Nybliven miniägare, hej på er!

Prata om vad du vill
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Nybliven miniägare, hej på er!

Inlägg av Bushido »

God kväll gott folk!

Anton heter jag, nybliven miniägare och således ny på detta forum! Tänkte mest bara säga hej, presentera mig och min bil ifall någon är nyfiken :D
DSC_0027.JPG
DSC_0026.JPG
DSC_0031.JPG
Det rör sig då alltså om en Austin Mini 1000 från -74. Skicket är väl sådär får jag erkänna, en del rost på de vanliga ställena, lacken är i dåligt skick etc etc, men motorn verkar frisk trots att den gått rätt långt (17000 mil på mätaren)!

Planen på kort sikt är att åtgärda rosten och lacka om henne samt att piffa upp kylsystemet då jag upplever att hon går lite varm ibland (hon kokar dock inte), planen på lång sikt är att eventuellt någon gång i framtiden hiva i en MC-motor... :D Vi får se vart det slutar :D

Jag är helt ny inom minikretsen så jag hoppas ni har överseende med en och annan dum fråga :)

Väl mött!

Mvh Anton
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Nybliven miniägare, hej på er!

Inlägg av Bushido »

Här är ett par bilder på interiören och motorn också :)
DSC_0042.JPG
DSC_0032.JPG
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Nybliven miniägare, hej på er!

Inlägg av Cooper-74 »

Bilen känns igen även om ägaren är ny.
Men minns den nog mest från någon blocket annons, lackschemat är lite speciellt och rätt fräckt!
BWA 6x10 är heller inte det vanligaste.
Kör så det ryker! :D
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Nybliven miniägare, hej på er!

Inlägg av Bushido »

Cooper-74 skrev:Bilen känns igen även om ägaren är ny.
Men minns den nog mest från någon blocket annons, lackschemat är lite speciellt och rätt fräckt!
BWA 6x10 är heller inte det vanligaste.
Kör så det ryker! :D
Stämmer bra det, jag är pinfärsk ny ägare på bilen och den låg mycket riktigt på blocket för bara några dagar sen!
Jag gillar lacken, men tyvärr är den i dåligt skick, har spruckit upp och krakelerat på flera ställen där det också börjat rosta... Rost är något jag avskyr och jag kommer försöka utrota den grundligt, men det kommer innebära att en stor portion av lacken stryker med... JAg vet inte om jag försöker återställa den eller om jag helt enkelt lägger över en ny enklare lack. Det viktigaste är att jag får bukt med rosten så att inte min fina lilla bil tynar bort :)

Tackar, det ska jag! :D
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Nybliven miniägare, hej på er!

Inlägg av Cooper-74 »

Var flera år sen den annons ja mindes!
Men om det missades häromdan visar det att du var på hugget!
Bra! För då är du säkert entusiastisk och tar hand om den :D

Men kör hellre en sommar och njut(?) innan du river ner den i atomer, som många tyvärr gör direkt.
Hellre en halvrisig besiktigad på vägen än en "ska bli den finaste som finns" i smådelar i nåt fuktigt lagerutrymme..

Å ja ska besiktiga min Countryman i år, tror jag..... :roll: :lol:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Nybliven miniägare, hej på er!

Inlägg av Bushido »

Cooper-74 skrev:Var flera år sen den annons ja mindes!
Men om det missades häromdan visar det att du var på hugget!
Bra! För då är du säkert entusiastisk och tar hand om den :D

Men kör hellre en sommar och njut(?) innan du river ner den i atomer, som många tyvärr gör direkt.
Hellre en halvrisig besiktigad på vägen än en "ska bli den finaste som finns" i smådelar i nåt fuktigt lagerutrymme..

Å ja ska besiktiga min Countryman i år, tror jag..... :roll: :lol:
Ah ok, då var det kanske när ägaren som lackade om bilen sålde den :)

Tack! Jag ska göra mitt bästa! :D

Det har du ju helt rätt i! Först och främst ska jag åtgärda rosten, och jag måste se till att bättra på kylningen så att det mest kritiska är omhändertaget så att bilen inte sönderfaller ytterligare. Men jag tänkte inte riva ner bilen i molekyler utan bara pyssla lite efterhand. Främst vill man ju köra, inte skruva :D
Bushido
Inlägg: 31
Blev medlem: 1 juni 2016 kl. 11:41
Ort: Halmstad

Re: Nybliven miniägare, hej på er!

Inlägg av Bushido »

Upptäckte när jag började slipa att bilen blivit rostlagad vid tidigare tillfälle, och då inte ordentligt utan endast med spackel vilket innebar att stora öppna hål öppnades upp i båda framskärmarna... :( Hade inte riktigt väntat mig att det skulle vara fullt så illa, frågan är om det här går att rädda på något vettigt sätt... :cry:
13383776_624233634391173_1690518076_o.jpg
Skriv svar