Tänkte renovera en 1275cc motor,som består av lite olika delar.
Toppen är en AEG163,kammen är också vassare den är monterad av tidigare ägare.
Men problemet börjar när jag skall beställa delar till t.ex kopplingen.
Själva blocket har betäckning 12V/E/H116155.
Enligt tabeller är det Van Den Plas.
1967 Vanden Plas Princess 1275, 58 hp (43 kW) at 5250 rpm and 69 lb·ft (94 N·m) at 3500 rpm????
Men oljefiltrets placering förvånar..
Tacksam för tips.
Motor identifiering
Re: Motor identifiering
Hmm, i Sydafrika har "alla" a-seriemotorer filtret placerat så...
Re: Motor identifiering
Jo men hur hamnade den i Finland tro...
Re: Motor identifiering
Minns inte till 100% men nog har Morris Marina filtret där också?minijanne skrev:Hmm, i Sydafrika har "alla" a-seriemotorer filtret placerat så...
Men då dom är bakhjulsdrivna sitter det en helt annan vevaxel i dom..
Förstår dock inte problemet med delar till kopplingen, köp lamell/urtrampningslager/tryckplatta till en Cooper S eventuellt byt ut tryckplattan till en "orange" eller "grå" om du ska trimma rejält vill du sen ha en annan lamell som tål mer effekt finns det också.
Motorn har du själv konstaterat är från 60-talet så delar som passar en 1275 från den tiden borde gå att få dit utan problem.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!