Mini1968

Visa upp din bil och läs om andras projekt
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

Bild
Ja... ska nu pröva att lägga upp en tråd på mitt nya projekt!!! Testar bara att få med bild.... funkar det så kör vi... himla krångligt det här :cry:

Ja ja... kombin köptes in i somras och den fungerade fint i motorn och var körbar... det syntes en del rost i sparklådorna men helhetsintrycket var okey. Bromsarna drog snett... med panik fick man greppa ratten för att inte hamna rätt ned i diket.

Jag beslutade att riva lite för att se vad jag köpt.... ÅH herre gud...

Dolt under underredsmassa och dubbla påsvetsade plåtar var bilen rent ut sagt skit!! Rev ned allt! Puh... sen vet ni hur det är.... allt var trasigt eller skadat.... men skam den som ger sig!!
Senast redigerad av dwarfie69 den 2 februari 2015 kl. 22:04, redigerad totalt 1 gånger.
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

Hej Igen!

Vet inte om jag är korkad.... Lade upp bilderna på "Imageshak"... inte fungerade det inte... finns det ett lätt å snabbt sätt att lägga upp bilder?? Kollade tråden där det står hur man laddar upp bilder men det rapplar bara... Enkelt tack!
Användarens profilbild
Mr Gotland
Moderator
Inlägg: 315
Blev medlem: 17 augusti 2009 kl. 16:49
Ort: Gotland

Re: Mini1968

Inlägg av Mr Gotland »

Hej

Jag använder http://forumbilder.se/
Tryck på bläddra sedan välj bild som ska laddas upp, och sen väljer Ladda upp bild
Sen kopierar du texten i Hotlink för forum (alt. 1) som du hittar under Visa den stora bilden direkt på erat forum

Klart :)
1 - Austin 850 Pickup -62
2 - Mini Marcos -65
3 - Morris 850 Super -61

// Emil
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

Tack för tipset käre gotlänning!

Då prövar vi här... lite bortkapad plåt!

Bild
Bild

här är det på väg tillbaka.... sida för sida.... bilen står på riktbänk så rakt blir det :D . Jäkligt trevligt med hemsmidd plåt istället för krokig, fraktskadad ekonomiplåt från England hehehe. tanken är att laga det strukturella... för att sedan gå in på det sista mer kosmetiska.

Drömmen för mig är att få den "Iris blue", enligt BMC;s färkarta, med vitt tak... jag skall visuallisera detta för att orka :?

Bild

Svingarmarna var helt slut i sina lagringar... blästrade dem ordentligt med industibläster innan jag faktiskt skickade dem till Jana... han har brotsch för att justera bussningarna... fasen va värt att få det perfekt... nu är de svarta å snygga :D . En av plåtviklarna som håller växlingen mellan slang/bromsrör var trasig... skit också! Så sakteliga frammåt
Senast redigerad av dwarfie69 den 3 februari 2015 kl. 01:45, redigerad totalt 1 gånger.
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

Hej igen...

Glömde säga att jag hittade dessa små hållare som sitter på svingarmarnas ovansida... inklusive de två hammarnitar som håller dem på plats på Sommerford mini i UK. Tror att det är samma nitar som håller motorns identitetsbricka på plats.... om nån behöver :P

Bild

beställde några x-tra för senare behov
Senast redigerad av dwarfie69 den 3 februari 2015 kl. 21:13, redigerad totalt 1 gånger.
minimini
Inlägg: 831
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Mini1968

Inlägg av minimini »

men det blir ju bra detta
roligt med en kombi
TURBO ROCKS..
henriks bygg
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

Thanx!

Jo... men det vart ju mycke jobb.... Ville så gärna ha en Kombi och när det dök upp en i samma stad som man bor kunde man ju inte låta bli att slå till. Plåtis, som hjälper mig med karossen tittade på bilen och sa "det här blir nog bra".... jag hade inte så stora förhoppningar dock. Oron över de dåligt utförda lagningarna och all dold rost gjorde mig lite matt. All plåt har han bockat och sträck så de passar bättre än den ekonomiplåt jag tidigare sett. Han är rent makalös med sina enkla maskiner och engelska hjulet....

En lärdom av detta är väl att vara än mer noga då man köper bilar... men jag var ju så sugen på en Estate att jag kanske inte ville se. Annars har jag ju vart så noga och tom haft med måttband och kollat hjulavstånd osv... Jaja viljan är väl ibland kanske än större kraft än det sunda förnuftet.
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

Fick med en bild av svingarmen lackad... :D

Bild
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

Man har ju skrotat runt lite på ebay samt tradera... alltför ofta hittar man godis som man vill ha på hyllan tills det är dags att sätta ihop eller renovera... har ju min vita -65:a salon oxå :lol: Dessa är de senaste, roligaste prylarna jag köpt!

Bild

En träratt Morris i mycket fint skick som jag hittade i Tyskland! Sen hittade jag, på tradera faktiskt, en "butlers maplight", Lucas, i en aldrig öppnad originalförpackning!!!! Total lycka!
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Mini1968

Inlägg av crowan »

Kul och följa!
clubman 1330
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

Att lägga lite tid till lullull....

Hur många gånger har man inte varit, ja rent ut sagt förbannad, över att det inte går som man vill då man mekar eller pillrar. Ni vet säkert vilken situation jag menar.... Man står och använder en gammal böjd Bachomejsel till mothåll och så slinter det.... Jaha, blodvite uppstår, diverse könsord yttras, och förstärks då man ser att man även skadat bitarna man håller på med.

Jag har liksom bestämt mig, lovat mig själv, att jag vuxit upp, lagt denna skit bakom mig. Nu ska jag hämta/tillverka/köpa rätt instrument till det jag håller på med!

Då jag inköpt Kojan lämnade den betänkliga bomärken efter sig... såg fasen inte var oljan kröp ur motorn. När motorn kommit ur bilen upptäckte jag inkontinensen som var där drivaxeln går ur diffen.... men det läkte inte runt packboxen, utan kring muttern... som i sin tur satt lika löst som grekiske finansministern.... trots att saxpinnen satt där! Nu så kunde man säkert använt min gamla metod; Böjd Bacho som mothåll. Men mitt löfte skavde i själen. Sagt och gjort Ett långt skaft i 1" engelsk ek hyvlades fram för att sedan borras ur och lackas.

Jag kan bara säga att det var en halv orgasm, att med lätthet kunna dra fast kronmuttern till rätt moment och montera ny saxpinne.

Nedan ser ni bilderna på verktyget, på plats men inte monterat... använde 4 st långa M8 (Hm... hade tyvärr inga längre tumbultar... SORRY!!)för att fästa i hålen där byglarna som håller knutkorset sitter.... lätt som en plätt

Bild

Bild
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: Mini1968

Inlägg av Flundran »

Ratten var mycket snygg. Passar den rätt i Minin utan nån adapter eller annat?

Hur monteras nitarna? Slås de på plats med vanlig hammare? Jag renoverar en motor och kommer behöva montera ett par nitar till en ny identitetsbricka. Här är min projekttråd: http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=7&t=11087


dwarfie69 skrev:
Tror att det är samma nitar som håller motorns identitetsbricka på plats.... om nån behöver :P

Bild

beställde några x-tra för senare behov
Senast redigerad av Flundran den 5 februari 2015 kl. 01:16, redigerad totalt 1 gånger.
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

Hej Flundran!!

Jo, du... jag följer med nyfikenhet din tråd då jag har en 1300 Allegromotor själv som jag vill sätta händerna i :D...

-Ratten är av den gamla typen, dvs att den passar direkt på splinesen precis som en originalratt. De nyare rattarna kräver ju ett tjockt, fult rattcentrum... därför gillar jag dessa smäckrare äldre rattar!

- Hammar- eller slagnitarna har liksom vridna, skärande splines som fäster i metallen... gick mycket bra att slå ned dem i svingarmen för att fästa hållaren till bromsröret... Imorgon kan jag mäta dem med skjutmått och lägga till måtten i detta inlägg.

#NYTT# Har precis mätt upp dem, Diameter; 4,5-4,6 mm, det är ink. splines så hålet bör vara något mindre. Längd; 18,8 mm exkl. huvud.
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Mini1968

Inlägg av Sundblad »

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: BMC MINI, Austin,Morris Lagerrensning http://www.blocket.se/vi/58668941.htm

Om du inte har lust att snickra ihop allt själv :-)
BMC Mini 1000 -70
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Mini1968

Inlägg av dwarfie69 »

Sundblad skrev:Jag vill tipsa om en annons på Blocket: BMC MINI, Austin,Morris Lagerrensning http://www.blocket.se/vi/58668941.htm

Om du inte har lust att snickra ihop allt själv :-)
....Tack för tipset :D Var dock inget jag behövde för stunden... min plåtis har ändå dille på att köra hemsnickrat :lol: :lol:
Skriv svar