byta ventiltätning

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

byta ventiltätning

Inlägg av Krewlir »

Min koja ryker varje gång jag startar den, har hört att det beror på ventiltätningarna.
Är det svårt att byta om man inte har jättebra koll på motorer?
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: byta ventiltätning

Inlägg av crowan »

Det kan vara lite lurigt, men borde kunna gå ganska smärtfritt.

Du måste ta av vippbryggan, sen är det smidigt att tillverka ett verktyg av ett rejält plattjärn som du borrar 2 hål i, ett som är ca 10 mm och ett som är ca 15 mm. Du fäster plattärnet i bulten till vipparmsbryggan och trycker ner fjädern med det stora hålet som uttag för ventilskaftet. Håll emot ventilen genom tändstiftshålet med en kraftig ståltråd som du har bockat till. Sen tar du en magnet och fiskar upp de 2 metallbitarna som håller emot brickan som håller fjädern.

Bort med fjädern, byt ventlitätningen och montera ihop igen.

Låter kanske krångligt, men jag tror att du fattar om du kollar lite under ventilkåpan.

Såg att du bodde ganska nära, så om du har lust att svänga förbi Flyinge, så har jag verktyg och kan hjälpa dig få ordning på det.
clubman 1330
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: byta ventiltätning

Inlägg av Manne »

Man kan hålla upp ventilerna med tryckluft oxå, bara man fixar en slangnippel som passar i gängan till tändstiftshålet.

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: byta ventiltätning

Inlägg av crowan »

Varning bara, kör inte med för högt lufttryck bara, jag blåste på med 10 bar och då lyfte toppen. Man har ju släppt på de bakre topplockbultarna när man tar bort vipparmsbryggan.

Eller så kan man sätta tillbaka de topplockmuttrarna när man har tagit bort vipparmsbryggan så borde det funka.

Jag har en nippel som passar om du vill prova med tryckluft....
clubman 1330
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: byta ventiltätning

Inlägg av Fekkeman »

Varför inte plocka bort hela toppen? alla bultar måste väl lossas ändå? köp en ventilpress (heter det så?) för mindre motor på Biltema. Funkar på både kojatopp och mc. Bara en tanke från mig...

/Robban
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: byta ventiltätning

Inlägg av Manne »

Fekkeman skrev:Varför inte plocka bort hela toppen? alla bultar måste väl lossas ändå? köp en ventilpress (heter det så?) för mindre motor på Biltema. Funkar på både kojatopp och mc. Bara en tanke från mig...

/Robban
Kan nog hålla med dig där, på en stötstångsmotor är det ju nästan enklare att ta loss hela toppen....
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: byta ventiltätning

Inlägg av Krewlir »

Jag har tagit bort hela toppen nu, skaffade en ventilfjäderbåge på biltema, mindre variant, fungerade kanon. Hoppas man får ihop allt igen bara... :P
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: byta ventiltätning

Inlägg av crowan »

Det är klart det enklaste sättet, det slutade med att jag fick göra detsamma...

Men det ska gå att göra med toppen kvar :D men sen om det är snabbare, det vette fasen....
clubman 1330
Användarens profilbild
Krewlir
Inlägg: 174
Blev medlem: 23 november 2006 kl. 14:37
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: byta ventiltätning

Inlägg av Krewlir »

Råkade blanda ihop 2 set med ventiler, fjäder osv. Spelar det någon roll eller det är viktigt att de kommer på samma plats som innan? :?
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: byta ventiltätning

Inlägg av bulten08 »

ja det spelar roll för ventilerna är inslipade efter sätet så om du tar en annan ventil så blir det nog inte tätt mellan ventil och säte så du får nog slipa om ventiler om du inte vet vilka som är vilka.
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Re: byta ventiltätning

Inlägg av smalltown »

Jag har samma funderingar. Jag har problem med ett par av tätningarna som vill "klättra upp" på ventilskaftet, med blårök som följd. Drar mig för att lyfta toppen, bökigt och trångt.
Jag såg att biltema säljer en adapter för tryckluft till tändstiftshålet, smidigt!

Om jag lossar vipparmsbryggan, behöver jag oroa mig för läckage av kylarvatten i motorn när trycket över packningen minskar? Finns det risk att den inte tätar ordentligt när man drar åt igen?

Går det inte att vika enstaka vippor åt sidan på något sätt för att komma åt enskilda ventiler, eller något annat knep?

/K
Morris 850 '65
Skriv svar