan sin "tidigt 90-talsstuk" var att få bort den fula och läckande skyporten.
Jag pendlade i tanken mellan att byta tak eller få dit ett "lasatak" som vi säger i Skåne...
Efter att ringt runt till de lokala skrotarna fick jag napp på ett Polo Open Air-tak för den facila kostnaden av 800 bagis.
Vi bestämde att skrotaren skulle kapa Polo:n vid stolparna, och dagen efter hämtade jag upp taket.
Väl hemma gick det fort!
Tidsstämplarna på bilderna säger under tre timmar från att jag lyfte in Polotaket tills Webastotaket var monterat o klart på kojan.
Då käkade jag dessutom kvällsmat.
Strippa Polotak:
Lossa skruvarna i grå innerram:
Mäta ut placering på kojan:
Sågasåga:
På plats:
Klockrent!
Webastotaket HAR elmotor, men jag kör nog på vev ändå.
Rat är rätt.
Jag håller på att knåpa ihop en rat-koja i källaren under lediga stunder, en 1000 från -73.
Hela hundkojefebern drabbade mig den 16:e december, när jag fick nys om en koja som tillbringat sina 16 senaste år i en plåtlada i Hässleholm.
Jag hyrde ett bilsläp och åkte dit, och den såg så liten och ensam ut att jag kände mig tvungen att "rädda" den....
Problemen hopade sig redan på plats-
Ägaren hade, efter ett antal flyttar, lyckats förlägga nycklarna.
Som tur är stod hjulen rakt, så vi fick vara noga att vinscha den rakt ut, utan att rattlåset gick i.
Väl hemma och i dagsljus började jag utforska köpet lite närmre...
Kojan var ju rätt mycket rostigare än jag sett,och inredningen var en sanitär olägenhet efter att huserat råttor.
Den luktade hemskt, och det som inte var uppätet var nerpissat.
Det blev att riva ut rubbet och köra till tippen; Mattor, säten, rubbet.
En grovtvätt av 16 års samlat damm också, innan jag kröp in och borrade ur tändnings-/rattlås.
Den rullades ner i mitt källargarage, och sen började samlandet av delar.
Många här anser säkert att det är ett helgerån med jänkedelar i en koja, men jag har en gammal förkärlek för Grant-rattar.
Hittade en rimligt prisad träversion, som jag petade dit istället för den obehagliga läderversionen som satt i:
Jag skar ner rattnavet som satt på plats och moddade dit Granten.
Tycker nog att den gifter sig bra med träpanelen!
Nästa steg i att skaka av kojan sin "tidigt 90-talsstuk" var att få bort den fula och läckande skyporten.
Jag pendlade i tanken mellan att byta tak eller få dit ett "lasatak" som vi säger i Skåne...
Efter att ringt runt till de lokala skrotarna fick jag napp på ett Polo Open Air-tak för den facila kostnaden av 800 bagis.
Vi bestämde att skrotaren skulle kapa Polo:n vid stolparna, och dagen efter hämtade jag upp taket.
Väl hemma gick det fort!
Tidsstämplarna på bilderna säger under tre timmar från att jag lyfte in Polotaket tills Webastotaket var monterat o klart på kojan.
Då käkade jag dessutom kvällsmat.
Strippa Polotak:
Lossa skruvarna i grå innerram:
Mäta ut placering på kojan:
Sågasåga:
På plats:
Klockrent!
Webastotaket HAR elmotor, men jag kör nog på vev ändå.
Rat är rätt.
Senast redigerad av Sideburns den 26 juli 2017 kl. 14:03, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mini1000 med Webastotak.
Kul objekt, kämpa på!
-
- Inlägg: 350
- Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
- Ort: Ulricehamn
Re: Mini1000 med Webastotak.
Välkommen, ska bli kul å se vad det blir av detta.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Mini1000 med Webastotak.
Spännande att följa hur det fortlöper, kämpa på
//Thomas
//Thomas
Re: Mini1000 med Webastotak.
Tack ska ni ha för hejaropen...
För tillfället går det trögt, då jag kört fast på att hitta en passande huvudbromscylinder.
Angående färgen kommer den förmodligen bli solbränd Dimgrön med svart tak, och mer uddadelar kommer blandas in.
Lite mera jänkedetaljer och t.o.m lite tyskt ligger på hyllan och väntar på montering....
Med den här buskojan kan jag äntligen förverkliga en massa ideer som legat och gnagt i hjärnbarken i flera år.
Känns inte som man har tid att jobba.
För tillfället går det trögt, då jag kört fast på att hitta en passande huvudbromscylinder.
Angående färgen kommer den förmodligen bli solbränd Dimgrön med svart tak, och mer uddadelar kommer blandas in.
Lite mera jänkedetaljer och t.o.m lite tyskt ligger på hyllan och väntar på montering....
Med den här buskojan kan jag äntligen förverkliga en massa ideer som legat och gnagt i hjärnbarken i flera år.
Känns inte som man har tid att jobba.
Re: Mini1000 med Webastotak.
Bra idé med soltaket! Måste säga att jag trodde att en Pola hade mycket större tak än en Hundkoja.
Behövs det justering av formen på soltak-kassetten eller är takets välvning ungefär samma.
Ser att du bor i Västra Karup. Då har du nära till fler hundkojor (bilgården).
Behövs det justering av formen på soltak-kassetten eller är takets välvning ungefär samma.
Ser att du bor i Västra Karup. Då har du nära till fler hundkojor (bilgården).
Austin Countryman 1968
Re: Mini1000 med Webastotak.
Välvningen var relativt lik, sen gjorde spännramen att Webastotaket spändes rätt.
På bilden sitter inte spännramen i, utan ligger löst i hålet. Redan utan spänn passade det bra!
Ja, Bilgården har jag varit och kikat på ett par ggr, han har ju riktigt fina kojor!
På bilden sitter inte spännramen i, utan ligger löst i hålet. Redan utan spänn passade det bra!
Ja, Bilgården har jag varit och kikat på ett par ggr, han har ju riktigt fina kojor!
Re: Mini1000 med Webastotak.
Verkar som du räddade den i rättan tid!
Nejdå! Förvånansvärt många som kör jänkare gillar kojor
Men det här:
Finns faktiskt återvinningsstationer som tar emot sånt!
helgerån med jänkedelar i en koja
Nejdå! Förvånansvärt många som kör jänkare gillar kojor
Men det här:
t.o.m lite tyskt ligger på hyllan och väntar på montering....
Finns faktiskt återvinningsstationer som tar emot sånt!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: Mini1000 med Webastotak.
Haha, jag vet inte om det är tysktillverkat iofs, det enda tyskinfluerade på "att bygga"-listan är en Stingerpipe. (Kromad tratt.)
Köpte den på ett folkaforum,och har aldrig sett ett Stingerrör på nåt annat än folkor...
Tanken är att kapa blåset innan böjen och vända det så slutröret hamnar i mitten under kojan, och smeta på Stingern så den sticker ut ~15 cm.
Igår köptes färg!
Tre pressade burkar av Volvo färgkod 73, Dimgrön.
Farsan hade en dimgrön PV när jag var liten, och den kommer bli najs.
Köpte den på ett folkaforum,och har aldrig sett ett Stingerrör på nåt annat än folkor...
Tanken är att kapa blåset innan böjen och vända det så slutröret hamnar i mitten under kojan, och smeta på Stingern så den sticker ut ~15 cm.
Igår köptes färg!
Tre pressade burkar av Volvo färgkod 73, Dimgrön.
Farsan hade en dimgrön PV när jag var liten, och den kommer bli najs.
Re: Mini1000 med Webastotak.
Oney....! Jag har slaknat.
Först sovrumsrenovering, ett motorcykelfynd, två flipperspelsrenoveringar och ett porschearv senare inser jag att jag nog får skicka kojan vidare...
Vad kan vara ett rimligt pris som den står?
Motorn är lättstartad och går bra, bara uppstartad när den stått på bockar i garaget.
Nya hjulcyllar och bromsbackar runt om, nya slangar och rör. Ny huvudbromscylinder.
Tacksam för hjälp med prisbild! //Mange
Först sovrumsrenovering, ett motorcykelfynd, två flipperspelsrenoveringar och ett porschearv senare inser jag att jag nog får skicka kojan vidare...
Vad kan vara ett rimligt pris som den står?
Motorn är lättstartad och går bra, bara uppstartad när den stått på bockar i garaget.
Nya hjulcyllar och bromsbackar runt om, nya slangar och rör. Ny huvudbromscylinder.
Tacksam för hjälp med prisbild! //Mange
Senast redigerad av Sideburns den 24 juli 2017 kl. 10:21, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mini1000 med Webastotak.
åh va synd
varför inte bara behålla den, det tog mej nästan 10 år att göra min koja klar.
o jag har också varit trött på den flera gångar. då skiter man i den 1-2 år så kommer modet tillbaka
varför inte bara behålla den, det tog mej nästan 10 år att göra min koja klar.
o jag har också varit trött på den flera gångar. då skiter man i den 1-2 år så kommer modet tillbaka
TURBO ROCKS..
henriks bygg
henriks bygg
Re: Mini1000 med Webastotak.
Jo, men jag har kommit på hur jag funkar....
Om jag släpper ett projekt återkommer jag inte till det, och jag blir bara stressad av att ha ofärdiga grejer stående.
Ingen som har en priside´?
Om jag släpper ett projekt återkommer jag inte till det, och jag blir bara stressad av att ha ofärdiga grejer stående.
Ingen som har en priside´?
Re: Mini1000 med Webastotak.
Kan väl vara allt från 5 000 - 30 000, eller kanske mer beroende på köpare.