Jag monterade http://www.minispares.com/product/Class ... o%20search mellan blocket och oljetrycksmätaren när jag bytte ut mitt standard 998cc pre A+ block mot ett 1275 A+. Nu ligger oljetrycket på max och sjunker ner något under max när man gasat till och bilen går ner på tomgång igen.
Mig veterligen sitter det en turbooljepump monterad i bilen.
Ska slangen till oljetrycksmätaren luftas på något vis? Det är bubblor kvar i den när bilen står och puttrar på tomgång.
Någon annan idé?
Högt oljetryck
Högt oljetryck
BMC Mini 1000 -70
Re: Högt oljetryck
Nu svarar jag mig själv med en teori.
Kan vara så att fjädern med en kula i änden på är för hårt och detta skapar högt oljetryck. Har nu beställt ett par olika nya fjädrar och ska se om jag får bukt med problemet.
Detta kom jag fram till då jag såg att det fanns olika hårdheter på fjädrarna på minispares samt en regulator för oljetrycket.
Kan vara så att fjädern med en kula i änden på är för hårt och detta skapar högt oljetryck. Har nu beställt ett par olika nya fjädrar och ska se om jag får bukt med problemet.
Detta kom jag fram till då jag såg att det fanns olika hårdheter på fjädrarna på minispares samt en regulator för oljetrycket.
BMC Mini 1000 -70
Re: Högt oljetryck
Det här [minispares:HPS4 ] är väl också ett alternativ för att få rätt tryck.
Re: Högt oljetryck
Absolut, jag funderade på det men skippade det av okänd anledning.
Pillade i en ny kula och fjäder, inte Cooper S-fjädern utan den andra lite klenare och fick under ett snabbt test normalt oljetryck!
Hällde ut en massa olja på golvet när kulan skulle också...
Pillade i en ny kula och fjäder, inte Cooper S-fjädern utan den andra lite klenare och fick under ett snabbt test normalt oljetryck!
Hällde ut en massa olja på golvet när kulan skulle också...
BMC Mini 1000 -70