Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?
Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?
Ja mer och mer frågor blir det ju mer jag börjar försöka lära mig lilla bilen, framförallt när man är sån novis på att skruva med bilar som jag, men viljan finns!
Efter påpekande från en arbetskamrat så tittade jag lite extra på returfjädern för gasreglaget, som mycket riktigt såg trött ut och dessutom verkade alldeles för kort jämfört med övriga jag sett och med tanke på hur den blivit utdragen nedtill.
Jag ville inte riskera att den helt plötsligt skulle gå av och bytte därför ut den mot den här nya (1E5537) från minispares.
Men efter bytet blev gaspedalen väldigt stum och känslig/ryckig, det är som att fjädern är så hård att den först inte ger med sig och när den sedan gör det så blir det med ett ryck, med andra ord går det inte att smyga på gasen det minsta..
så jag undrar om nån har en idé om det är någonting jag missat att jag borde justerat i samma veva, eller något annat jag kan ha lyckats röra till när jag höll på..
/ Andreas
Efter påpekande från en arbetskamrat så tittade jag lite extra på returfjädern för gasreglaget, som mycket riktigt såg trött ut och dessutom verkade alldeles för kort jämfört med övriga jag sett och med tanke på hur den blivit utdragen nedtill.
Jag ville inte riskera att den helt plötsligt skulle gå av och bytte därför ut den mot den här nya (1E5537) från minispares.
Men efter bytet blev gaspedalen väldigt stum och känslig/ryckig, det är som att fjädern är så hård att den först inte ger med sig och när den sedan gör det så blir det med ett ryck, med andra ord går det inte att smyga på gasen det minsta..
så jag undrar om nån har en idé om det är någonting jag missat att jag borde justerat i samma veva, eller något annat jag kan ha lyckats röra till när jag höll på..
/ Andreas
Austin mini 1000, MkIII -74
Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?
Har du inte fått fel? Kanske du har fått returfjädern till pre-verto kopplingsarmen. Den ser likadan ut, fast mycket starkare. Kan du dra ut fjädern med hand en bit, eller är det för tungt?
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?
Jag tror att det är rätt fjäder, jag klarar att montera den med en hand och då får man dra ut den lite mer än halva fjäderns längd.RAINIER skrev:Har du inte fått fel? Kanske du har fått returfjädern till pre-verto kopplingsarmen. Den ser likadan ut, fast mycket starkare. Kan du dra ut fjädern med hand en bit, eller är det för tungt?
Men jag blev lite fundersam nu när jag var ut och inspekterade, hittade en platta med hål i på "baksidan" av fästarmen. Är det egentligen där fjädern ska sitta? Där satt nämligen inte den gamla.
Fjäder outdragen
Är det i denna platta fjädern skall sitta?
Provade montera den i plattan istället
Senast redigerad av Clain den 5 april 2015 kl. 22:42, redigerad totalt 4 gång.
Austin mini 1000, MkIII -74
Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?
Jag sprang ut en snabbis innan frun hann tycka till, för att kolla det här, men glömde såklart bilnyckeln så jag kunde ändå inte ta bilen på en provsväng.
Får se imorgon hur den går, om det gjorde någon skillnad att den hamnade en cm lägre ?
Får se imorgon hur den går, om det gjorde någon skillnad att den hamnade en cm lägre ?
Austin mini 1000, MkIII -74
Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?
Det gör faktiskt en skillnad. Inte bara för att den sitter lite lägre, men mest för att fjädern inte orsaker en friktion på gasarmen, men kan nu "svänga" på den lilla hålade plattan.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?
Ja det blev faktiskt skillnad till det bättre, inte lika stum/ryckig nu iaf.RAINIER skrev:Det gör faktiskt en skillnad. Inte bara för att den sitter lite lägre, men mest för att fjädern inte orsaker en friktion på gasarmen, men kan nu "svänga" på den lilla hålade plattan.
Fortfarande lite trögare mot tidigare fast det beror troligtvis på att den gamla fjädern var rätt trött och inte höll emot särskilt bra..
Nu skulle jag bara behöva lära mig mer om hur jag justerar in bilen också, ex har jag lite problem att få till dragläge när 1'ans växel eller backen skall läggas i och jag vet inte om det är handhavandefel eller en inställning...
Kan såklart bero på skit bakom ratten, är nog rentav mycket sannolikt att det är så....
Men känner såklart att jag ändå måste veta och förstå vad jag håller på med.. Håller nu på och läser på om förgasare, tändsystem, fördelare & brytarlöst, mm mm..
Mycket att ta in när mekandet tidigare legat på nivå med att byta broms, drivknut, dämpare & kylare mm.
Inte behövt pilla med motorer och inställningar förr..
Austin mini 1000, MkIII -74
Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?
har du rätt olja i motorn? 20/50 ska det vara, inte 10/40.
Det påverkar växellådans funktion.
Mvh
C
Det påverkar växellådans funktion.
Mvh
C
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?
Eller 15W50 (Statoil Classic)
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?
Aha tack för förslagen..
Jag kan tyvärr inte med full säkerhet svara på det, då vi inte haft den i vår ägo länge nog.
Jag har tagit för givet att förra ägaren använt 20w50, men man skall såklart aldrig anta någonting.
Jag hade ändå tänkt mig att byta olja och serva bilen nu till våren men då är det kanske läge att tidigarelägga det för säkerhets skull.
Har läst att Biltemas 20w50 funkar fint, hade först tänkt mig att köpa något dyrare men har bara hört gott om deras så tänkte testa det om ingen kommer med varningar.
Själva växlingen fungerar hur som helst toppen, inga som helst problem med koppling eller att få i växlarna.
Andreas
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag kan tyvärr inte med full säkerhet svara på det, då vi inte haft den i vår ägo länge nog.
Jag har tagit för givet att förra ägaren använt 20w50, men man skall såklart aldrig anta någonting.
Jag hade ändå tänkt mig att byta olja och serva bilen nu till våren men då är det kanske läge att tidigarelägga det för säkerhets skull.
Har läst att Biltemas 20w50 funkar fint, hade först tänkt mig att köpa något dyrare men har bara hört gott om deras så tänkte testa det om ingen kommer med varningar.
Själva växlingen fungerar hur som helst toppen, inga som helst problem med koppling eller att få i växlarna.
Andreas
Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?
Biltemas oljor är med stor sannolikhet samma som Statoils... Båda har exakt samma produktsortiment - bara olika etiketter och namn. Statoil säljer 20W50 (inte 15W50 vad jag sett iallafall) på 1-liters flaska medan Biltema bara har på 4-liters dunk...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
- Magna-Flash
- Inlägg: 613
- Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
- Ort: Sundsvall
Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?
För övrigt bytte jag till ny gasvajer häromdan och då blev gaspedalen trög som fan och hade en tendens att fastna. Satte istället dit en bromsvajer till en cykel (inköpt på Biltema) och det blev tusen gånger bättre! Den nya dyra gasvajern får ligga som reserv i bakluckan... Cykelbromsvajern var belagd med nån teflon eller nåt annat mojs och löpte supersmooth i höljet!
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?
Jag köpte Statoil 15W50 Classic för ett halvt år sen. Men kanske de har ändrat till 20W50 nu?Magna-Flash skrev:Biltemas oljor är med stor sannolikhet samma som Statoils... Båda har exakt samma produktsortiment - bara olika etiketter och namn. Statoil säljer 20W50 (inte 15W50 vad jag sett iallafall) på 1-liters flaska medan Biltema bara har på 4-liters dunk...
Modern cars are nothing but visual pollution !
Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?
Ser väldigt fel ut att en returfjäder är så spänd redan i viloläget.
Verkar som ursprungliga fjädern gjorde sitt jobb "utan ryckig gång" även om den såg lite vissen ut.
"don't fix what aint broken"
Bättre du bytt ut arbetskamraten istället!
Verkar som ursprungliga fjädern gjorde sitt jobb "utan ryckig gång" även om den såg lite vissen ut.
"don't fix what aint broken"
Bättre du bytt ut arbetskamraten istället!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?
Så här i efterhand är jag såklart benägen att hålla med dig Cooper-74Cooper-74 skrev:Ser väldigt fel ut att en returfjäder är så spänd redan i viloläget.
Verkar som ursprungliga fjädern gjorde sitt jobb "utan ryckig gång" även om den såg lite vissen ut.
"don't fix what aint broken"
Bättre du bytt ut arbetskamraten istället!
Men sedan jag flyttade ner fjädern till plattan så känns den nu faktiskt bra igen, kört ett par dagar till och från arbetet nu.
Härnäst gäller att göra en service och se till att jag kör på rätt olja mm.
Dyker upp så mycket frågor hela tiden..
Märker också att varje gång jag precis gjort en beställning hos minispares, så dyker någonting annat upp som jag behöver (eller vill) byta ut och så börjar en ny varukorg byggas upp....
Austin mini 1000, MkIII -74
Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?
Det där med en växande varukorg känner man ju till.
Tricket med alla gamla bilar är väl att ALDRIG laga det sista felet, för då kommer det bara ett nytt.
Tricket med alla gamla bilar är väl att ALDRIG laga det sista felet, för då kommer det bara ett nytt.