Fjädringsjustering och effekt av fel inställning, coil overs
-
- Inlägg: 350
- Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
- Ort: Ulricehamn
Fjädringsjustering och effekt av fel inställning, coil overs
Någon som har erfarenheter av att köra med coilovers?
Jag har Spax coil overs på pickupen (normal höjd) och har lite otäck känsla som jag misstänker kan bero på fel justering av fjädringen, om jag gör undanmanöver eller slalomkörning så självstyr bil väldigt mycket, kan det bli den effekten om fjädringen är för mjuk och "sätter" sig för mycket på yttehjulet?
Någon som har tipps om hur hårtfjädrarna bör spännas i normal fall, utgångsläge?
Jag har Spax coil overs på pickupen (normal höjd) och har lite otäck känsla som jag misstänker kan bero på fel justering av fjädringen, om jag gör undanmanöver eller slalomkörning så självstyr bil väldigt mycket, kan det bli den effekten om fjädringen är för mjuk och "sätter" sig för mycket på yttehjulet?
Någon som har tipps om hur hårtfjädrarna bör spännas i normal fall, utgångsläge?
-
- Inlägg: 350
- Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
- Ort: Ulricehamn
Re: Fjädringsjustering och effekt av fel inställning, coil o
Kan tilläggas att jag har ca 3,5 grader caster, 1,5 - camber, och har testat från +1mm till -1 mm toe med samma effekt.
Re: Fjädringsjustering och effekt av fel inställning, coil o
Vad har du bak ? toe in eller out ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
-
- Inlägg: 350
- Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
- Ort: Ulricehamn
Re: Fjädringsjustering och effekt av fel inställning, coil o
Om jag minns rätt så ca -0,5 bak
Re: Fjädringsjustering och effekt av fel inställning, coil o
Vad menar du med att den självstyr?
Övertstyr den, dvs bakvagnen släpper? Vill den vrida ratten själv, i så fall så den ökar eller minskar styrutslaget?
Rollar bilen mycket (lutar i svängarna)? Sätter den sig på nosen vid inbromsningar? Har den någon form av krängningshämmare?
Utan att ha förstått vad du menar tror jag inte du kommer att påverka beteendet speciellt mycket med olika toe vinklar. Däremot kanske caster och givetvis fjäderstyvhet. Ja då beroende på vad problemet är...
Övertstyr den, dvs bakvagnen släpper? Vill den vrida ratten själv, i så fall så den ökar eller minskar styrutslaget?
Rollar bilen mycket (lutar i svängarna)? Sätter den sig på nosen vid inbromsningar? Har den någon form av krängningshämmare?
Utan att ha förstått vad du menar tror jag inte du kommer att påverka beteendet speciellt mycket med olika toe vinklar. Däremot kanske caster och givetvis fjäderstyvhet. Ja då beroende på vad problemet är...
Austin Countryman 1968
-
- Inlägg: 350
- Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
- Ort: Ulricehamn
Re: Fjädringsjustering och effekt av fel inställning, coil o
Inga kränhsningshämmare monterde.
Ingen överstyrning.
Lite som du skriver så känns det som den hjälper till att styra "självstyrning"
Känns inte jätte mjuk vid inbromsning men känns som den roller över på ytterhjulet en del.
Får test och styva upp den i fram till att börja med.
Ingen överstyrning.
Lite som du skriver så känns det som den hjälper till att styra "självstyrning"
Känns inte jätte mjuk vid inbromsning men känns som den roller över på ytterhjulet en del.
Får test och styva upp den i fram till att börja med.
Re: Fjädringsjustering och effekt av fel inställning, coil o
Har du ökat spårvidden mycket? Breda hjul? Då får du väldigt hög scrubradie och såna fenomen. Samma som gör den spårkänslig på vägen.
Annars är det ju caster som ska ha mest påverkan på hur ratten vill gå tillbaka eller inte.
Annars är det ju caster som ska ha mest påverkan på hur ratten vill gå tillbaka eller inte.
Austin Countryman 1968
-
- Inlägg: 350
- Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
- Ort: Ulricehamn
Re: Fjädringsjustering och effekt av fel inställning, coil o
Har sportpack 13" hjul, ingen enormt stor scrubbradie (minns inte exakt).
Ska börja med att testa och styva till fjädringen för att se om det blir någon skillnad.
Ska börja med att testa och styva till fjädringen för att se om det blir någon skillnad.
Re: Fjädringsjustering och effekt av fel inställning, coil o
Att du skruvar på fjädertallrikarna (om de är justerbara i höjd) kommer inte att påverka något annat än bilens höjd. Fjäderns styvhet ändras inte (såvida de inte är progressiva och håller på att bottna). Om dämpningen är justerbar kan du ju testa lite där men utan att byta fjäder kommer man bara att packa ihop fjädern om man dämpar hårt). Det finns egentligen inga genvägar utan du behöver i så fall byta fjädrar för att testa. Fast innan du kostar på det är det ju läge att kolla om bilen verkligen rollar mycket. Dessutom måste man ju ha rätt balans fram/bak.
Sportpack måste ändå vara en ganska stor ändring av scrubradie jämfört med original. Jag skulle vilja påstå att roten till problemet troligen ligger där. Dock är ju mest intressant vad du kan göra åt det oavsett om det är så eller inte.
Du har rimligen bättre grepp än du skulle ha haft med originaldimension i och med att du har bredare däck, dock är bilens "handling" sämre med 13" och annan scrub.
Egentligen bör du nog flytta frågan till "rejsa.nu" men det är ju tråkigt för det finns kanske fler på detta forum som är intresserade av att veta svaret.
Sportpack måste ändå vara en ganska stor ändring av scrubradie jämfört med original. Jag skulle vilja påstå att roten till problemet troligen ligger där. Dock är ju mest intressant vad du kan göra åt det oavsett om det är så eller inte.
Du har rimligen bättre grepp än du skulle ha haft med originaldimension i och med att du har bredare däck, dock är bilens "handling" sämre med 13" och annan scrub.
Egentligen bör du nog flytta frågan till "rejsa.nu" men det är ju tråkigt för det finns kanske fler på detta forum som är intresserade av att veta svaret.
Austin Countryman 1968
Re: Fjädringsjustering och effekt av fel inställning, coil o
Fick du någon lösning med problemet? upplever lite samma sak
-
- Inlägg: 350
- Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
- Ort: Ulricehamn
Re: Fjädringsjustering och effekt av fel inställning, coil o
Nja inte fullt ut ännu, har exprimenterat lite men tiden har inte räckt riktigt, ökade castestern lite och blev lite bättre, sk göra en riktig uppmätning så jag vet vad jag har.
Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Re: Fjädringsjustering och effekt av fel inställning, coil o
Kolla att du har typ 3-5mm toe-in bak.
Sen blir styregenskaperna aldrig bra med 13"....
Sen blir styregenskaperna aldrig bra med 13"....
Modern cars are nothing but visual pollution !
-
- Inlägg: 350
- Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
- Ort: Ulricehamn
Re: Fjädringsjustering och effekt av fel inställning, coil o
Att det inte är optimalt med 13 är jag medveten om.
3-5mm då antar jag du menar total toe eller, låter mycket annars
Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
3-5mm då antar jag du menar total toe eller, låter mycket annars
Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Re: Fjädringsjustering och effekt av fel inställning, coil o
Yep,
Total toe-in (3-5mm).
Total toe-in (3-5mm).
Modern cars are nothing but visual pollution !