kamaxel lager 998cc

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
240-patrik
Inlägg: 18
Blev medlem: 1 september 2014 kl. 18:08
Ort: Botkyrka

kamaxel lager 998cc

Inlägg av 240-patrik »

Hej jag håller på att renovera en 998cc motor och jag har problem att hitta lager till kamaxeln.
Men något seger mig att det är "samma" lager i 1275cc och kanske fler motorer??
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: kamaxel lager 998cc

Inlägg av Hollywood Vampire »

Jag förstår din undran, då det står bland samtliga försäljare på nätet att lagren är ämnade 1275cc(?)
Det är i princip samma kamlager till 998cc som till 1275cc, utom 1275 automat(?) när jag läser det på Minispares hemsida.

Jag lät nyligen byta kamlager till mitt 998cc block, och köpte första bästa kamlagren, vilket en motorfirma pressade i och skrapade lagren för kammen jag ska ha! :)
240-patrik
Inlägg: 18
Blev medlem: 1 september 2014 kl. 18:08
Ort: Botkyrka

Re: kamaxel lager 998cc

Inlägg av 240-patrik »

Kanon då ska jag se till att beställa hem lager:-) tack för snabbt svar:-) jag letar också efter kolv ringar till samma motor, har minispears bra utbud av delar? Använder dom paypal och hur dukar leveranserna?

Jag tänkte igentligen bara öppna och kolla skicket på min 998cc motor för att sedan lägga ner riktigt jobb på min 1275cc. Men som vanligt så springer projekten iväg:-o men det är som sagt min första mini motor som jag renoverar fins det något man inte bör glömma att göra eller kolla på dessa motorer?

Åå vad typiskt med verkstäder sådär. Men då borde dom stå för nya lager och arbete kan man juh tycka? Det är en anledning till att jag gör allt själv, det går inte att lita på att andra gör ett bra jobb:-o men dom var ärliga och berättade för dig att det hadde gått fel eller fick du upptäcka det själv?
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: kamaxel lager 998cc

Inlägg av Hollywood Vampire »

Samma sak med ringarna! Jag köpte första bästa som funkar för 998 samt 1098cc (1100cc)!

Tror inte Minispares har Paypal, men Minisport LTD har Paypal och från sistnämnda köpte jag kolvringar 998 STD med art.nr; 08-522400-00

Jag vet ju inte vad du ska köra med för kolvar, men 998 Flat-top kolvarna har en kolvring mindre än STD kolvarna!

Det där med kamlager så anlitade jag Motor Mekano i Nyköping. Jag hinkade över block nya lager & avsedd kamaxel så kirrade dom allting för 680 spänn!
240-patrik
Inlägg: 18
Blev medlem: 1 september 2014 kl. 18:08
Ort: Botkyrka

Re: kamaxel lager 998cc

Inlägg av 240-patrik »

Då ska jag kolla minisport. Jag tänkte använda orginal korvarna då detta inte blir något efektiv bygge utan jag vill bara garantera driftsäkerheten på motorn och byta pakningarna då den läckte som ett soll. Men borde man byta stötstänger och ventiler? Vad jag förstår så är det rätt vanligt att stötstängerna blir krokiga och slitna?

Vadå dom monterade bussningar och kamaxel i ett block för 680? jag hadde gjort det för 150 ;-)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: kamaxel lager 998cc

Inlägg av Hollywood Vampire »

jag hadde gjort det för 150
Jag efterlyste hjälp med detta för 2 år sedan här på forumet, men du lyste med din frånvaro! :wink:
240-patrik
Inlägg: 18
Blev medlem: 1 september 2014 kl. 18:08
Ort: Botkyrka

Re: kamaxel lager 998cc

Inlägg av 240-patrik »

Jag var inte medlem här då:-o haha med framtida problem är du mer är välkommen att höra av dig men jag är endast en hobbymekaniker när det gäller bilar annars skruvar jag industrimaskiner så jag är inget proffs mem gör alltid mitt bästa:-)
Skriv svar