Holländska Mini specials
Holländska Mini specials
Lite nostalgitripp. Mini modeller för holländska marknaden.
Mini jubilee (1974) > byggt i Spanien av Authi
Mini Lady (1977)
Mini Enbony (1979)
Mini Tropic (1994)
(Soltak och 13" hjul inte orginal)
Mini Lapagayo (1996)
Mini jubilee (1974) > byggt i Spanien av Authi
Mini Lady (1977)
Mini Enbony (1979)
Mini Tropic (1994)
(Soltak och 13" hjul inte orginal)
Mini Lapagayo (1996)
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Holländska Mini specials
Kul. När jag skriver om våra Svenska specialare på Engelska sidor så har dom aldrig några kommentarer.
Authi Cooper 1300 har jag haft,men kanske inte Holländsk. Fälg kvar från den som jag har trädgårdsslangen på.
Tror den är bredare,typ 5"+10".
Authi Cooper 1300 har jag haft,men kanske inte Holländsk. Fälg kvar från den som jag har trädgårdsslangen på.
Tror den är bredare,typ 5"+10".
Re: Holländska Mini specials
Då fick man lärt sig något nytt idag också
Bara sett "Lady" nämnd tidigare.
Tulka har rätt om engelsk tystnad, att sverige hade jubileumskoja redan 1975 vill dom inte höras tala om då den kom före deras första LE -77?
Bara sett "Lady" nämnd tidigare.
Tulka har rätt om engelsk tystnad, att sverige hade jubileumskoja redan 1975 vill dom inte höras tala om då den kom före deras första LE -77?
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: Holländska Mini specials
En ganska rolig fakta:
Mini kom till båda Holland och Sverige 1959.
Holländska jubileum modell kom 1974, medan den svenska kom 1975.
Redan då var folk dålig på matte
Mini kom till båda Holland och Sverige 1959.
Holländska jubileum modell kom 1974, medan den svenska kom 1975.
Redan då var folk dålig på matte
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Holländska Mini specials
Holland är ju närmre England så det stämmer säkert att starten där var -59
men i Sverige såldes dom inte förrän -60
eller åtminstone som 60-årsmodell.
Har då ja fått lära mig!
Jaja, Mk3an är ändå den då dom först fått till den ordentligt
Resten är bara förserie där bevisligen Mk2an var sämst?!
men i Sverige såldes dom inte förrän -60
eller åtminstone som 60-årsmodell.
Har då ja fått lära mig!
Jaja, Mk3an är ändå den då dom först fått till den ordentligt
Resten är bara förserie där bevisligen Mk2an var sämst?!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: Holländska Mini specials
Lanseringen i Sverige fanns i september '59.
Då fanns det redan ungefär 150 Mini's i Sverige hos BMC försäljare. Alla tillverkade mellan maj och augusti.
Ungefär 15 tillverkade i maj, 70 styck i juni och 25 styck i juli.
Så '59 årsmodeller fanns definitivt i Sverige.
Då fanns det redan ungefär 150 Mini's i Sverige hos BMC försäljare. Alla tillverkade mellan maj och augusti.
Ungefär 15 tillverkade i maj, 70 styck i juni och 25 styck i juli.
Så '59 årsmodeller fanns definitivt i Sverige.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Holländska Mini specials
Jag är ingen nörd på årsmodeller men har sett två sätt att ange ålder på människor och tre sätt att ange ålder på bilar.
I Sverige(och Tyskland?) körde man efter modellserien, vanligtvis ställdes produktionen om under industrisemestern och nya modeller
presenterade under hösten dvs bilar tillverkade exempelvis hösten -59 eller -74 fick årsmodellerna -60 och -75.
Det här var praktiskt och enkelt förr när man skulle köpa reservdelar.
I England (och kanske Holland?) så hade det inget att göra med när bilen var tillverkad utan det var när bilen var registrerad.
-63 lade man till en sista årsbokstav i regnummret och många ville visa att man hade en färsk bil så årsskiften väntades ut.
Blev lite huller om buller,man ser det tex i historic racing där det finns bilar som inte skulle få åka om man går efter skylten.
Eller Engelska Mk1 som -68or och Mk2 som -67or.
Vet inte hur det är idag men mycket Tyska importer uppger tillverknings-månad(vecka?)/år när man köper reservdelar.
-
I Sverige(och Tyskland?) körde man efter modellserien, vanligtvis ställdes produktionen om under industrisemestern och nya modeller
presenterade under hösten dvs bilar tillverkade exempelvis hösten -59 eller -74 fick årsmodellerna -60 och -75.
Det här var praktiskt och enkelt förr när man skulle köpa reservdelar.
I England (och kanske Holland?) så hade det inget att göra med när bilen var tillverkad utan det var när bilen var registrerad.
-63 lade man till en sista årsbokstav i regnummret och många ville visa att man hade en färsk bil så årsskiften väntades ut.
Blev lite huller om buller,man ser det tex i historic racing där det finns bilar som inte skulle få åka om man går efter skylten.
Eller Engelska Mk1 som -68or och Mk2 som -67or.
Vet inte hur det är idag men mycket Tyska importer uppger tillverknings-månad(vecka?)/år när man köper reservdelar.
-
Re: Holländska Mini specials
Nya ärsmodeller kom oftast (fr.o.m. 60-talet) i augusti.
Men när jag skulle registrera min 59:a, då påstod regbesiktningsmannen att det gäller fr.o.m. juli i Sverige.
Därför är alla 59:or (förutom min) i Sverige registrerade som 60:or
I Holland står det ingenting om årsmodell eller tillverkningsdatum. Det står bara när den blev registrerat första gången.
Men när jag skulle registrera min 59:a, då påstod regbesiktningsmannen att det gäller fr.o.m. juli i Sverige.
Därför är alla 59:or (förutom min) i Sverige registrerade som 60:or
I Holland står det ingenting om årsmodell eller tillverkningsdatum. Det står bara när den blev registrerat första gången.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Holländska Mini specials
Hur var det med gasbilarna/LPG i NL?
Vilka år fanns de?
Har för mig att det fanns en Nederländsk bil i Skåne.... Cooper-74 kanske vet mer?
Vilka år fanns de?
Har för mig att det fanns en Nederländsk bil i Skåne.... Cooper-74 kanske vet mer?
Re: Holländska Mini specials
Eftermonterat!
På en Mini City var den nog från början..
På en Mini City var den nog från början..
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: Holländska Mini specials
LPG är/var ganska populär i Holland på oldtimers.
Vanligtvis så är LPG billig per liter, men skatten är mycket hög. Så när det gäller en modern bil, då löner det sig bara när man kör många kilometrar.
Men eftersom oldtimers är skattebefriade, är det mycket intressant att bygga om till LPG.
Mycket populär hos jänkare och Volvo, men även Bubblor har jag set på LPG.
Men en Mini på LPG har jag aldrig sett.
Vanligtvis så är LPG billig per liter, men skatten är mycket hög. Så när det gäller en modern bil, då löner det sig bara när man kör många kilometrar.
Men eftersom oldtimers är skattebefriade, är det mycket intressant att bygga om till LPG.
Mycket populär hos jänkare och Volvo, men även Bubblor har jag set på LPG.
Men en Mini på LPG har jag aldrig sett.
Modern cars are nothing but visual pollution !