Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Visa upp din bil och läs om andras projekt
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Ja det var väl på tiden att det hände något igen :meck:
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Bild
Blev ytterligare ett stag ner till golvet.

Bild
Hade någon tanke när jag tog detta kortet, men kommer inte ihåg vad det var.. :rolleyes:

Bild
Svetsade fast resten av plattjärnet.

Bild
Detta är starten på "loadingwall/portvägg". Då jag var osäker på om det gick att få i baffeln med dem på plats så ville jag inte svetsa dem utan skruva dem på plats.

Bild
I slutänden så visade det sig att mina bra skruvar var för korta och de som var tillräckligt långa var för dåliga så det funkade inte. Jag valde därför att punkta fast dem istället.

Bild
Baffeln gick in även med fyrkantsprofilerna på plats.

Bild
Här syns fyrkantsprofilerna bättre.

Bild
Kapade till ett stag som ska sitta i "loadingwall:en".

Bild
Eftersom att baffeln inte sitter fast så kunde jag inte svetsa staget.

Bild
Det blir inte direkt mycket yta kvar i kupén när väl "loadingwall:en" och "instrumentbrädan" är på plats.

Bild
Anledningen till att jag inte kapad till ett stag till andra sidan (jag skall ha porten i mitten) är enkel, jag har slut på stål.. Det finns ytterligare 6m plattjärn utöver det ni ser på bilden, det har gått åt en del ;)

Bild
En tvätt hade inte suttit fel... Men det får bli när den är klar.
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »



Ett litet klipp från de första veckorna som jag ägde bilen.
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Bild
Stena hade inga 40*20 profiler så jag åkte till Kalmar Tank och Smide, de hade inte heller några så då fick det bli 6 meter med 40*40 istället. Skulle egentligen ha behövt mer stål men jag kan inte använda mig av 40*40 överallt så det blev bara 6 meter denna gången.

Som ni ser så har jag inte haft tid att fixa med lådan i Volvon, men det kommer någon gång i framtiden ;)
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Ett litet klipp från idag, blev rätt hackigt då jag filmade med en actionkamera och samtidigt försökte kolla i telefonen på vad jag filmade.
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Idag blev det en sån där dag när inte ett skit vettigt blev gjort, dammsög bilen och dammade av den. Mätte upp hur mycket volym jag får i de olika kammarna, skall skicka uppgifterna till Finland så hoppas jag på att få lite tips om hur stor porten skall vara. Skruvade fast sista bakdörren, glömde att ta kort på det men det syns i videoklippet.

Bild
Kapade i alla fall till två stag till loadingwallen, vet dock inte vart de skall sitta än så de är inte svetsade.

Bild
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Hann ta ETT kort idag innan kameran tyckte att det var dax att ladda batteriet.

Bild
Efter att ha fått hjälp från Mikko "dBWarrior" Virta med att räkna ut portstorleken så blev det en ram till det som skall blir porten.

Bild
Portramen är färdig.

Bild
Testmontage i bilen.

Bild
Även om baffeln har varit klar i över ett år så hade jag inte limmat den.
Notera den exklusiva "spackelspaden". :lol:

Bild
Det funkade med en kartongbit även denna gången. :P

Bild
Lite rostskyddsfärg.

Bild

Bild
Vissa områden som var svåra att komma åt (som t.ex hörnen) tog jag med sprayburk.

Bild
Lite sättlim.

Bild
Portramen svetsad på plats och baffeln skruvad.

Bild
Men att enbart svetsa ramen kändes klent, dessutom så behöver jag något att skruva MDF-skivorna i.

Bild
Blir troligtvis lite mer stål innan jag skruvar dit MDF.
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Bild
Satte ett stag mellan sidoväggen och loadingwall:en, dels för att staga upp loadingwall:en men även för att staga upp sidoväggen.

Bild

Bild

Bild
För att kunna sätta MDF på baksidan så måste jag dela på skivan, det innebär en skarv. För att skarven inte skall bli en svag punkt så svetsade jag plattjärn som jag kan skruva MDF-skivorna mot.

Bild
Tog ett par bitar som blivit över när jag har kapat fyrkantsprofiler. Detta för lite extra stadga.

Bild
Blev ett tredje plattjärn.

Rensade upp lite bland en massa kablar och kapade bort en del rostiga plåtar som satt i golvet och tröskeln.

Bild
Sen stagade jag upp golvet lite.

Bild
Satte ett stag mellan golvet och vinkeljärnet.

Bild
Sen hittade jag en stump som tidigare var en del av den första rutramen och den verkade passa rätt bra så jag bestämde mig för att svetsa dit den. Den passade inte alls, så jag fick kapa och slippa hur länge som helst innan jag fick dit den.

Bild
Blev även ett stag mellan den andra sidoväggen och loadingwall:en.

Bild
Kommer bli plattjärn även på denna sidan, men de tar rätt länge att göra och få på rätt plats så jag hoppade det ikväll.

Bild

Utöver det som ni sett på bilderna så svetsade jag rätt mycket på ställen som tidigare bara var punktat eller lite sömmat. Jag satte även en 40x40mm profil vid tröskeln på förarsidan, men jag glömde tydligen ta kort på den.
Majk_
Inlägg: 114
Blev medlem: 20 mars 2012 kl. 21:21
Ort: Svärdsjö

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av Majk_ »

Det kommer bli en "bra" totalvikt på det h'r ekipaget :lol:
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Får hoppas att det inte sticker iväg för mycket...
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Bild
Köpte lite MDF häromdagen och detta är vad jag skulle ha det till.

Bild
Tänkte inte på att bilen smalnar av upptill så jag fick kapa till rätt längd. Är fortfarande inte säker på att den skall vara så här lång, beror på hur jag bygger ut dörrarna.

Bild
Gjorde en miss idag som kunde ha varit ett stort problem. När jag hade kapat till skivan så hoppade jag in i bilen och slog igen dörrarna för att kolla så att passformen var rätt. Det var inte direkt smart med tanke på att jag inte har några handtag på insidan, lägg där till att jag hade mobilen utanför bilen. Som tur är så kunde jag klättra ut genom ramen till framrutan och på så sätt öppna dörren.

Bild
Någon som har en gissning på vad detta kan vara till för? ;)

Bild
Urkapningen är till för rattstången.

Bild
Här syns det tydligt att karossen smalnar av upptill.

Bild
Efter att ha kapat lite, försökt stänga dörren, kapat lite till o.s.v så fick jag till slut till rätt form på skivan.

Bild

Bild
På andra sidan så mätte jag upp avståndet som jag hade på snedsågningen på förarsidan för att slippa en massa småjusterande. Visade sig att det inte var samma, men skillnaden är så pass liten att det går att lösa rätt lätt.

Bild
Loading wallen börjar ta form. Samma sak här, en massa justerande innan den passade.

Bild
Satte spillbitar inne i loading wallen för att kunna dra ihop skivorna även där man inte kommer åt att skruva i stålet. Skall in mer trä innan allt limmas och skruvas ihop.

Bild
Var tvungen att göra hålet runt staget så här stort för att kunna vinkla in skivan på plats, skall åtgärdas senare.

Bild
Inte direkt jättemycket plats kvar i kupén.

Bild

Bild

Bild
Börjar även bli trångt att sitta inne i lådan.

Bild
Vad som kommer möta ljudet som kommer genom blivande porten, hoppas att det kan spela den del utan att allt i kupén går sönder som det gjorde i Expressen.
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Idag så blev det inte så mycket tid i garaget, dök upp viktigare saker så jag fick åka hem.

Bild
Glömde ta kort på staget längs med tröskellådan sist jag var i garaget.

Röjde upp lite bland kablarna på passagerarsidan och städade ur golvet framför balken.

Bild
Blev lite stål i alla fall. Ett stag längs med tröskellådan, ett plattjärn i golvet samt ett lodrätt stag som binder ihop instrumentbrädan, tröskellådan och golvet. Skall i mer plattjärn i golvet då det inte är jättefräscht på alla ställen.
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Bild
Blev lite mer plattjärn i golvet på passagerarsidan. Det finns givetvis en anledning till varför jag gjorde detta, men jag håller lite på den.

Bild
Två stag mellan fyrkantsprofilen och plattjärnen i golvet.

Bild
Satte även plattjärn från "instrumentbrädan".

Bild
Kändes inte så smidigt att ha ett stort hål in i kupén, så det fick åtgärdas.

Bild
Så här blev det. Fyrkantsprofilen hittade jag inne i bilen och den visade sig ha perfekt passform mellan de lodräta stagen. Blir nog att jag svetsar dit den när jag har köpt ny gas då den tog slut idag.

Bild
Förborrade stålet för att det skulle bli lättare att skruva fast MDF-skivan.

Bild
Tog tydligen inte samma lim som sist.

Bild
Hoppas verkligen att det inte innehåller något som man inte kan måla på.

Bild
Pressade ihop det med tvingar under tiden som jag skruvade.

Bild
Satte även dit halva bakväggen. Det sitter MDF-skivor mellan stålet, så väggen är inte ihålig.
Skriv svar