Ventiltätning

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Bushasse
Inlägg: 18
Blev medlem: 5 oktober 2016 kl. 12:11
Ort: Piteå

Ventiltätning

Inlägg av Bushasse »

Monterar toppen till en 850cc -68
Ventiltätningarna på dessa verkar endast innehålla o-rings varianten, frågan är hur dessa monterar, ska de på efter fjädern spännts och då precis under "clipsen" eller ska O-ringen på under "hatten" på fjädern?
Hoppas jag är någorlunda tydlig, tacksam för svar
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Ventiltätning

Inlägg av Crona »

Hej,
O-ringarna (86) skall sitta precis under tallriken som håller fast ventilclipsen se bild.
oring.JPG
oring.JPG (13.96 KiB) Visad 5500 gånger
Hur såg dina gamla ut, jag har försökt att reda ut om det verkligen var vanliga o-ringar från början mina gamla var mer som platta gummibrickor och jag har svårt att en O-ring skulle forma om sig och växa men beskedet jag fick var att O-ringarna var original NOS och det är möjligt att detta stämmer men såg det även ut så från fabrik 1968 :|

Men om du inte är så noga att allt är 110% original så är den nya typen av hatt på ventilstyrningen 1000ggr bättre när det gäller att täta mot olja men då frångår man ju originalet :mrgreen:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Ventiltätning

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
När jag byggde ny motor till fruns Morris ( BMC-A 948cc ) så var det "vanliga" o-ringar i tätningen. Vet inte så mycket mer eftersom dessa följde med när ventilerna köptes. Det har fungerat bra.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Ventiltätning

Inlägg av Crona »

Patrik, när du demonterade de gamla hur såg dessa ut var det O-ringar eller likna det med gummibrickor?
//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Ventiltätning

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Lättast är nog att beskriva dom som gummiband. Lite platta, nästan fyrkantiga i ett tvärsnitt. Men dessa var väldigt dåliga och motorn drog väldigt mycket olja, både från vevhus, ovala cylindrar, och från topp.
Bilen ska ha haft en 803cc motor från början, men den har någon gång blivit utbytt till en 948. Den har en 948 nu med. men den förra motorn var slut och troligen aldrig renoverad så tätningarna var nog från 60talet.

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Ventiltätning

Inlägg av Crona »

Jag minns inte riktigt hur mina såg ut, ev har jag dem kvar och mina var med tanke på bilens historik och mätarställning till 99% original och formen har jag svårt att se ursprungligen skulle ha varit i form av en O-ring.

Jag diskutera detta även med JANA minns jag, men jag blev aldrig övertygad och är därför fortfarande nyfiken :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Ventiltätning

Inlägg av Crona »

Patrik,
Glöm vad jag skrev om gummibrickor, som du skriver så var det kantiga typ små gummiband omkring 2mm med 90 graders kanter som satt monterat original.
Har letat idag i garaget har svårt att tro att jag kastat något men jag hittar dem inte :(

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar