Mini1968
Re: Mini1968
Jo hej på er efter en skön semester!!
Har läst och imponerats över vissa medlemmars arbetsiver under sommaren. Själv har jag tagit det lugnt... jo faktiskt så lugnt att det de facto inte hänt ett jota! Ser nu faktiskt fram mot normala rutiner med mindre Vindimma och grillat...
Var och tittade till kombin igår och blev nästan smått förundrad över allt som gjorts ändå! Ska nu inleda min fortsatta strävan att skruva ihop den för lite "roadtest" innan finish. Kommer att ta lite tid innan man hittar tillbaka var man var i arbetet Det enda jag känner en viss oro över är att jag bytt boende. Ni vet allt som ska göras innan man kommer till ro... f-n också vad tiden ska räcka till mycket. Många fina projekt stannar ju av och i värsta fall sälj pga detta. Puh, hoppas att man inte går i den fällan!
Sommaren har dock inte varit helt fri från att ratta vagnar från öriket... Har blitt några mil i E-typen.
Med smått vänliga hälsningar från norr....
PS. Det har släppts några nya avsnitt i "Projekt Binky" på Youtube! ... ni vet de smått sjuka engelsmännen som monterar drivlina från Celica 4WD! Kolla in detta å njut! DS.
Har läst och imponerats över vissa medlemmars arbetsiver under sommaren. Själv har jag tagit det lugnt... jo faktiskt så lugnt att det de facto inte hänt ett jota! Ser nu faktiskt fram mot normala rutiner med mindre Vindimma och grillat...
Var och tittade till kombin igår och blev nästan smått förundrad över allt som gjorts ändå! Ska nu inleda min fortsatta strävan att skruva ihop den för lite "roadtest" innan finish. Kommer att ta lite tid innan man hittar tillbaka var man var i arbetet Det enda jag känner en viss oro över är att jag bytt boende. Ni vet allt som ska göras innan man kommer till ro... f-n också vad tiden ska räcka till mycket. Många fina projekt stannar ju av och i värsta fall sälj pga detta. Puh, hoppas att man inte går i den fällan!
Sommaren har dock inte varit helt fri från att ratta vagnar från öriket... Har blitt några mil i E-typen.
Med smått vänliga hälsningar från norr....
PS. Det har släppts några nya avsnitt i "Projekt Binky" på Youtube! ... ni vet de smått sjuka engelsmännen som monterar drivlina från Celica 4WD! Kolla in detta å njut! DS.
Re: Mini1968
Tada!!!
Efter allt strul med vänster svingarm skickade ju Jana en ny axel. Hälsade på kompisen på jobbet där de har en finfin svarv. Skavde av några mm å tiondelar å vips så var axialspelet perfekt! Har idag monterat svingarmen.. å av bara farten satt allt där! Imorgon ska hubben å handbromsvajern monteras samt trumman... Jag känner mig nöjd att allt bara hoppade på plats
det är inte bra att saker står för länge... djäklar vad jag fick dubbelkolla vad jag gjort/ inte gjort!
Efter allt strul med vänster svingarm skickade ju Jana en ny axel. Hälsade på kompisen på jobbet där de har en finfin svarv. Skavde av några mm å tiondelar å vips så var axialspelet perfekt! Har idag monterat svingarmen.. å av bara farten satt allt där! Imorgon ska hubben å handbromsvajern monteras samt trumman... Jag känner mig nöjd att allt bara hoppade på plats
det är inte bra att saker står för länge... djäklar vad jag fick dubbelkolla vad jag gjort/ inte gjort!
Re: Mini1968
Lite bling!
Medan jag funderar ut vad min nästa order till Minispares skall innehålla får man pyssla med lite annat. Jag funderar bland annat på om man skulle beställa fälgar å däck.... och i så fall vilka!? Jag kommer självklart att hålla mig till 10" men valet står mellan klassiska minilights eller Cooper plåtfälg 4,5"... å i så fall silver el vit? Bilen kommer fortsatt ha röd inredning men kanske "Iris blue" med gräddvitt tak ska laddas i sprutkoppen. Hm inga direkta problem då man inte riktigt är där än
Beställde i alla fall nya plåtar från Transportstyrelsen. Tog den vanliga enradiga men funderade om man skulle pröva å ansöka om en "MC-skylt" fram... någon som prövat? Låg i lådan efter ett par dagar. Tyvärr följer inte längre skruvkittet med då de flesta har det superfula plastramarna man monterar skylten i... dessa tar jag inte i med tång! Googlade lite och hittade en firma som säljer dessa skruv-kit med plasthattar.... tyvärr var det dock spårskruv men "one-way skalle", dvs att man kan montera dem med mejsel men måste ta vinkelslip för demontering! Slutade med att jag tog vanlig M6 spårskruv, dock rostfri!
Här börjar rumpan bli klar!
Monterade först u-plåtlisten som skyddar/döljer fogen mellan insteg och underplåt.. sen mina nya stötfångare. Blev lite pyssel med att justera bakdörrarna för att de skulle gå fria från stötfångarna och sitta jämt.... sen regplåtshållaren med sina underbara Lucas D-shape... inte äkta Lucas men de fina repro i metall å glas!
/ Micke
Medan jag funderar ut vad min nästa order till Minispares skall innehålla får man pyssla med lite annat. Jag funderar bland annat på om man skulle beställa fälgar å däck.... och i så fall vilka!? Jag kommer självklart att hålla mig till 10" men valet står mellan klassiska minilights eller Cooper plåtfälg 4,5"... å i så fall silver el vit? Bilen kommer fortsatt ha röd inredning men kanske "Iris blue" med gräddvitt tak ska laddas i sprutkoppen. Hm inga direkta problem då man inte riktigt är där än
Beställde i alla fall nya plåtar från Transportstyrelsen. Tog den vanliga enradiga men funderade om man skulle pröva å ansöka om en "MC-skylt" fram... någon som prövat? Låg i lådan efter ett par dagar. Tyvärr följer inte längre skruvkittet med då de flesta har det superfula plastramarna man monterar skylten i... dessa tar jag inte i med tång! Googlade lite och hittade en firma som säljer dessa skruv-kit med plasthattar.... tyvärr var det dock spårskruv men "one-way skalle", dvs att man kan montera dem med mejsel men måste ta vinkelslip för demontering! Slutade med att jag tog vanlig M6 spårskruv, dock rostfri!
Här börjar rumpan bli klar!
Monterade först u-plåtlisten som skyddar/döljer fogen mellan insteg och underplåt.. sen mina nya stötfångare. Blev lite pyssel med att justera bakdörrarna för att de skulle gå fria från stötfångarna och sitta jämt.... sen regplåtshållaren med sina underbara Lucas D-shape... inte äkta Lucas men de fina repro i metall å glas!
/ Micke
Re: Mini1968
och....
nu har jag lagt in ljuddämpningsmattorna och innermattor på det. Rutorna hoppade i men jag har inte köpt nya lister... ingen idé att sätta nya innan jag river igen för lackering. Har nu renoverat hela lägenheten, VIPS vad mycket tid man får över till kojan! Ska nu försöka att vara lite mer flitig att uppdatera. Bilder kommer!
/Micke
nu har jag lagt in ljuddämpningsmattorna och innermattor på det. Rutorna hoppade i men jag har inte köpt nya lister... ingen idé att sätta nya innan jag river igen för lackering. Har nu renoverat hela lägenheten, VIPS vad mycket tid man får över till kojan! Ska nu försöka att vara lite mer flitig att uppdatera. Bilder kommer!
/Micke
Re: Mini1968
Kul att du fått lite tid över till bilen också. Ser fram mot fler framsteg!
Själv har jag äntligen provstartat efter att ha renoverat (och portat) toppen samt bytt en massa andra saker överallt i bilen för en mindre förmögenhet. Chassiet är i praktiken nytt och hela bromssystemet är bytt bortsett från vissa bromsrör. Fick dock läck i mellan bromsröret och vänster bromsslang fram så någon provkörning blev det inte. Får kona till ett nytt rör efter ett besök i bilreservdelsaffären för att skaffa nytt rör på metervara.
Själv har jag äntligen provstartat efter att ha renoverat (och portat) toppen samt bytt en massa andra saker överallt i bilen för en mindre förmögenhet. Chassiet är i praktiken nytt och hela bromssystemet är bytt bortsett från vissa bromsrör. Fick dock läck i mellan bromsröret och vänster bromsslang fram så någon provkörning blev det inte. Får kona till ett nytt rör efter ett besök i bilreservdelsaffären för att skaffa nytt rör på metervara.
Austin Countryman 1968
Re: Mini1968
Vad trevligt!!! Bilder!!!???tvr skrev:Kul att du fått lite tid över till bilen också. Ser fram mot fler framsteg!
Själv har jag äntligen provstartat efter att ha renoverat (och portat) toppen samt bytt en massa andra saker överallt i bilen för en mindre förmögenhet. Chassiet är i praktiken nytt och hela bromssystemet är bytt bortsett från vissa bromsrör. Fick dock läck i mellan bromsröret och vänster bromsslang fram så någon provkörning blev det inte. Får kona till ett nytt rör efter ett besök i bilreservdelsaffären för att skaffa nytt rör på metervara.
Re: Mini1968
Tisdag och lite tid till lunchmek.
Det var längesedan det var en helbild.... så ser hon ut, dammig efter ett halvår utan uppmärksamhet.
Blev sugen att ta bort den ratt som monterades, enligt förra ägaren, i slutet av 70-talet.... det är någon typ av "OK-ratt". Är det någon som är intresserad så skänker jag den, skulle nog passa i ett retrobygge a la 70´s. Lite sprucken... men räddningsbar?
Nya prylar från ebay, LUCAS! Härligt att få byta ut den gamla spaken som kändes allt annat än distinkt. Den passade som ett smäck! Enda skillnaden mot den gamla var att "niten" i änden av knoppen var i svart plast.... sparar den gamla så får vi se om jag pillar dit den i metall....
Så blev det med original-ratten på plats... satte även in en ny Steering-cowl då den gamla var sprucken... när man sätter sig i påminns man om busskänslan med ratten och vinkeln på stången
Nu ska jag sätta i lite mer inredning... ja den ÄR sliten men i alla fall ursprunglig. Allt finns kvar och det känns ju ändå OK med tanke på att finish på lack osv stämmer överens. sen var det ju mest för att få ut bilen på vägen... sjutton vad tiden går!
Ha en trevlig kväll.... och tack för pepp!
/ Mikael i Umeå
Det var längesedan det var en helbild.... så ser hon ut, dammig efter ett halvår utan uppmärksamhet.
Blev sugen att ta bort den ratt som monterades, enligt förra ägaren, i slutet av 70-talet.... det är någon typ av "OK-ratt". Är det någon som är intresserad så skänker jag den, skulle nog passa i ett retrobygge a la 70´s. Lite sprucken... men räddningsbar?
Nya prylar från ebay, LUCAS! Härligt att få byta ut den gamla spaken som kändes allt annat än distinkt. Den passade som ett smäck! Enda skillnaden mot den gamla var att "niten" i änden av knoppen var i svart plast.... sparar den gamla så får vi se om jag pillar dit den i metall....
Så blev det med original-ratten på plats... satte även in en ny Steering-cowl då den gamla var sprucken... när man sätter sig i påminns man om busskänslan med ratten och vinkeln på stången
Nu ska jag sätta i lite mer inredning... ja den ÄR sliten men i alla fall ursprunglig. Allt finns kvar och det känns ju ändå OK med tanke på att finish på lack osv stämmer överens. sen var det ju mest för att få ut bilen på vägen... sjutton vad tiden går!
Ha en trevlig kväll.... och tack för pepp!
/ Mikael i Umeå
Re: Mini1968
Det är snyggt med originalratt!Fast den gamla var i och för sig cool den med. Jag har en Motoplus från 1970 i min.
Vad är det för färg på sätena i din bil? Det lilla man ser på bilden verkar rött.
En sats nya mattor brukar kunna lyfta känslan inuti bilen också. Fast vem levererar såna med bra kvalité och pris?
Har dåligt med presentabla bilder från min. Vit bil med svarta detaljer i ett halvbra upplyst garage fungerar dåligt ihop med mobilkamera. Ännu värre blir det när man fotar under bilen
Jag trådkapar väl lite ändå och lägger in en sidovy som inspiration till hur en (nästan) körklar bil kan se ut.
Vad är det för färg på sätena i din bil? Det lilla man ser på bilden verkar rött.
En sats nya mattor brukar kunna lyfta känslan inuti bilen också. Fast vem levererar såna med bra kvalité och pris?
Har dåligt med presentabla bilder från min. Vit bil med svarta detaljer i ett halvbra upplyst garage fungerar dåligt ihop med mobilkamera. Ännu värre blir det när man fotar under bilen
Jag trådkapar väl lite ändå och lägger in en sidovy som inspiration till hur en (nästan) körklar bil kan se ut.
Austin Countryman 1968
Re: Mini1968
Tack för inspirationen Den ser ju jättefin ut! Hoppas att det blir köra av i sommar...tvr skrev:Det är snyggt med originalratt!Fast den gamla var i och för sig cool den med. Jag har en Motoplus från 1970 i min.
Vad är det för färg på sätena i din bil? Det lilla man ser på bilden verkar rött.
En sats nya mattor brukar kunna lyfta känslan inuti bilen också. Fast vem levererar såna med bra kvalité och pris?
Har dåligt med presentabla bilder från min. Vit bil med svarta detaljer i ett halvbra upplyst garage fungerar dåligt ihop med mobilkamera. Ännu värre blir det när man fotar under bilen
Jag trådkapar väl lite ändå och lägger in en sidovy som inspiration till hur en (nästan) körklar bil kan se ut.
Re: Mini1968
Blåst på luftning....
Idag skulle bromssystemet äntligen luftas. Det mesta är nytt förutom huvudcyllen samt vissa bitar fram. Nåväl, provade den "pip" för tryckluftsluftning jag tillverkat, se tidigare inlägg, och det verkade fungera bra. Höger fram blev det problem... strömmade bara ut lite vätska. Tog hjälp av min kära särbo som välvilligt placerade sig bakom ratten för lite "pedal-pumping" . Efter lite försök så är det bara att inse fakta; där har vi trubbel! Tänkte på det som bla "Hollywood Vampire" tidigare skrivit i forumet.... förmodligen är det så att den högra bromsslangen svullit igen eller imploderat, på insidan. Blir sur på mig själv att jag inte bytte dem... de såg ju så fina ut trumman blev låst och det tyder ju på att beläggen inte fjädrar tillbaka... stopp någonstans.
Imorgon skall jag demontera slangen för att kolla om den är tät.... hoppas att det är så...så att det inte är problem med de nya bromscylindrarna. Uppdatering kommer!
// Mikael
Idag skulle bromssystemet äntligen luftas. Det mesta är nytt förutom huvudcyllen samt vissa bitar fram. Nåväl, provade den "pip" för tryckluftsluftning jag tillverkat, se tidigare inlägg, och det verkade fungera bra. Höger fram blev det problem... strömmade bara ut lite vätska. Tog hjälp av min kära särbo som välvilligt placerade sig bakom ratten för lite "pedal-pumping" . Efter lite försök så är det bara att inse fakta; där har vi trubbel! Tänkte på det som bla "Hollywood Vampire" tidigare skrivit i forumet.... förmodligen är det så att den högra bromsslangen svullit igen eller imploderat, på insidan. Blir sur på mig själv att jag inte bytte dem... de såg ju så fina ut trumman blev låst och det tyder ju på att beläggen inte fjädrar tillbaka... stopp någonstans.
Imorgon skall jag demontera slangen för att kolla om den är tät.... hoppas att det är så...så att det inte är problem med de nya bromscylindrarna. Uppdatering kommer!
// Mikael
Re: Mini1968
Bromsar; Felsök!
Ja, det var höger fram som det strulade. Monterade bort bromsljuskontakten nere under kopplingens justeringsbult. lyfte sedan helt enkelt rören åt sidan. Monterade hylsa med spärrskaft på muttern som håller bromsslangen och förberedde mig på en brottningsmatch... MEN den spann loss hur enkelt som helst. Lite förvånande då de flesta av dessa sitter utav bara h....
Efter att ha torkat bort det värsta av bromsoljan var det bara att provblåsa. Den var heltät! Skönt ändå att hitta felet direkt... slippa demontera än mer.
När man ändå var ombytt fanns det tid över att pröva det nya avgassystemet från Minispares. Jag köpte ett med dubbla dämpare samt en massa bitar för upphängning. Det system som satt på bilen då jag köpte var helt nytt.... förstår eg inte varför jag köpte ett till . Nåja, det hade monterats av tidigare ägare och saknade upphängningen som sitter i främre delen av bakramen... det var sladdrigt och den bakre upphängningen fick ta en alltför stor vikt.
Nu blir det nytt, igen! Är det någon som behöver ett nästintill nytt system till en bil med lång hjulbas... jag skänker till behövande Det är single-box! Det är INTE ett delbart system så det bör hämtas i Umeå!
RESPEKT!
Vill bara uttrycka min beundran för passform... det passade perfekt. Som vanligt får man ju dra åt lite i taget å kolla å rucka. Nu är det bara att än en gång skriva en beställning... försöka att komma ihåg och förutse. Nu blir det stiltje tills paketet kommer!
/Mikael
Ja, det var höger fram som det strulade. Monterade bort bromsljuskontakten nere under kopplingens justeringsbult. lyfte sedan helt enkelt rören åt sidan. Monterade hylsa med spärrskaft på muttern som håller bromsslangen och förberedde mig på en brottningsmatch... MEN den spann loss hur enkelt som helst. Lite förvånande då de flesta av dessa sitter utav bara h....
Efter att ha torkat bort det värsta av bromsoljan var det bara att provblåsa. Den var heltät! Skönt ändå att hitta felet direkt... slippa demontera än mer.
När man ändå var ombytt fanns det tid över att pröva det nya avgassystemet från Minispares. Jag köpte ett med dubbla dämpare samt en massa bitar för upphängning. Det system som satt på bilen då jag köpte var helt nytt.... förstår eg inte varför jag köpte ett till . Nåja, det hade monterats av tidigare ägare och saknade upphängningen som sitter i främre delen av bakramen... det var sladdrigt och den bakre upphängningen fick ta en alltför stor vikt.
Nu blir det nytt, igen! Är det någon som behöver ett nästintill nytt system till en bil med lång hjulbas... jag skänker till behövande Det är single-box! Det är INTE ett delbart system så det bör hämtas i Umeå!
RESPEKT!
Vill bara uttrycka min beundran för passform... det passade perfekt. Som vanligt får man ju dra åt lite i taget å kolla å rucka. Nu är det bara att än en gång skriva en beställning... försöka att komma ihåg och förutse. Nu blir det stiltje tills paketet kommer!
/Mikael
Re: Mini1968
Skönt när problemen är enkla att lösa. Då är det bara att hoppas att du kan få skarven tät igen utan att behöva byta rör, sånt händer ju tyvärr ibland. Jag har också bytt slangar på min (och i princip allt annat också) och var förvånad att alla nipplarna släppte tämligen lätt.
Tror det är helt rätt val att byta till ett system med två dämpare. Trevligt att det är bra passform, det är man ju inte van vid när det gäller avgassystem generellt. Även Maniflow med två burkar passar bra, det det på min numera
I den här takten så hinner du väl klart innan sommaren börjar!
Tror det är helt rätt val att byta till ett system med två dämpare. Trevligt att det är bra passform, det är man ju inte van vid när det gäller avgassystem generellt. Även Maniflow med två burkar passar bra, det det på min numera
I den här takten så hinner du väl klart innan sommaren börjar!
Austin Countryman 1968
Re: Mini1968
Hej igen! Jo tätt hoppas vi verkligen på . Man får kolla att alla kopparbrickor ser hyfsade ut... smörja så att det glider ihop fint. Jo jag hoppas att jag inte drabbas av större missöden.... vill ju besikta å känna på bilen. Glömde förresten svara på din fråga om färg på inredning... å japp, röd är den. allt är i ok skick förutom sittdynorna fram som har hål. Mattsats är fel färg, svart.. men vi kör på det i sommar. Newton com. har ju fina formpressade mattor.... skulle vilja ha en uppsättning då det verkar vara otroligt fin passform å finish. /Mikaeltvr skrev:Skönt när problemen är enkla att lösa. Då är det bara att hoppas att du kan få skarven tät igen utan att behöva byta rör, sånt händer ju tyvärr ibland. Jag har också bytt slangar på min (och i princip allt annat också) och var förvånad att alla nipplarna släppte tämligen lätt.
Tror det är helt rätt val att byta till ett system med två dämpare. Trevligt att det är bra passform, det är man ju inte van vid när det gäller avgassystem generellt. Även Maniflow med två burkar passar bra, det det på min numera
I den här takten så hinner du väl klart innan sommaren börjar!