Tempgivare, finns det alternativ?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Tempgivare, finns det alternativ?

Inlägg av Clain »

Ja som rubriken lyder..

Går det att hitta alternativ till std tempgivare (GTR101) ex på meca ell mekonomen? Det vi har att tillgå i Gävle.. :-/

Hade precis fått allt utom kylaren på plats (efter byte av topplockspackning) när jag gjorde kväller idag.
Sista jag gjorde var att koppla in alla kablar och upptäckte då att mässingsstiftet på tempgivare var av till 99.9% och det räckte tydligen att jag tittade lite för ondskefullt på den så föll den av, helt.....
:evil:

Hade tänkt slutföra projektet imorgon (ledig från jobbet) såklart.. Inte så bra att fylla systemet med kylarvätska utan fungerande tempgivare känns det som... Och dessutom måste det ju tömmas igen när jag lär byta den...

Så frågan är alltså om det finns alternativ som går att hitta lokalt?


- Abdreas
Austin mini 1000, MkIII -74
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Tempgivare, finns det alternativ?

Inlägg av Cooper-74 »

Är du någorlunda snabb hinner det inte rinna ut mycket om du har allt förberett, och byter givaren när motorn är kall.....
Inget svar på din fråga direkt men.. :wink: har du inte fyllt på kylet än kanske du kan ta med givaren till sagda butiker och få jämföra med vad som finns på hyllan??!
Gäller att bli kompis med lokala butiken om man kör uddabil 8)
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Tempgivare, finns det alternativ?

Inlägg av Crona »

Om du inte vill starta utan tempgivare så löda på en lös kabel på givaren och sätt ett kabelstift på den lösa kabeln som du sen sätter givarkabeln på.

Men som Mårten skrev är motorn kall och du har kylarlocket på så att det inte kommer in luft så byter du givaren utan något större spill.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Tempgivare, finns det alternativ?

Inlägg av Clain »

Inte fyllt i något alls ännu utan planen var att göra det under morgondagen.
Men helt klart värt att testa butikernas sortiment också, tänkte eg mest ifall det var något man skulle passa sig extra noga för eller om det var typ universalstandard som brukade finnas överallt... Fick iaf inte upp något via mina webbsökningar;)

Fast å andra sidan så kan jag ju beställa en från Jana om han har hemma och få den till på tisdag (oxå ledigt) och, om det går som du skriver, vara riktigt kvick med bytet...

Men det kanske ändå är dumt att försöka starta bilen utan funktionsduglig tempgivare...?
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Tempgivare, finns det alternativ?

Inlägg av Crona »

Även om du hittar en givare som passar i hålet/gängan så är det inte alls säkert att den visar rätt det är nog mer sannolikt att den visar fel :roll:
Så beställ en ny från Jana och du kan starta upp motorn utan temmätare och vill du så kan du mäta tempen med en stektermometer som du bara klämmer mellan termostathus och övre kylarslangen.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Tempgivare, finns det alternativ?

Inlägg av Clain »

Kanon!

Nån gång framöver lär jag åka på nån av miniträffar och köp med mig ett gäng tårtor att bjuda alla närvarande på som tack för all hjälp och för att ni står ut med mitt tuggande om problem och dess (säkerligen elementära) lösningar...

- Andreas


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Tempgivare, finns det alternativ?

Inlägg av Sundblad »

Kom till Brommadagen med glasstårta! :D
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Tempgivare, finns det alternativ?

Inlägg av Clain »

:D
Lär försöka boka in det!
Austin mini 1000, MkIII -74
Skriv svar