Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?

Inlägg av Clain »

Ja mer och mer frågor blir det ju mer jag börjar försöka lära mig lilla bilen, framförallt när man är sån novis på att skruva med bilar som jag, men viljan finns!

Efter påpekande från en arbetskamrat så tittade jag lite extra på returfjädern för gasreglaget, som mycket riktigt såg trött ut och dessutom verkade alldeles för kort jämfört med övriga jag sett och med tanke på hur den blivit utdragen nedtill.

Jag ville inte riskera att den helt plötsligt skulle gå av och bytte därför ut den mot den här nya (1E5537) från minispares.


Men efter bytet blev gaspedalen väldigt stum och känslig/ryckig, det är som att fjädern är så hård att den först inte ger med sig och när den sedan gör det så blir det med ett ryck, med andra ord går det inte att smyga på gasen det minsta.. :(

så jag undrar om nån har en idé om det är någonting jag missat att jag borde justerat i samma veva, eller något annat jag kan ha lyckats röra till när jag höll på..
:oops:


/ Andreas



Gammal (för kort) returfjäder
Gammal (för kort) returfjäder
Ny returfjäder (1E5537)
Ny returfjäder (1E5537)
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?

Inlägg av RAINIER »

Har du inte fått fel? Kanske du har fått returfjädern till pre-verto kopplingsarmen. Den ser likadan ut, fast mycket starkare. Kan du dra ut fjädern med hand en bit, eller är det för tungt?
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?

Inlägg av Clain »

RAINIER skrev:Har du inte fått fel? Kanske du har fått returfjädern till pre-verto kopplingsarmen. Den ser likadan ut, fast mycket starkare. Kan du dra ut fjädern med hand en bit, eller är det för tungt?
Jag tror att det är rätt fjäder, jag klarar att montera den med en hand och då får man dra ut den lite mer än halva fjäderns längd.

Men jag blev lite fundersam nu när jag var ut och inspekterade, hittade en platta med hål i på "baksidan" av fästarmen. Är det egentligen där fjädern ska sitta? Där satt nämligen inte den gamla.
:?

Bild
Fjäder outdragen

Bild
Är det i denna platta fjädern skall sitta?

Bild
Provade montera den i plattan istället
Senast redigerad av Clain den 5 april 2015 kl. 22:42, redigerad totalt 4 gång.
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?

Inlägg av Clain »

Jag sprang ut en snabbis innan frun hann tycka till, för att kolla det här, men glömde såklart bilnyckeln så jag kunde ändå inte ta bilen på en provsväng.
Får se imorgon hur den går, om det gjorde någon skillnad att den hamnade en cm lägre ?
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?

Inlägg av RAINIER »

Det gör faktiskt en skillnad. Inte bara för att den sitter lite lägre, men mest för att fjädern inte orsaker en friktion på gasarmen, men kan nu "svänga" på den lilla hålade plattan.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?

Inlägg av Clain »

RAINIER skrev:Det gör faktiskt en skillnad. Inte bara för att den sitter lite lägre, men mest för att fjädern inte orsaker en friktion på gasarmen, men kan nu "svänga" på den lilla hålade plattan.
Ja det blev faktiskt skillnad till det bättre, inte lika stum/ryckig nu iaf.
Fortfarande lite trögare mot tidigare fast det beror troligtvis på att den gamla fjädern var rätt trött och inte höll emot särskilt bra..


Nu skulle jag bara behöva lära mig mer om hur jag justerar in bilen också, ex har jag lite problem att få till dragläge när 1'ans växel eller backen skall läggas i och jag vet inte om det är handhavandefel eller en inställning...

Kan såklart bero på skit bakom ratten, är nog rentav mycket sannolikt att det är så.... :oops:


Men känner såklart att jag ändå måste veta och förstå vad jag håller på med.. Håller nu på och läser på om förgasare, tändsystem, fördelare & brytarlöst, mm mm..

Mycket att ta in när mekandet tidigare legat på nivå med att byta broms, drivknut, dämpare & kylare mm.
Inte behövt pilla med motorer och inställningar förr..
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?

Inlägg av DrKassler »

har du rätt olja i motorn? 20/50 ska det vara, inte 10/40.

Det påverkar växellådans funktion.

Mvh
C
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?

Inlägg av RAINIER »

Eller 15W50 (Statoil Classic)
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?

Inlägg av Clain »

Aha tack för förslagen..

Jag kan tyvärr inte med full säkerhet svara på det, då vi inte haft den i vår ägo länge nog.
Jag har tagit för givet att förra ägaren använt 20w50, men man skall såklart aldrig anta någonting.

Jag hade ändå tänkt mig att byta olja och serva bilen nu till våren men då är det kanske läge att tidigarelägga det för säkerhets skull.

Har läst att Biltemas 20w50 funkar fint, hade först tänkt mig att köpa något dyrare men har bara hört gott om deras så tänkte testa det om ingen kommer med varningar.

Själva växlingen fungerar hur som helst toppen, inga som helst problem med koppling eller att få i växlarna.

Andreas


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?

Inlägg av Magna-Flash »

Biltemas oljor är med stor sannolikhet samma som Statoils... Båda har exakt samma produktsortiment - bara olika etiketter och namn. Statoil säljer 20W50 (inte 15W50 vad jag sett iallafall) på 1-liters flaska medan Biltema bara har på 4-liters dunk...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?

Inlägg av Magna-Flash »

För övrigt bytte jag till ny gasvajer häromdan och då blev gaspedalen trög som fan och hade en tendens att fastna. Satte istället dit en bromsvajer till en cykel (inköpt på Biltema) och det blev tusen gånger bättre! Den nya dyra gasvajern får ligga som reserv i bakluckan... Cykelbromsvajern var belagd med nån teflon eller nåt annat mojs och löpte supersmooth i höljet!
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?

Inlägg av RAINIER »

Magna-Flash skrev:Biltemas oljor är med stor sannolikhet samma som Statoils... Båda har exakt samma produktsortiment - bara olika etiketter och namn. Statoil säljer 20W50 (inte 15W50 vad jag sett iallafall) på 1-liters flaska medan Biltema bara har på 4-liters dunk...
Jag köpte Statoil 15W50 Classic för ett halvt år sen. Men kanske de har ändrat till 20W50 nu?
Modern cars are nothing but visual pollution !
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?

Inlägg av Cooper-74 »

Ser väldigt fel ut att en returfjäder är så spänd redan i viloläget.
Verkar som ursprungliga fjädern gjorde sitt jobb "utan ryckig gång" även om den såg lite vissen ut.
"don't fix what aint broken"
Bättre du bytt ut arbetskamraten istället!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?

Inlägg av Clain »

Cooper-74 skrev:Ser väldigt fel ut att en returfjäder är så spänd redan i viloläget.
Verkar som ursprungliga fjädern gjorde sitt jobb "utan ryckig gång" även om den såg lite vissen ut.
"don't fix what aint broken"
Bättre du bytt ut arbetskamraten istället!
Så här i efterhand är jag såklart benägen att hålla med dig Cooper-74 ;)

Men sedan jag flyttade ner fjädern till plattan så känns den nu faktiskt bra igen, kört ett par dagar till och från arbetet nu.
Härnäst gäller att göra en service och se till att jag kör på rätt olja mm.

Dyker upp så mycket frågor hela tiden.. :oops:

Märker också att varje gång jag precis gjort en beställning hos minispares, så dyker någonting annat upp som jag behöver (eller vill) byta ut och så börjar en ny varukorg byggas upp....
:( :roll:
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Gasreglage-fjäder bytt, behöver något "justeras" om då?

Inlägg av Gerry »

Det där med en växande varukorg känner man ju till.
Tricket med alla gamla bilar är väl att ALDRIG laga det sista felet, för då kommer det bara ett nytt.
Skriv svar