Startproblem, soppajustering?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Roadkill
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 mars 2014 kl. 16:59
Ort: Linköping

Startproblem, soppajustering?

Inlägg av Roadkill »

Har problem att få igång bilen. Den brukar hoppa igång men dör direkt, sedan vill han inte starta. Och 5 min senare brukar han hoppa igång igen men dör åter igen.
Kollade om den fick soppa genom att dra ur bränsleslangen ur förgasaren och det flödade fint. Motorn hoppade då igång i samma veva och gick jättebra tills ja satte tillbaka slangen då den åter dog.

Misstänkte då att den får för mycket soppa. (bilen har tidigare rykt lite under gång samt att tändstiften blivit sotiga)

Har testat att justera soppan på förgasaren men de gjorde inte saken mycket bättre. Lyckades köra 100m innan den dog.
Har även testat att byta stift utan resultat.

Någon som har några tips?
Användarens profilbild
Mr Bean
Inlägg: 58
Blev medlem: 14 januari 2015 kl. 19:00
Ort: Gotland

Re: Startproblem, soppajustering?

Inlägg av Mr Bean »

Låter som att den flödar över eftersom den gick när du tog bort slangen, kolla så att nålventilen ser bra ut! :D
Användarens profilbild
Roadkill
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 mars 2014 kl. 16:59
Ort: Linköping

Re: Startproblem, soppajustering?

Inlägg av Roadkill »

Hej igen och tack för tipset.
Har nu skruvat isär och undersökt både nålventil och flottör. och båda verkar hålla tätt.

Efter att ja pillat lite med förgasaren idag så startar den nu lättare. Den gick jättefint och de gick att varva. men nästa gång ja skulle starta återkom problemet. Startar direkt hela tiden men dör också ganska direkt, om inte annat så fort jag rör gasen.

Funderar på om de kan va ngt elfel? Har haft en hjälpstarter då jag har laddat ut batteriet efter ett antal startförsök.
Vid andra starten gick motorn också bra tills jag skulle koppla loss hjälpstarten då höll den på att dö så jag koppla på den igen och
motorn började gå fint återigen. Men efter ca 10 sec så dog den ändå.
Detta kan ju dock givetvis vara en tillfällighet.
Skriv svar