Förgasare!

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Förgasare!

Inlägg av Sundblad »

Rapportera dina slutsatser :-)
BMC Mini 1000 -70
lalaw
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 juni 2005 kl. 22:24
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Förgasare!

Inlägg av lalaw »

Ju tjockare desto mer accelarationspumpseffket. Har man motorolja så kan man ställa förgasaren lite snålare utan att den går dåligt vid gaspådrg.
Detta gör att den drar mindre och CO-halten blir lägre.
Varför många rekomenderar tunn olja typ ATF är för att när det är kallt så kan motoroljan bli för tjock, men det är ju inget problem längre då de flesta av oss bara kör sommartid.
//Lars
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Förgasare!

Inlägg av Clain »

lalaw skrev:Ju tjockare desto mer accelarationspumpseffket. Har man motorolja så kan man ställa förgasaren lite snålare utan att den går dåligt vid gaspådrg.
Detta gör att den drar mindre och CO-halten blir lägre.
Varför många rekomenderar tunn olja typ ATF är för att när det är kallt så kan motoroljan bli för tjock, men det är ju inget problem längre då de flesta av oss bara kör sommartid.
//Lars
Tänkte faktiskt fylla 20w50 i den i eftermiddag.
Ska jag köra i vinter med får jag väl byta olja då.. ;)

Däremot ställde jag nålen ganska precis som den stod innan rengöring, visste inte bättre och eftersom syftet nu ändå är att se om det blir nån skillnad så testar jag nog så här först..

Men tack för tipset, lär nog läsa på lite mer om det här med andra ord....

- Andreas


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Förgasare!

Inlägg av tvr »

Troligen kör många med ATF olja av den enkla anledningen att Volvo gjorde det. Vilket de lär ha varit ganska ensamma om men som lalaw konstaterar är oljans viskositet ett sätt att kalibrera förgasaren och med de fjädrar och nålar som Volvo använde så så ska det vara så.
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Förgasare!

Inlägg av Clain »

Aha, i instruktionsboken kunde jag iaf konstatera att det faktiskt står att jag skall fylla med motorolja..

Var precis ute och testkörde med 20w50 i förgasaren och jag upplevde faktiskt en viss skillnad till det bättre.
:)
Där den tidigare kunde börja rycka till och tappa gasen när jag gasade iväg för "häftigt" på ettans växel, så går den nu hur jämnt som helst..

Däremot känns den aningen segare, lite som att det är ett motstånd tills momentum får den att öka....

Hade f.ö en AAG nål som satt i nu...

- Andreas


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Förgasare!

Inlägg av Clain »

Ropade hej lite för tidigt, förmodligen var motorn varmkörd när jag testkörde häromdagen, idag ville den rycka och ha sig, precis som vanligt, när jag gasade iväg..
:/


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Förgasare!

Inlägg av tvr »

Vad menar du? Att den kan rycka och ha sig lite när den är kall men inte när den är varm? Det är inget konstigt med det i så fall, det är för att slippa det som man har choke som man använder vid kall motor.
Eller jag kanske bara missförstår dig!?
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Förgasare!

Inlägg av Clain »

tvr skrev:Vad menar du? Att den kan rycka och ha sig lite när den är kall men inte när den är varm? Det är inget konstigt med det i så fall, det är för att slippa det som man har choke som man använder vid kall motor.
Eller jag kanske bara missförstår dig!?
Fortfarande mycket att lära mig om gamla bilar med andra ord, du har helt rätt och missförstod mig inte alls utan det är jag som är ute och cyklar...
:oops:


Fast den har åtminstone slutat rycka/gå ojämnt även när den blivit varmkörd, men är då istället aningen segare efter bytet tilll 20w50...
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Förgasare!

Inlägg av tvr »

Ja har man inte kört gammelbil tidigare så är det väl en del att vänja sig vid. :)
Nu är det ju någorlunda varmt ute men du får nog räkna med att ha på åtminstone lite choke när motorn är kall. Man får helt enkelt känna efter och justera med reglaget medan man kör. Den brukar inte behövas speciellt länge.

Själv brukskörde jag två Amazoner, en VW Bubbla, en Volvo 142 sport (dubbla SU) och en Volvo 240 (med förgasare) innan jag skaffade min första bil med insprutning. Så därför är jag ju van vid att det kan rycka lite samt att det är tungt att styra och bromsa och så jag tänker inte ens på att det inte är "normalt" för alla.
...och nej jag är inte alls så gammal att jag var med när de där bilarna jag nämner var nya, jag har bara alltid gillar gamla bilar...
Austin Countryman 1968
Skriv svar