Slirande koppling efter vinteride
Slirande koppling efter vinteride
Jaha. nya bekymmer
Nu har även den andra kojan vaknat från vinteride. Men den verkar inte ha vaknat på rätt sida, för nu vill inte kopplingen greppa helt vid gaspådrag.
Allt fungerade fint i höstas, och det lär inte bero på att det tillkommit 50 vilda hästar.
Det är en org. 1000cc med Pre-verto.
Jag har testat att skruva ut/in "stopp skruven" ett varv, men ingen skillnad.
Just nu är jag lite osäker på hur jag ska göra.
- Ge mig på justerskruven och kanske skruva bort mig helt?
- Byta slangen mellan huvud och slavcylinder för att utesluta den?
- Låtsas som att det regnar och hoppas att det håller att slira mig till Norge-träffen + MCS-sommarträff & hem igen...
- Hitta någon gammal bilverkstad i närheten som har koll på gamla grejer (eller någon här på forumet som är i närheten??) .
Någon som har tips?
(Jag har läst flera trådar ang. kopplingsproblem men ingen som har fått problem utan att själv bytt/skruvat med kopplingen innan)
Nu har även den andra kojan vaknat från vinteride. Men den verkar inte ha vaknat på rätt sida, för nu vill inte kopplingen greppa helt vid gaspådrag.
Allt fungerade fint i höstas, och det lär inte bero på att det tillkommit 50 vilda hästar.
Det är en org. 1000cc med Pre-verto.
Jag har testat att skruva ut/in "stopp skruven" ett varv, men ingen skillnad.
Just nu är jag lite osäker på hur jag ska göra.
- Ge mig på justerskruven och kanske skruva bort mig helt?
- Byta slangen mellan huvud och slavcylinder för att utesluta den?
- Låtsas som att det regnar och hoppas att det håller att slira mig till Norge-träffen + MCS-sommarträff & hem igen...
- Hitta någon gammal bilverkstad i närheten som har koll på gamla grejer (eller någon här på forumet som är i närheten??) .
Någon som har tips?
(Jag har läst flera trådar ang. kopplingsproblem men ingen som har fått problem utan att själv bytt/skruvat med kopplingen innan)
Re: Slirande koppling efter vinteride
Har du kollat så det är ordentligt med vätska i huvudcylindern? Lufta?
BMC Mini 1000 -70
Re: Slirande koppling efter vinteride
Bra idé, det har jag missat att kolla.
Jag var helt inställd på att det borde bli tvärtom då, alltså att den inte skulle koppla ur om det var luft i systemet.
Jag var helt inställd på att det borde bli tvärtom då, alltså att den inte skulle koppla ur om det var luft i systemet.
Re: Slirande koppling efter vinteride
Kan man på något sätt se om det kommit in olja på lamellen?
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: Slirande koppling efter vinteride
Under motorn, på kopplingshuset, ska det hänga ut en saxpinne och dingla omkring i ett hål. Ser vid första anblick ut som att den inte ska vara där eller att nåt är fel... Men - syftet med den är att hålla hålet (som är ett dräneringshål för kopplingsdamm och olja) öppet, just genom att dingla omkring. Hänger det nån droppe olja på saxpinnen kan man anta att vevaxeltätningen inte gör sitt jobb. Och då lär risken för olja på lamellen vara överhängande...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Re: Slirande koppling efter vinteride
jag skulle kolla dessa saker först:
-axeln som går in igenom kåpan, den brukar ärga och kan gå trögt
-slangen, de brukar svälla inuti och fungera som backventil, foten klarar av att pressa vätska igenom men fjädern klarar ej trycka tillbaka.
lycka till
-axeln som går in igenom kåpan, den brukar ärga och kan gå trögt
-slangen, de brukar svälla inuti och fungera som backventil, foten klarar av att pressa vätska igenom men fjädern klarar ej trycka tillbaka.
lycka till
Re: Slirande koppling efter vinteride
I förra veckan bytte jag slangen.
Det var inte den.. eller iaf inte bara den.
Så nu blir det att smörja där det går att komma åt, testa att justera lite & sen köra så långt det håller
Förhoppningsvis ses vi på NMM & Sommarträffen i Motala
(Eller så står jag någonstans utmed vägen)
((Kanske lika bra att jag bjuder in till lite camping-meck för dem som vill redan nu = Ser ni mig på träffen & har bra förslag så är ni välkomna att skruva ))
//Gerry
CPY 949
Det var inte den.. eller iaf inte bara den.
Så nu blir det att smörja där det går att komma åt, testa att justera lite & sen köra så långt det håller
Förhoppningsvis ses vi på NMM & Sommarträffen i Motala
(Eller så står jag någonstans utmed vägen)
((Kanske lika bra att jag bjuder in till lite camping-meck för dem som vill redan nu = Ser ni mig på träffen & har bra förslag så är ni välkomna att skruva ))
//Gerry
CPY 949
- Hollywood Vampire
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
- Ort: Nyköping
Re: Slirande koppling efter vinteride
Låter lite, enligt din beskrivning, som olja på lamellen.. Hade en spännande upplevelse med detta med en bil du säkert känner till Mest komiska var möte med buss/lastbil då rusade varvtalet upp. O m det nu skulle visa sig vara olja på lamellen (efter att du smort och testat justering utan framgång) Skulle en quick-fix för att ta sig till/från träffen vara en spray som Camaro Cup åkarna använde när det drittla olja på deras lamell..
Sprayen var en klibbig historia som sprayades in i kopplingshuset när motorn stod på tomgång, märket var Würth.. Men jag kommer fan inte ihåg vad det ursprungliga ändamålet med den sprayen var.. Funkade fint på samtliga Camaro bilar i slutet av säsongen som slirade på kopplingen (jag var med som en slags allt-i-allo + 3/4 dels mek på en Camaro Cup bil för en 15 år sedan) Någon annan här på forumet kanske vet vilken spray jag syftar till?
Sprayen var en klibbig historia som sprayades in i kopplingshuset när motorn stod på tomgång, märket var Würth.. Men jag kommer fan inte ihåg vad det ursprungliga ändamålet med den sprayen var.. Funkade fint på samtliga Camaro bilar i slutet av säsongen som slirade på kopplingen (jag var med som en slags allt-i-allo + 3/4 dels mek på en Camaro Cup bil för en 15 år sedan) Någon annan här på forumet kanske vet vilken spray jag syftar till?
Re: Slirande koppling efter vinteride
Det fick bli bräkleen / bromsrengöring.
Jag tog bort den lilla plåten som sitter längst upp på svepet & under tiden kompisen höll ner kopplingen så blåste jag in bräkleen.
Ett par drag på starten & mera smörj....och en ordentlig dusch till..
Sen blev det en sväng i stan & nu lyckades jag inte få kopplingen att slira
Nu vet jag inte hur länge det håller, men just nu känns det bra.
Jag tog bort den lilla plåten som sitter längst upp på svepet & under tiden kompisen höll ner kopplingen så blåste jag in bräkleen.
Ett par drag på starten & mera smörj....och en ordentlig dusch till..
Sen blev det en sväng i stan & nu lyckades jag inte få kopplingen att slira
Nu vet jag inte hur länge det håller, men just nu känns det bra.
Re: Slirande koppling efter vinteride
Redan gjort
(Köper ju alltid två av det mesta)
(Köper ju alltid två av det mesta)
Re: Slirande koppling efter vinteride
När man kör Grand Tourer kör man bara med en av allt. Bensinpump, vipparmsbrygga mm
clubman 1330
Re: Slirande koppling efter vinteride
Du menar den som sitter i bilen?crowan skrev:När man kör Grand Tourer kör man bara med en av allt. Bensinpump
Inte en i reserv utifallatt..
Krånglet Gerry beskriver har det råkats ut för, inte min bil men..
Det tömdes då sisådär en liter avfettning i samma hål, följt av en kanna vatten.
Det sista var dumt Urtrampningslagret skar nämligen sen. I centrala Göteborg.
Ni kan tro folk tittar när det står en koja vid trafikljuset som skriker metalliskt i högan sky
Men snabbfixet gjorde att vi tog oss hem från onsdagsträffen.
Jäpp, vi körde från nordvästskåne till Gbg och hem igen för deras lokala onsdagsträff
Sen finns det ju en sensmoral: kojan det kördes där kopplingen slirade var en Clubman!
Hade aldrig hänt med en rundnos
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: Slirande koppling efter vinteride
Sensmoralen måste väl vara att du alltid kommer hem i en Clubman
clubman 1330
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 3 december 2015 kl. 10:03
Re: Slirande koppling efter vinteride
Hänger med på tråden... Min gamla 850 har slirat friskt på kopplingen. Har nu helrenoverat bägge hydraulcylindrana (honat + nya packningar), bytt gummislangen och sedan justerat in 1,5 mm mellan en helt utdragen kopplingsarm och justerskruven. Justerade sedan muttern på den ingående axeln enligt mekhandbok.
Har i skrivande stund inte testat bilen men kan vid "torrkörning" konstatera att ingreppet sker först när man tryckt ner pedalen halvvägs.
Är detta normalt? Om man skulle vilja ha ingreppet längre upp, vilken av justeringarna använder jag då?
Jag vill naturligtvis uttömma alla felkällor innan jag ställer mej och byter koppling..
Har i skrivande stund inte testat bilen men kan vid "torrkörning" konstatera att ingreppet sker först när man tryckt ner pedalen halvvägs.
Är detta normalt? Om man skulle vilja ha ingreppet längre upp, vilken av justeringarna använder jag då?
Jag vill naturligtvis uttömma alla felkällor innan jag ställer mej och byter koppling..