Slirande koppling efter vinteride

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Slirande koppling efter vinteride

Inlägg av Gerry »

Jaha. nya bekymmer :roll:

Nu har även den andra kojan vaknat från vinteride. Men den verkar inte ha vaknat på rätt sida, för nu vill inte kopplingen greppa helt vid gaspådrag.
Allt fungerade fint i höstas, och det lär inte bero på att det tillkommit 50 vilda hästar.

Det är en org. 1000cc med Pre-verto.
Jag har testat att skruva ut/in "stopp skruven" ett varv, men ingen skillnad.
Just nu är jag lite osäker på hur jag ska göra.
- Ge mig på justerskruven och kanske skruva bort mig helt?
- Byta slangen mellan huvud och slavcylinder för att utesluta den?
- Låtsas som att det regnar och hoppas att det håller att slira mig till Norge-träffen + MCS-sommarträff & hem igen...
- Hitta någon gammal bilverkstad i närheten som har koll på gamla grejer (eller någon här på forumet som är i närheten??) .

Någon som har tips?
(Jag har läst flera trådar ang. kopplingsproblem men ingen som har fått problem utan att själv bytt/skruvat med kopplingen innan)
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Slirande koppling efter vinteride

Inlägg av Sundblad »

Har du kollat så det är ordentligt med vätska i huvudcylindern? Lufta?
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Slirande koppling efter vinteride

Inlägg av Gerry »

Bra idé, det har jag missat att kolla.

Jag var helt inställd på att det borde bli tvärtom då, alltså att den inte skulle koppla ur om det var luft i systemet.
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Slirande koppling efter vinteride

Inlägg av Gerry »

Kan man på något sätt se om det kommit in olja på lamellen?
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Slirande koppling efter vinteride

Inlägg av Magna-Flash »

Under motorn, på kopplingshuset, ska det hänga ut en saxpinne och dingla omkring i ett hål. Ser vid första anblick ut som att den inte ska vara där eller att nåt är fel... Men - syftet med den är att hålla hålet (som är ett dräneringshål för kopplingsdamm och olja) öppet, just genom att dingla omkring. Hänger det nån droppe olja på saxpinnen kan man anta att vevaxeltätningen inte gör sitt jobb. Och då lär risken för olja på lamellen vara överhängande...


Sent from my iPhone using Tapatalk
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Slirande koppling efter vinteride

Inlägg av minitokig »

jag skulle kolla dessa saker först:
-axeln som går in igenom kåpan, den brukar ärga och kan gå trögt
-slangen, de brukar svälla inuti och fungera som backventil, foten klarar av att pressa vätska igenom men fjädern klarar ej trycka tillbaka.


lycka till
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Slirande koppling efter vinteride

Inlägg av Gerry »

I förra veckan bytte jag slangen.
Det var inte den.. eller iaf inte bara den. :)

Så nu blir det att smörja där det går att komma åt, testa att justera lite & sen köra så långt det håller :roll:

Förhoppningsvis ses vi på NMM & Sommarträffen i Motala
(Eller så står jag någonstans utmed vägen)

((Kanske lika bra att jag bjuder in till lite camping-meck för dem som vill redan nu = Ser ni mig på träffen & har bra förslag så är ni välkomna att skruva :wink: ))

//Gerry
CPY 949
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Slirande koppling efter vinteride

Inlägg av Hollywood Vampire »

Låter lite, enligt din beskrivning, som olja på lamellen.. Hade en spännande upplevelse med detta med en bil du säkert känner till ;) Mest komiska var möte med buss/lastbil då rusade varvtalet upp. O m det nu skulle visa sig vara olja på lamellen (efter att du smort och testat justering utan framgång) Skulle en quick-fix för att ta sig till/från träffen vara en spray som Camaro Cup åkarna använde när det drittla olja på deras lamell..

Sprayen var en klibbig historia som sprayades in i kopplingshuset när motorn stod på tomgång, märket var Würth.. Men jag kommer fan inte ihåg vad det ursprungliga ändamålet med den sprayen var.. Funkade fint på samtliga Camaro bilar i slutet av säsongen som slirade på kopplingen ;) (jag var med som en slags allt-i-allo + 3/4 dels mek på en Camaro Cup bil för en 15 år sedan) Någon annan här på forumet kanske vet vilken spray jag syftar till?
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Slirande koppling efter vinteride

Inlägg av Gerry »

Det fick bli bräkleen / bromsrengöring.
Jag tog bort den lilla plåten som sitter längst upp på svepet & under tiden kompisen höll ner kopplingen så blåste jag in bräkleen.
Ett par drag på starten & mera smörj....och en ordentlig dusch till..

Sen blev det en sväng i stan & nu lyckades jag inte få kopplingen att slira :D
Nu vet jag inte hur länge det håller, men just nu känns det bra.

:rivstart:
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Slirande koppling efter vinteride

Inlägg av crowan »

Gött! Köp en extra flaska :-)
clubman 1330
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Slirande koppling efter vinteride

Inlägg av Gerry »

Redan gjort :D
(Köper ju alltid två av det mesta)
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Slirande koppling efter vinteride

Inlägg av crowan »

När man kör Grand Tourer kör man bara med en av allt. Bensinpump, vipparmsbrygga mm
clubman 1330
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Slirande koppling efter vinteride

Inlägg av Cooper-74 »

crowan skrev:När man kör Grand Tourer kör man bara med en av allt. Bensinpump
Du menar den som sitter i bilen?
Inte en i reserv utifallatt.. :wink: :wink: :wink:

Krånglet Gerry beskriver har det råkats ut för, inte min bil men..
Det tömdes då sisådär en liter avfettning i samma hål, följt av en kanna vatten.
Det sista var dumt :roll: Urtrampningslagret skar nämligen sen. I centrala Göteborg.
Ni kan tro folk tittar när det står en koja vid trafikljuset som skriker metalliskt i högan sky :lol:
Men snabbfixet gjorde att vi tog oss hem från onsdagsträffen.
Jäpp, vi körde från nordvästskåne till Gbg och hem igen för deras lokala onsdagsträff :D

Sen finns det ju en sensmoral: kojan det kördes där kopplingen slirade var en Clubman!
Hade aldrig hänt med en rundnos :mrgreen:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Slirande koppling efter vinteride

Inlägg av crowan »

Sensmoralen måste väl vara att du alltid kommer hem i en Clubman :-)
clubman 1330
swedishwiking
Inlägg: 19
Blev medlem: 3 december 2015 kl. 10:03

Re: Slirande koppling efter vinteride

Inlägg av swedishwiking »

Hänger med på tråden... Min gamla 850 har slirat friskt på kopplingen. Har nu helrenoverat bägge hydraulcylindrana (honat + nya packningar), bytt gummislangen och sedan justerat in 1,5 mm mellan en helt utdragen kopplingsarm och justerskruven. Justerade sedan muttern på den ingående axeln enligt mekhandbok.
Har i skrivande stund inte testat bilen men kan vid "torrkörning" konstatera att ingreppet sker först när man tryckt ner pedalen halvvägs.
Är detta normalt? Om man skulle vilja ha ingreppet längre upp, vilken av justeringarna använder jag då?
Jag vill naturligtvis uttömma alla felkällor innan jag ställer mej och byter koppling..
Skriv svar