Val av & montering av motorvärmare till Mini 1000 -74

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Val av & montering av motorvärmare till Mini 1000 -74

Inlägg av Clain »

Har tänkt montera motorvärmare & kupéuttag i minin för att klara vintrarna här uppe norr om dalälven.

Jag har kikat på Mekonomen på 26 mm Defa slangvärmare, men jag är hyfsat novis och osäker på hur jag vet om den passar i storlek.


Jag hittade ett gammalt inlägg om att en 27 mm Universal slangvärmare från just Mekonomen monterats utan problem, men hur kan jag räkna ut vilken storlek jag bör välja?


På Mekonomen hittar jag bara 26 mm, 36 mm & 41,5 mm av Defa universal slangvärmare.

Jag gissar att dimensionen är innermått på kylarslangen? Kan jag isåf lista ut vilken storlek jag bör välja utan att först behöva tömma systemet för att koppla loss och mäta slangarna?

:?
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Val av & montering av motorvärmare till Mini 1000 -74

Inlägg av minijanne »

Har nog nån gammal block-värmare liggande om det vore intressant?
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Val av & montering av motorvärmare till Mini 1000 -74

Inlägg av Clain »

minijanne skrev:Har nog nån gammal block-värmare liggande om det vore intressant?
Det låter iaf inte helt ointressant :)
Men för en som inte är så insatt ännu, skiljer dessa sig mycket i effekt/funktion?

Och hur ter dom sig monterade? :)

Hade tänkt montera motorvärmare ihop med kupéuttag och på så vis bara behöva ett uttag, undangömd på någon lämplig plats.
(Vet inte heller om det finns någon rekommenderad position på Minin, för att göra uttag för el-kabeln i fram?
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Val av & montering av motorvärmare till Mini 1000 -74

Inlägg av minijanne »

Det är en "doppvärmare" som man monterar in i blocket. Den värmer alltså vattnet i blocket istför i slangen.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Val av & montering av motorvärmare till Mini 1000 -74

Inlägg av minijanne »

Tar en bild och förklarar mer om jag hittar den
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Val av & montering av motorvärmare till Mini 1000 -74

Inlägg av minijanne »

Sehär vad katta släpa in:
Bild

Bild

Och den petar man in här:
Bild
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Val av & montering av motorvärmare till Mini 1000 -74

Inlägg av Clain »

Kikade på motorn på väg hem från jobbet och det verkar faktiskt inte som om jag har uttaget för en doppvärmare..
Ser inte ut som om hålet blivit upptaget i motorblocket...




Bild
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Mr Gotland
Moderator
Inlägg: 315
Blev medlem: 17 augusti 2009 kl. 16:49
Ort: Gotland

Re: Val av & montering av motorvärmare till Mini 1000 -74

Inlägg av Mr Gotland »

Clain skrev:Kikade på motorn på väg hem från jobbet och det verkar faktiskt inte som om jag har uttaget för en doppvärmare..
Ser inte ut som om hålet blivit upptaget i motorblocket...
Det är bara att ta bort frostpluggen

Bild



Denna använder jag nu
http://www.skruvat.se/Motorvarmare-P47582.aspx

Mr Gotland skrev:Angående motorvärmare så har jag ett bra tips :)

Jag köpte en slangvärmare på Mekonomen "Universal 27 mm 400W " som du sätter på den undre kylarslangen.
Hade väl inge större förhoppning på slangvärmaren :wink:
Men jag kan säga att jag är sjukt nöjd :) de har varit ungefär -20 gradera på nätterna här på Gotland och jag har haft slangvärmaren på timer 2 timmar innan jag ska till jobbet, blocket är lagomt varmt och bilen startar så sjukt bra. Kan verkligen rekommendera en slangvärmare på kojan. Den värmer verkligen hela motorn (De trodde jag verkligen inte att den skulle göra)


Bild

Köpte också Kabelsatsen
Bild

Allt gick på 966kr
ifrån Köra koja på Vintern
http://www.hundkoja.com/j/index.php?opt ... f=2&t=9261
1 - Austin 850 Pickup -62
2 - Mini Marcos -65
3 - Morris 850 Super -61

// Emil
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Val av & montering av motorvärmare till Mini 1000 -74

Inlägg av Clain »

Mr Gotland skrev: Det är bara att ta bort frostpluggen

Denna använder jag nu
http://www.skruvat.se/Motorvarmare-P47582.aspx

Mr Gotland skrev:Angående motorvärmare så har jag ett bra tips :)

Jag köpte en slangvärmare på Mekonomen "Universal 27 mm 400W " som du sätter på den undre kylarslangen.
Hade väl inge större förhoppning på slangvärmaren :wink:
Men jag kan säga att jag är sjukt nöjd :) de har varit ungefär -20 gradera på nätterna här på Gotland och jag har haft slangvärmaren på timer 2 timmar innan jag ska till jobbet, blocket är lagomt varmt och bilen startar så sjukt bra. Kan verkligen rekommendera en slangvärmare på kojan. Den värmer verkligen hela motorn (De trodde jag verkligen inte att den skulle göra)


Bild

Köpte också Kabelsatsen
Bild

Allt gick på 966kr
ifrån Köra koja på Vintern
http://www.hundkoja.com/j/index.php?opt ... f=2&t=9261

Aha, så du menar att det är en plugg där alltså som går att ta bort..
Jag tyckte det såg ut som om den var helt övermålad och tog för givet att det var en hel och fast yta.


Men, jag måste ju erkänna att jag även överväger den estetiska aspekten av doppvärmaren, lite löjligt såklart men det känns som att en ny slangvärmare kommer synas mindre och inte "förstöra" utsikten i motorrummet..
:roll:

Ja men precis det var ju ditt inlägg om värmaren jag fastnade för tidigare, men dom hittade den inte på Mekonomen i Gävle när jag var in där och frågade.

Hur fungerar den Calix värmare du kör nu då? Är du lika nöjd med den som med den från Mekonomen?
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Mr Gotland
Moderator
Inlägg: 315
Blev medlem: 17 augusti 2009 kl. 16:49
Ort: Gotland

Re: Val av & montering av motorvärmare till Mini 1000 -74

Inlägg av Mr Gotland »

Clain skrev:Aha, så du menar att det är en plugg där alltså som går att ta bort..
Jag tyckte det såg ut som om den var helt övermålad och tog för givet att det var en hel och fast yta.
Precis det är en plugg, bara att ta bort om du vill ha blockvärmare


Men, jag måste ju erkänna att jag även överväger den estetiska aspekten av doppvärmaren, lite löjligt såklart men det känns som att en ny slangvärmare kommer synas mindre och inte "förstöra" utsikten i motorrummet..
:roll:
Det är lite jobb med att montera slangvärmaren i hundkojans stora motorrum

Ja men precis det var ju ditt inlägg om värmaren jag fastnade för tidigare, men dom hittade den inte på Mekonomen i Gävle när jag var in där och frågade.

Hur fungerar den Calix värmare du kör nu då? Är du lika nöjd med den som med den från Mekonomen?
Det är samma som jag köpte på Mekonomen, den funkar ännu lika bra tycker jag. Har inte behövt använda den så mycket denna vintern iallafall :D
1 - Austin 850 Pickup -62
2 - Mini Marcos -65
3 - Morris 850 Super -61

// Emil
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Val av & montering av motorvärmare till Mini 1000 -74

Inlägg av Clain »

Mjo det är ju inte världens mesta rörlighet när det skall skruvas med någonting i motorrummet direkt, har nog redan hunnit dunka huvudet minst ett tiotal ggr i huven trots att vi bara haft bilen några veckor....
:cry:

Men, har ändå planerat att tömma och spola rent hela systemet och fylla på med ny kylarvätska, så det kan ju gå att samordna ingreppet med denna procedur.

Om jag bara kommer mig för att skaffa själva värmaren någon gång.


Hur löste du förresten placeringen av kablar och framförallt uttaget i fronten för kontaktuttaget Mr Gotland? Har du någon rekommendation, eller avrådan, för lämplig placering?

Och drog du även in uttag för kupévärmare?
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Val av & montering av motorvärmare till Mini 1000 -74

Inlägg av Hollywood Vampire »

Jag hade en sån minijanne-doppvärmare på en 998cc för en massa år sedan. Jag monterade den i en av de främre frostpluggarna på blocket!

Som sagt var du än monterar en doppvärmare via frostplugg kan vi krasst konstatera; Negativ estetik & trångt om saligheten!

Skulle jag montera motorvärmare idag, skulle jag absolut välja en Mr Gotland modell, då det till trots råder en något (väldigt något) "friare" yta/plats på kylarsidan i motorrummet på en koja!
Användarens profilbild
Mr Gotland
Moderator
Inlägg: 315
Blev medlem: 17 augusti 2009 kl. 16:49
Ort: Gotland

Re: Val av & montering av motorvärmare till Mini 1000 -74

Inlägg av Mr Gotland »

Clain skrev:Mjo det är ju inte världens mesta rörlighet när det skall skruvas med någonting i motorrummet direkt, har nog redan hunnit dunka huvudet minst ett tiotal ggr i huven trots att vi bara haft bilen några veckor....
:cry:

Men, har ändå planerat att tömma och spola rent hela systemet och fylla på med ny kylarvätska, så det kan ju gå att samordna ingreppet med denna procedur.

Om jag bara kommer mig för att skaffa själva värmaren någon gång.


Hur löste du förresten placeringen av kablar och framförallt uttaget i fronten för kontaktuttaget Mr Gotland? Har du någon rekommendation, eller avrådan, för lämplig placering?

Och drog du även in uttag för kupévärmare?
Jag hade inte hjärta att borra hål i fronten för kontaktuttage, så jag har den liggandes i motorrummet. Jag har ännu inte kommit så långt att jag har dragit in uttag till kupén.
1 - Austin 850 Pickup -62
2 - Mini Marcos -65
3 - Morris 850 Super -61

// Emil
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Val av & montering av motorvärmare till Mini 1000 -74

Inlägg av Clain »

Mr Gotland skrev: Jag hade inte hjärta att borra hål i fronten för kontaktuttage, så jag har den liggandes i motorrummet. Jag har ännu inte kommit så långt att jag har dragit in uttag till kupén.
Nej det är ju lite det jag bävar för med..
Men kanske kan göra någon lösning och låta den gömma sig bakom reg.nr skylten, annars får den sitta i motorrummet.
Austin mini 1000, MkIII -74
Skriv svar