Troligtvis topplockspackning ändå..

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av minitokig »

crowan skrev:Jag har lättare för att starta min om man lägger den i friläge och inte trycker ner kopplingen.
samma här.
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av tvr »

Följ samma sekvens som när du drog dem första gången. Börja med nr 1 i sekvensen, släpp bara lite, lite och dra sedan åt den med momentnyckeln. Sen tar du nr 2, lossar lite och drar åt. Du ska inte släppa dem helt (och inte alla på en gång) utan bara lätt så den vrids lite. Annars kan det hända att momentnyckeln bara klickar direkt när du försöker vrida i och med att "startmomentet" i vid rörelsen är högre än när muttern väl vrids.
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av Clain »

crowan skrev:Jag har lättare för att starta min om man lägger den i friläge och inte trycker ner kopplingen.
Ska prova om det blir bättre då, jag trycker nog ner kopplingen vana trogen... :)
tvr skrev:Följ samma sekvens som när du drog dem första gången. Börja med nr 1 i sekvensen, släpp bara lite, lite och dra sedan åt den med momentnyckeln. Sen tar du nr 2, lossar lite och drar åt. Du ska inte släppa dem helt (och inte alla på en gång) utan bara lätt så den vrids lite. Annars kan det hända att momentnyckeln bara klickar direkt när du försöker vrida i och med att "startmomentet" i vid rörelsen är högre än när muttern väl vrids.
Kan det räcka att den får gå på tomgång i 5-10 min och sedan svalna eller bör jag ta ut den på en riktig svängom innan efterdragning...?

Fortfarande en del att justera innan den kommer kännas normal att köra igen...


Med vänlig hälsning,
Andreas


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av tvr »

Du bör nog åtminstone se till att den blir varm till driftstemperatur och sen har fått svalna igen. Hur lång tid det tar kan jag inte riktigt säga.
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av Clain »

tvr skrev:Du bör nog åtminstone se till att den blir varm till driftstemperatur och sen har fått svalna igen. Hur lång tid det tar kan jag inte riktigt säga.
Du har förstås helt rätt..
Tänkte inte på det, orutinerat... Men nu har jag ju dessutom fått dit en ny och hel tempgivare, så det ska jag såklart kunna kontrollera..
Får bli en morgonpromenad till verkstan imorgon..
:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av Tulka »

Clain skrev:Aha, ja det med klarlacken lät ju sisådär isåf, men det är ju som det är för tillfället..
Hur menar du med på kort sikt?
När rostskyddet saknats,på lång sikt ; Har plockat isär motorer med rostytor stora som
handflatan. Risk att rost då hamnar i cylindrarna när man lyfter av toppen, plus att det är svårt att
bedömma om det tätar och fungerar att skruva ihop igen.
Kopparskiktet på packningen är också till för att transportera värme och ett rostlager
försämrar det. Med två avgasventiler i mitten så är det kritiskt.
Är man nojig och har svårt att sova på nätterna så är det ju då dags att lämna in topp och
block för planslipning.

.
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av Clain »

crowan skrev:Jag har lättare för att starta min om man lägger den i friläge och inte trycker ner kopplingen.
Tack för det tipset, med friläge i och choken ute så startar bilen på första försöket nu!

Otroligt skönt.
:) :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Troligtvis topplockspackning ändå..

Inlägg av crowan »

Kul att det funkade!
clubman 1330
Skriv svar