Byta gummikoner fram
- KristerOlsson
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 14 november 2010 kl. 19:51
- Ort: Lund
Byta gummikoner fram
Har äntligen börjat med projektet att byta gummikoner fram och montera HiLos. Står just nu still i fasen när gamla gummikonen, som säkert är original från 1973 (för det är tumgänga i den), vägrar lämna subframen godvilligt. Finns det ngt knep när man försöker få loss den är är det bara mer våld som gäller?
Krister
Krister
- Hollywood Vampire
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
- Ort: Nyköping
Re: Byta gummikoner fram
5-56 & kofot! Om den släpper så kan det uppfattas som att gummikonan inte går att plocka ut!
Vrid gummikonan på högkant "där inne" och lirka ut den!
Vrid gummikonan på högkant "där inne" och lirka ut den!
- EXCEL,PATRIK.
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
- Ort: Lund
Re: Byta gummikoner fram
Hej.
Övre bär armen måste tas bort, annars får du inte ut gummidonet.
Prova mer 5-56 eller liknande och huggmejsel mellan ram och gummidonet. Brukar släppa med övertalning.
Hälsningar
Patrik.
Övre bär armen måste tas bort, annars får du inte ut gummidonet.
Prova mer 5-56 eller liknande och huggmejsel mellan ram och gummidonet. Brukar släppa med övertalning.
Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Re: Byta gummikoner fram
Vad är problemet egentligen. Sitter den fast på sin plats uppe i "tornet" eller är den lös men du får inte ut den ur subfram:en.
Sitter den fast i tornet så använd kompressionsverktyget för att vicka, trycka rucka den tills den lossnar. Om du inte får ut den så är det som Patrik säger att bärarmen måste bort och sen får man tvinga ut den med lite våld.
Bytte den sista konen på min bil igår (vänster fram). Trångt, trist och tråkigt, Men nu är det nytt och fint med nytt bumpstop, nya skruvar och mutrrar överallt och renoverad övre bärarm. Förhoppingsvis håller det i 48 år till nu...
Sitter den fast i tornet så använd kompressionsverktyget för att vicka, trycka rucka den tills den lossnar. Om du inte får ut den så är det som Patrik säger att bärarmen måste bort och sen får man tvinga ut den med lite våld.
Bytte den sista konen på min bil igår (vänster fram). Trångt, trist och tråkigt, Men nu är det nytt och fint med nytt bumpstop, nya skruvar och mutrrar överallt och renoverad övre bärarm. Förhoppingsvis håller det i 48 år till nu...
Austin Countryman 1968
- KristerOlsson
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 14 november 2010 kl. 19:51
- Ort: Lund
Re: Byta gummikoner fram
Problemet är att den sitter fast i "tornet".
Har funderat på problemet och kommit själv fram till att testa "tvr metoden" nu till helgen. Övre bärarmen är med viss ansträngning redan bortplockad för det hade varit geometriskt omöjligt att få in den nya konen med bärarmen på plats. Dessutom fick jag ju därmed chansen att renovera bärarmen. Nästa sida hoppas jag kommer att gå lättare efter de erfarenheter jag fått.
Krister
Har funderat på problemet och kommit själv fram till att testa "tvr metoden" nu till helgen. Övre bärarmen är med viss ansträngning redan bortplockad för det hade varit geometriskt omöjligt att få in den nya konen med bärarmen på plats. Dessutom fick jag ju därmed chansen att renovera bärarmen. Nästa sida hoppas jag kommer att gå lättare efter de erfarenheter jag fått.
Krister
- KristerOlsson
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 14 november 2010 kl. 19:51
- Ort: Lund
Re: Byta gummikoner fram
"tvr-metoden" ledde bara till att nedre "metallskålen" på gummikonen släppte i vulkningen vid väldigt lite kraft. Nu återstår kofot och huggmejsel bland tipsen.
Krister
Krister
Re: Byta gummikoner fram
Bara att beklaga!
Så den har blivit så platt och därmed fått så stor diameter att den sitter bom fast i tornet!? Ja, då har den deformerats betydligt mer än de jag bytte på min bil nyligen. De var visserligen tämligen deformerade men gick uppenbarligen ganska lätt att krångla ut i jämförelse. Jag kunde vrida dem på högkant och få dem nedåt. Sen vinkla ut dem och tvinga ut med kofot.
Har du bytt de bakre med. Hur såg de ut i så fall?
Så den har blivit så platt och därmed fått så stor diameter att den sitter bom fast i tornet!? Ja, då har den deformerats betydligt mer än de jag bytte på min bil nyligen. De var visserligen tämligen deformerade men gick uppenbarligen ganska lätt att krångla ut i jämförelse. Jag kunde vrida dem på högkant och få dem nedåt. Sen vinkla ut dem och tvinga ut med kofot.
Har du bytt de bakre med. Hur såg de ut i så fall?
Austin Countryman 1968
- KristerOlsson
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 14 november 2010 kl. 19:51
- Ort: Lund
Re: Byta gummikoner fram
Eftersom jag inte fått bort konen än så vet jag ju inte hur den är fixerad i läge i tornet men min gissning är att övre mettallkanten på konen sedan 1973 korroderat ihop med "styrningen" i tornet. Jag tycker inte att det ser ut som om gummidelen fått för stor diameter. Men i morgon åker kofoten fram!
Krister
Krister
- KristerOlsson
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 14 november 2010 kl. 19:51
- Ort: Lund
Re: Byta gummikoner fram
För alla som följt dramat: Kofoten gjorde susen!
Nu är det "bara" att renovera bärarmen och montera ny gummikon, HiLo och bärarm.
Och sedan upprepa jobbet på andra sidan.
Krister
Nu är det "bara" att renovera bärarmen och montera ny gummikon, HiLo och bärarm.
Och sedan upprepa jobbet på andra sidan.
Krister
Re: Byta gummikoner fram
Rätt verktyg ät halva jobbet!!!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
- Hollywood Vampire
- Inlägg: 933
- Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
- Ort: Nyköping